606 Reacties
3 maanden geleden
Hi,
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes ( na het suikerdrankje 8,9). Het ziekenhuis heeft bij mij de zorg overgenomen en de verloskundige is nu afgevallen. Toen wij in het ziekenhuis aankwamen werd er informatie vertelt en kreeg ik een echo om te kijken hoe de baby nu lag. Ook word ik met 38 weken ingeleid om zo te voorkomen dat de baby te groot word. Door de suikers die hij/zij krijgt kan de baby te snel groeien en in gewicht aankomen.
Verder heb ik een voedingsdagboek meegekregen om zo mijn voeding 2 dagen in de gaten te houden en volgende week hebben we de afspraak met de diabeet, dieetist en een gynaecoloog.
De dieetist gaat kijken of er wat aan de eetpatroon kan veranderen. De diabeet gaat je informatie geven over zwangerschapsdiabetes en dan krijg je een meter mee naar huis en moet je ongeveer (wat ik heb meegekregen tot nu toe) 6x per dag prikken. Voor elke maaltijd en erna. En dan de suikerwaardes bijhouden.
3 maanden geleden
Reactie op Yasminaaxx
Hi,
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes ( na het suikerdrankje 8,9). Het zieke ...
En je krijgt groei echo's bij mij is dit met 30 en 34 weken!
3 maanden geleden
Je zal meer in de gaten gehouden worden. Baby's kunnen groter zijn en dat kan dan lastiger zijn bij een natuurlijke bevalling.
Je zal een aantal dagen een dagcurve moeten gaan prikken. Nuchter en na elke maaltijd. Nuchter moet je onder de 5.3 zitten na de maaltijd onder de 7.8. Daaruit word dan gekeken hoe verder.
Kans is dat je naar een diëtist gaat. Daar zal je een "dieet" krijgen. Voornamelijk veel volkoren producten dat zijn langzame koolhydraten, geen tot weinig suiker, hartig broodbeleg, vlees zonder paneermeel, gezonde snacks beetje dat soort dingen. Soms is dat genoeg om het onder controle te houden. Bewegen na een maaltijd direct kan ook een groot verschil maken.
Soms is het niet genoeg en dan zul je insuline moeten spuiten voor op de nacht langwerkend. Of de dag kortwerkend. Of beide.
Wat belangrijk is te weten dat je hier niets aan kan doen. Iedereen kan dit overkomen. Komt echt door de hormonen.
Dat eerder stoppen met werken hoor ik nu voor het eerst eigenlijk. Ken meerdere dames die zwangerschap diabetes hadden en die gewoon tot laatste door mochten en konden werken.
3 maanden geleden
Blijkbaar gaat het overal anders als ik de reacties zo lees 😅
Ik had 8.8 bij de tweede meting. Heb alleen een verwijzing naar de diëtist gekregen, die sprak ik een paar dagen later telefonisch.
Heb spullen gekregen om mijn bloed te testen, dit moet ik 5 dagen per week, 4-5x per dag doen. Waarde moeten 2 uur na een maaltijd onder de 6.7 zijn.
Volgende week waardes doorsturen en over 2 weken weer een bel afspraak.
Tips gehad over mijden van suiker, spreiden van koolhydraten en langzame koolhydraten. Verder ook gewoon blijven eten en kijken wat er gebeurt. Iedereen reageert anders op bepaalde producten.
Aanstaande vrijdag toevallig een afspraak staan met verloskundige, misschien hoor ik dan meer over extra echo’s. Maar voorlopig verder nog niets gehoord, eerst maar eens kijken wat de waardes doen. Tot nu toe ook prima trouwens, dit is de 2e dag dat ik het test. En heb nog weinig aangepast in mijn eetpatroon.
3 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Dat is zeker anders. Hier 4x per dag prikken. 1x nuchter 3x na de maaltijd ...
Vooral bijzonder dat die waarde zo afwijkend is. Bij mij is de 6.7 hetzelfde als 3 jaar geleden, toen had ik met 35 weken pas zwangerschapsdiabetes. Was toen wel een andere diëtist.
Ik prik inderdaad diezelfde 4 momenten en dan nog voor het slapen gaan.
3 maanden geleden
Bedankt voor jullie berichtjes. Weet nu een beetje wat mij te wachten staat. Ben vandaag gebeld door de diëtist en hebben al het een en ander doorgenomen. Dinsdag heb ik afspraak staan bij de diabetes verpleegkundige en gynaecoloog en dan maar weer verder kijken.
3 maanden geleden
Ik merk dat ik best behoefte heb om een beetje ervaringen uit te wisselen met anderen die zwangerschapsdiabetes hebben.. dus ik probeer weer even het topic omhoog te halen haha.
Hoe doen jullie het met eten/recepten/tussendoortjes? Ik ben nu anderhalve week bezig rondom voeding en merk echt even een baaldag ervan. Tot nu toe ging het prima, maar de aanvraag van mijn prik set is niet goed gegaan, dus kan pas vanaf woensdag (op z’n vroegst) gaan prikken. Dinsdag pas afspraak bij de gynaecoloog.. dus voelt een beetje alsof ik maar wat doe. Ondertussen voelde vandaag even als ‘pffff niet weer een handje noten of bakje Griekse yoghurt’. Vandaag thuis dus even een snack bordje gemaakt met groente, wat blokjes kaas, olijfjes en Amsterdamse uitjes. Mijn vriend probeert ondertussen het niet zo goede in huis op te eten zodat het er gewoon niet meer ligt 😂.
Hoe gaat het bij jullie? Zowel met hoe je het allemaal doet als mentaal?
3 maanden geleden
Ik heb vorige week vrijdag de diagnose gekregen, toen onrustig en gespannen weekend, maandag afspraak diëtist en sinds dinsdag aan het prikken.
Mijn waardes zijn gelukkig heel netjes, ruim binnen de marges. Alleen ‘s avonds brood eten (volkoren pita broodje, stokbroodje bij de soep) krijg ik niet goed verwerkt.
Dus voel me er nu wel weer oké bij, behalve dat dat prikken een gedoe is…
Heb mijn dieet nauwelijks aangepast; at altijd al volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappels kan ik goed hebben. In de ochtend yoghurt met volkoren muesli zonder suikers.
Nu alleen wat vaker een koolhydraatarme of in ieder geval suikerarme cracker tussendoor ipv een boterham.
Neem gewoon een koekje bij de koffie/thee en vanmorgen zelfs zonder problemen een tompouce op. Ik compenseer die dan wel met een koolhydraatarm broodje bij de lunch.
Verder vooral nootjes tussendoor, blokje kaas, cracker, paprika met Philadelphia/kaas/kip
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Ik heb vorige week vrijdag de diagnose gekregen, toen onrustig en gespannen ...
Oh heel herkenbaar ja.. ik kreeg vorige week donderdag de diagnose en had ook even een lastig en onrustig weekend. Ook direct lastig omdat een vriendin bij ons logeerde en dus uiteten/uit lunchen.. en wat kies je dan 😅.
Wel heel fijn dat je waardes zo goed zijn! Zelfs met wat lekkers tussendoor her en der! Maar klinkt ook alsof je er zelf super goed rekening mee houdt. Ik vind het super lastig dat ik dus de waardes nog niet kan prikken, geen idee dus hoe ik reageer met mijn voedingspatroon nu.. hopelijk krijg ik de set nu dinsdag binnen en kan ik dan eindelijk een beetje bekijken hoe of wat.
Ooh die paprika met zuivelspread is ook een goed idee! Nog niet aan gedacht maar daar kan ik ook mee variëren 😊.
3 maanden geleden
Ik heb het best moeilijk. Ik kon al heel weinig eten omdat ik van heel veel nog steeds super misselijk wordt. En nu is er weer een deel afgevallen wat ik beter niet kan eten. Ik heb de afgelopen dagen alleen 3x per dag brood gegeten en verder niks. Ik durf ook eigenlijk niks te eten. Weet niet wat ik moet eten omdat ik overal van over mijn nek ga. Heb dinsdag een afspraak in het ziekenhuis met de diabetes verpleegkundige. Dus ben benieuwd. Ga woensdag ook op vakantie waar ik enorm zin in had. Maar hierdoor heb ik er eigenlijk geen zin meer in. Doe de hele zwangerschap al niks anders al aanpassen aanpassen en nu kan ik nog meer aanpassen. Zit er momenteel even goed doorheen.
3 maanden geleden
Reactie op Girlsmom27
Ik heb het best moeilijk. Ik kon al heel weinig eten omdat ik van heel veel ...
Ooh wat lastig zeg! Dan maakt het nog veel moeilijker inderdaad… maar ook nog geen mogelijkheid om te prikken dus? Zodat je kunt kijken of dat wat je eet überhaupt wel echt effect heeft op je suikers? Ik hoop voor je dat ze dinsdag wat betere adviezen kunnen geven..
Rondom je vakantie kan ik me ook echt voorstellen.. wij zijn in juni geweest en ik zei ook al tegen mijn vriend dat ik blij was dat ik toen gewoon nog niet hoefde na te denken erover, vooral omdat je dan natuurlijk veel uiteten/uit lunchen bent.
Ik hoop dat je toch kan genieten op vakantie en dat de diabetes verpleegkundige je hier goede tips voor kan geven!
3 maanden geleden
Vervelend dat jullie zo lang moeten wachten op de spullen om te prikken. Het heeft mij zoveel rust gegeven nu ik deze waardes zelf gedurende de dag kan controleren.
Dietist was ook heel relaxt, wij gaan deze week namelijk ook op vakantie. Maar ze zei tegen mij; probeer waar mogelijk koolhydraten te mijden, dus geen stokbroodje bij de bbq. En spreiden van koolhydraten, dus geen ijsje als dessert, maar als tussendoortje kan het prima.
Ik vroeg nog naar pannekoeken, lijkt mij een slechte keuze: maar toen zei ze; probeer gewoon een keer. Je ziet vanzelf aan je waardes wat het met je lijf doet.
Hopelijk geeft het prikken jullie straks ook wat meer rust en valt het aanpassen dan mee. Als je alleen brood binnen houdt, vooral blijven eten hoor! Je hebt ook koolhydraten nodig. Alleen dan misschien even zoeken naar suikerarm beleg, is vrij veel te vinden hoor!
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Vervelend dat jullie zo lang moeten wachten op de spullen om te prikken. He ...
Ja dat vind ik dus ook echt heel lastig.. dus hoop het nu snel binnen te krijgen. Ga anders dinsdag bij de gynaecoloog vragen of ik iets gewoon vanuit het ziekenhuis mee kan krijgen.
Wel goed om ook gedurende de dag rekening te houden en te spreiden zoveel mogelijk. Maar goed het is nu echt ff een weg vinden.
3 maanden geleden
Hier ook nuchter goed en na suikerdrankje op randje 7.8, dus nu ook dagcursus maken en aan de hand daarvan wel of geen zwangerschapssuiker. Net als je zegt weer de zoveelste ding erbij...
Werk nu 50% en stoppen zal ik nog niet willen, zal voor ieder anders zijn. Denk om jezelf 🤰
3 maanden geleden
Hier juist nuchter niet goed (7,4) en 2 uur na het drankje 5,4, hoe kan dit????
3 maanden geleden
Reactie op Cindy30
Hier ook nuchter goed en na suikerdrankje op randje 7.8, dus nu ook dagcurs ...
Ooh echt op het randje dus… hopelijk voor jou dat er uit de dagcurves niets geks komt en je gewoon door kunt zonder echt aan te passen! Ja ik werk nu 75% maar merk wel dat het soms alsnog wel heel pittig kan zijn. Kijk het nog even aan. Begin september spreek ik de bedrijfsarts weer, dus dan even zien hoe verder tot mijn verlof.
3 maanden geleden
Reactie op Jet/
Hmmm geen idee.. misschien even aan de verloskundige voor leggen? Wat zeide ...
Het kan zijn dat ik iets te fanatiek ben geweest (ik was heel bang voor deze test). Dus ik ben na het avondeten om 18:15 al gestopt met eten, alleen suikervrije frisdrank gehad die avond en tot 8 uur de volgende ochtend dus niks gegeten tot de test. Het kan zijn geweest dat ik juist dat tussendoortje na het avondeten had moeten hebben, omdat je lichaam anders als een soort compensatie zelf glucose gaat aanmaken om tekorten te compenseren. Heb vandaag 2x getest na lunch en avondeten, 4,0 en 4,2. Ver onder de norm dus..