71 Reacties

5 maanden geleden

Hi! Gefeliciteerd met je zwangerschap en leuk dat je ook rijdt. Ik rijd ook paard, ik heb een KWPNer en we rijden zowel dressur, springen als SGW. En rijden op dit moment (ik ben 6 weken) ook nog wedstrijden. Ik hoop zo lang mogelijk te blijven rijden, maar veel hangt natuurlijk af van hoe ik me blijf voelen. Fingers crossed🤞

5 maanden geleden

Wat heerlijk dat je het lekker blijft doen ! Vooral blijven doen zolang jij je goed voelt en geen risico ervaart. Ik werk zelf op een zorgboerderij, ook met paarden en andere dieren. Ben erg zoekende in wat ik nog wel en niet mag doen. Overal zeggen ze wat anders. Zoals geen geiten verzorgen, maar de verloskundige zegt dat het geen kwaad kan, zolang ik niet in contact kom met mest. En ze niet drachtig zijn.

5 maanden geleden

Reactie op MargotD-C

Wat heerlijk dat je het lekker blijft doen ! Vooral blijven doen zolang jij ...
Ik werk ook als auditor bij veehouderijbedrijven. Ik mag nu niet meer de pluimveestallen in wegens salmonella en eventueel andere zoönose. Het is inderdaad zoeken en gewoon vaak je handen wassen denk ik en gewoon bewust zijn.

5 maanden geleden

Ik zou er persoonlijk voorzichtig mee zijn. Je zou maar vallen. Kan van alles gebeuren dan.

5 maanden geleden

Reactie op daf004

Hi! Gefeliciteerd met je zwangerschap en leuk dat je ook rijdt. Ik rijd ook ...
Jij ook gefeliciteerd! Zo sta ik er ook in inderdaad. Ik had in de eerste weken achteraf gezien veel last van buiten adem zijn. Gelukkig is dat nu veel beter. Ik las een dressuuramazone die zelfs met 38 weken nog 4 paarden reed op een dag. Ik denk dat dat me nog iets te ambitieus is haha

5 maanden geleden

Hier ook een eigen paard! Met mijn eerste zwangerschap had ik allemaal vriendinnen als voorbeeld die tot 35 weken konden blijven rijden, mij lukte het vanaf 16 weken niet meer. Deed teveel pijn, en toen was ik al 2-3 weken alleen aan het stappen buiten. Gelukkig staat mijn paard ook voor de wagen, dus heb hem wel tot 30 weken ongeveer kunnen inspannen. Maar ook dat hobbelen was toen echt niet fijn meer. Gelukkig twee fijne bijrijders die hem toen hebben gereden. Nu weer even kijken hoe het loopt. Ik ben nu al een week doodmoe en misselijk (nu 7 weken), dus ook weinig fut om meer te doen dan longeren helaas…. Mijn 1e kindje is met een keizersnede geboren, dus het duurde vooral ook lang voordat ik weer wat kon doen na de geboorte.

5 maanden geleden

Ik reed mijn verzorgpaard in mijn vorige zwangerschap tot 13 weken. omdat ik toen wel een buik kreeg voelde dat niet fijn meer. Ik heb wel totnaan 38 weeken ongeveer nog parelli en grondwerk gedaan. Ook hartstikke leuk! Mijn paard is gelukkig wel aardig relaxed, maar ik rij voornamelijk alleen in het bos, dus ik kijk wel weer hoe lang het goed voelt. De eigenaar kan nu gelukkig wel weer rustig gaan stappen op het andere paard lijkt het, dus wie weet doen we nog wat langer rustige ritjes.

5 maanden geleden

Reactie op Lizzie84

Ik reed mijn verzorgpaard in mijn vorige zwangerschap tot 13 weken. omdat ...
Ooh snel getypt. Spelfouten 😝

5 maanden geleden

Ik rijd dressuurmatig met mijn paard. Normaal ging ik voor de fun ook naar springles met haar maar daar ben ik direct mee gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Dat voelt toch niet helemaal goed. Nu alleen nog dressuur en bosritjes. Gister had ik privéles. Dat ging niet helemaal goed. Helemaal buiten adem, niet normaal. Had beter naar mij lichaem moeten luisteren😬. Was nog niet eerder misselijk geweest maar gister aan het einde van de les wel. Moest echt af stappen. Super duizelig en misselijk. Voortaan iets rustiger aan doen. Mn instructrice maar verteld dat ik zwanger ben. Was ook niet te verbergen door mijn misselijkheid, was overduidelijk 🙊 Wilde het eigenlijk nog niet delen want ik ben nog maar 6 weken maar ja nu kan ze er rekening mee houden. Ook wel fijn! Voelde me wel even heel naar. Ik hoop dat ik er geen schade mee heb aangebracht 🥺

5 maanden geleden

Reactie op daf004

Hi! Gefeliciteerd met je zwangerschap en leuk dat je ook rijdt. Ik rijd ook ...
Leuk! Ik rijd ook nog wedstrijden. Nu 28 april pas weer wedstrijd gepland. Hopelijk kunnen we voorlopig gewoon lekker blijven rijden. Merk nu alleen dat ik echt iets minder fanatiek moet rijden. Qua conditie trek ik het anders niet. Eventueel misschien maar 1 proef rijden ipv 2. Nog maar even kijken hoe ik me tegen die tijd voel. Fingers crossed idd!🤞

5 maanden geleden

Reactie op limayke

Jij ook gefeliciteerd! Zo sta ik er ook in inderdaad. Ik had in de eerste w ...
Vanaf hoeveel weken had je niet meer zo last van dat je buiten adem was? Haha, voor mij ook te ambitieus. Ben al blij als ik 1 paard zolang mogelijk kan blijven rijden😅

5 maanden geleden

Hii dames, hier ook een eigen paard. De vorige zwangerschap heb ik tot 15 weken op mijn eigen en tot 19 weken op een ander (braver) paard gereden. Nu ben ik 5 weken zwanger en staat m’n paard met een dubbele peesblessure stil. Over 3 weken mag ik weer gaan opbouwen en dan ga ik nog een aantal weken er zelf op (30 min stap en paar min draf). Na de 12 weken denk ik niet meer dat ik ga rijden. Mijn merrie is daar te sensibel voor helaas en ik vertrouw haar daar niet volledig in. Dus opzoek naar iemand die haar kan revalideren/opbouwen.

5 maanden geleden

Reactie op pvrh

Hii dames, hier ook een eigen paard. De vorige zwangerschap heb ik tot 15 w ...
Snap ik helemaal inderdaad als het een sensibel paard is zou ik ook voorzichtig doen.

5 maanden geleden

Reactie op Essiee24

Vanaf hoeveel weken had je niet meer zo last van dat je buiten adem was? ...
Vanaf 6 weken werd het minder. Wel helaas af en toe misselijk maar als ik bij mijn paard ben is het toch minder door de afleiding

5 maanden geleden

Reactie op Essiee24

Ik rijd dressuurmatig met mijn paard. Normaal ging ik voor de fun ook naar ...
Dan is het inderdaad net even teveel geweest. Is ook altijd lastig je grenzen ken je pas als je eroverheen gaat. Ik heb het ook gehad met een buitenrit dat ik echt zei we moeten even stoppen met galopperen want anders moet ik aan het zuurstof en ik was mega buiten adem dus ze keek me zo aan en toen het ook maar verteld want ik had niet echt een goede smoes bij de hand.

5 maanden geleden

Reactie op Smos

Hier ook een eigen paard! Met mijn eerste zwangerschap had ik allemaal vri ...
Waar kreeg je vooral last van met het rijden?

5 maanden geleden

Hier ook een amazone met eigen paarden. Bij mijn vorige zwangerschap met 26 weken moeten stoppen ivm een dreigende vroeggeboorte (had niets met het paardrijden te maken maar dit kwam door een verkorte baarmoederhals na een operatie ivm baarmoederhalskanker). Gelukkig is de kleine wel tot 35 weken blijven zitten. Na de keizersnede zat ik na 6 weken wel weer op het paard 🥳. Deze zwangerschap hoop ik uiteraard langer door te rijden…. Maar ga wel echt goed naar mijn lijf luisteren.

5 maanden geleden

Reactie op limayke

Waar kreeg je vooral last van met het rijden?
Pijn aan mijn banden en het lukte niet goed meer om de beweging te volgen met mijn bekken. Dus dat leverde ook pijn op. Mijn les is echt geweest; luister naar je eigen lijf. Wat anderen doen zegt niets over wat je zelf kunt en heeft er niets mee te maken of je je aanstelt. Zo dacht ik ook dat je alleen 20 kg zwaarder wordt als je ook voor 2 gaat eten… nou ook dat blijkt niet waar, ik bleef normaal eten, maar ging toch van 59 naar 80 kg….

5 maanden geleden

Leuk om ook jullie ervaringen te lezen! Inderdaad, denk dat het vooral een kwestie is van goed naar je lichaam blijven luisteren. Ik merk hier nog helemaal geen verschil met m’n conditie, dus fingers crossed dat dat nog even zo blijft. Ik hoop half mei nog een SGW wedstrijd te rijden en heb heel stiekem m’n oog ook nog op juni, maar ben bang dat dat te ambitieus is. We gaan het allemaal ervaren☺️

5 maanden geleden

Ik heb twee eigen paarden (Fries en shet), gelukkig aan huis! Daardoor hoef ik ze geen dag te missen. Ik ben 7 weken en voornemens mijn Fries door te rijden. Ben snel buiten adem, maar gelukkig kan je genoeg trainen zonder dat het direct conditiewerk is. Daarnaast doe ik ook veel grondwerk met beide paarden. Mocht het rijden echt niet meer gaan, dan pak ik dat gewoon wat intensiever op. Mesten en kruien wordt wel zwaarder nu merk ik. Dat wordt af en toe even mijn man vragen. Mijn vriendin reed tot 36 weken! Vanzelfsprekend moet je geen buitenritten of sprongen meer willen maken, maar ik hoop dat ik ook zo gezegend ben. Natuurlijk met alle rust voor je lijf, maar rijden kan op 100.000 manieren 🙌🏻