606 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Naomiiixxx
Raar he! Ik had gisteren een high tea, de dietist zei ga maar gewoon prober ...
Ja echt bizar! Ik had echt het idee dat ik zoveel eten zou moeten laten .. heb ook HG dus de momenten dat ik kan eten wil ik ook ervan genieten en niet daar ook nog alsnog over na moeten denken 🙈.
2 maanden geleden
Hallo lieve dames,
Ze hebben mij verteld dat ik zwangerschapsdiabetes heb en dat mijn glucosewaarde 2 uur na t innemen 7,9 was. Nu heb ik een glucosemeter gehaald bij de kruidvat omdat die van de verloskundige pas na t weekend binnen komt en ik natuurlijk bang ben dat ik een hoge glucosewaarde krijg na een maaltijd. Ik meet tot nu toe na t eten van een pizza, roomboterappelflap en volkorenbrood met kaas gwn een meting onder de 7,0. Hoogste tot nu toe na 1,5 maaltijd 6,6. Mijn nuchtere waarde is 5,2. Hoe zit dit verder? Heb hier geen ervaring mee en vind t natuurlijk super eng.
2 maanden geleden
Reactie op sabbie97
Hallo lieve dames,
Ze hebben mij verteld dat ik zwangerschapsdiabetes heb e ...
In ieder geval geen schokkende waardes. Alleen je nuchtere waarde is wat aan de hoge kant, maar ook niet heel erg.
Bij iedereen is het vervolg een beetje anders, lees dit topic maar eens door.
Waarschijnlijk moet je nu een tijdje dagelijks een curve prikken om het goed te controleren en mogelijk wat in je voeding aanpassen als je waardes wel hoger worden.
2 maanden geleden
Reactie op Jet/
Inderdaad waardes op het randje.. maar wel net even dat je denkt hmm je zou ...
Ik vind dat ze de conclusie voor insuline te snel heeft neergelegd bij mij. Ik had haar maandag gesproken, toen begon ze er al over. En woensdag had ik een afspraak bij de dietist dus kon toen pas een beetje mijn voeding veranderen. Ze zou het nu aankijken tot eind weekend. Moet zeggen dat vandaag mijn waardes tot nu toe laag zijn dan de grens. Ik was iemand die nog om 10/11 uur lekker aan het snacken was😅 nu doe ik dat niet meer.
Gezondheid vn mn baby is belangrijkste natuurlijk maar ik irriteer me gwn aan het feit dat er geen kans word gegeven aan mij om mijn waardes met mn eetpatroon te kunnen veranderen.
2 maanden geleden
Reactie op Smos
Zo zie je maar, het ligt ook echt aan het type koolhydraten dat je eet. En ...
Ja het is gewoon dat ze mij niet eens gunt om mijn eetpatroon te veranderen. Ben pas woensdag echt begonnen met anders eten enz.. dat is eigenlijk het probleem. Maar vandaag zijn mijn waardes tot nu toe allemaal onder de grens. Dus ben benieuwd. En mocht het echt nodig zijn dan spuit ik sws wel insuline.
2 maanden geleden
Reactie op Esraa52
Ik vind dat ze de conclusie voor insuline te snel heeft neergelegd bij mij. ...
Ik heb hetzelfde met mijn diabetes verpleegkundige. Na 3 dagen begon ze al over insuline. Terwijl ik op vakantie was toen.. en ik natuurlijk nog moest gaan ontdekken waar ik op reageer ja of nee. Ook verloopt de communicatie echt stroef. Ze zijn heel bot. En worden direct boos zodra mijn waardes is iets afwijken. En met iets gaat het soms maar om 0.3. Nu deden ze het gister weer. En heb toen de verloskundige ingeschakeld… die vertelde mij dat ze bij het ziekenhuis waar ik loop dit vaker doen bij zwangeren maar ze was er absoluut niet van gediend. Ze heeft direct de gynaecoloog in het ziekenhuis gebeld en die gaat dit nu weer oppakken met de diabetes verpleegkundigen. Want ook de gynaecoloog zei dat dit niet is hoe er gecommuniceerd en gedaan moet worden. Ze zijn er voor je om te helpen en niet om je af te straffen. Zeker niet als je enorm je best doet.
Het luchtte mij enorm op dat ik het erover gehad heb met iemand. Mocht het ook zo stroef verlopen zou ik zeker aan de bel trekken. Ze zijn er om je te helpen en goed te adviseren. Niet om je af te straffen.
2 maanden geleden
Reactie op Girlsmom27
Ik heb hetzelfde met mijn diabetes verpleegkundige. Na 3 dagen begon ze al ...
Pfff ik begrijp je gevoel helemaal maar goed dat het bij jou nu wel beter gaat verlopen hopelijk!
Ik had mijn gynaecoloog erover verteld. Ze begreep me wel en vond het ook te vroeg om te beoordelen. Wel vond ze dat ik wel hoog zat ook al zat ik er met 0,1 boven.. en ze zei toch wel dat ze op tijd willen zijn voor verdere gevolgen.
Het is gewoon niet leuk dat ze zo op je af komen en je toch stress bezorgen waardoor je suiker ook omhoog schiet-.-
Mijn gevoel zegt toch wel dat ik aan de insuline moet..Vandaag waren mijn waardes wel allemaal onder de grens alleen verga ik van de honger nu. Bang worden en te weinig eten is ook niet gezond🥹
2 maanden geleden
Reactie op Esraa52
Pfff ik begrijp je gevoel helemaal maar goed dat het bij jou nu wel beter g ...
Bah wat een nare ervaringen voor jullie! Zowel voor jou als voor girlsmom. Wel goed om aan de bel te trekken inderdaad. Ik heb deze ervaring totaal niet. De diabetes verpleegkundige die bij mij betrokken is stimuleert me juist om dingen uit te proberen. Ik denk wel dat het helpt dat al mijn curves tot nu toe laag zijn, dat ze dan ook sneller kunnen zeggen ‘ga maar proberen’. Maar het is wat jullie zelf ook zeggen, je moet wel de kans krijgen om het aan te passen en uit je voeding weg te halen waar je op reageert.. maar honger hebben moet natuurlijk ook niet.. ik reageer zo goed als niet op Griekse yoghurt (10%), met noten en een stuk fruit (nectarine, perzik, aardbeien oid) erin en dat vult ook heel goed, misschien iets om te proberen?
Ik had vanmiddag twee uur na de lunch wel een hoge waarde voor mijn doen (6.0). Geen prikdag maar voelde me heel moe en futloos.. na uiteten vandaag ook geprikt een uur later. Dat was een 7.0, die viel me dan weer mee omdat ik ook een bolletje ijs met slagroom na heb genomen. Maar ik heb verder wel mijn gerechten keuze aangepast (niet de pasta maar het groente gerecht met frietjes genomen). Dus denk wel dat ik met een bord pasta te hoog was uit gekomen. Zo is en blijft het even zoeken voorlopig denk ik…
Ik hoop dat jullie beide een fijner contact en hulp gaan krijgen!!
2 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Je zal meer in de gaten gehouden worden. Baby's kunnen groter zijn en dat k ...
Mijn waardes zitten na elke maaltijd wel goed. Maar mijn nuchtere waarde is net als vandaag 5,7 en die moest onder de 5,3 zitten.. wat betekent dit dan? Als je nuchtere waardes niet zo goed zijn maar de rest wel
2 maanden geleden
Reactie op sabbie97
Mijn waardes zitten na elke maaltijd wel goed. Maar mijn nuchtere waarde is ...
Dat is een hele lastige omdat dit komt door hormonen in de nacht.. dat is dus vrij lastig te beïnvloeden. Mijn diabetes verpleegkundige gaf aan dat ze bij te hoge nuchtere waardes vrijwel altijd langwerkende insuline voor de nacht gaan voorschrijven. Je kunt proberen niet te laat nog iets te eten, ‘s avonds een wandeling maken na het eten nog en optijd gaan slapen. Bij sommige heeft dit effect, maar bij sommige ook niet… zijn echt de hormonen van je zwangerschap dan..
2 maanden geleden
Reactie op Smos
In ieder geval geen schokkende waardes. Alleen je nuchtere waarde is wat aa ...
Echt gek, want had avond ervoor appelflapje gegeten omdat ik daar zo zin in had. 1,5 uur later was mijn glucosewaarde 6,0 en zo ben ik gaan slapen. De volgende dag op mijn nuchtere moment werd t 5,7 helaas. Dat was een beetje de verwarring..
2 maanden geleden
Reactie op sabbie97
Echt gek, want had avond ervoor appelflapje gegeten omdat ik daar zo zin in ...
Ja mijn diabetes verpleegkundige geeft aan dat als je 8 uur niets meer hebt gegeten dat dat wat je in de avond hebt gegeten geen invloed meer heeft op je nuchtere waarde… maar ik lees hier van andere dames soms dat ze wel duidelijk verschil merken, dus geen idee…. Het beste met het ziekenhuis overleggen denk ik! Bij mij zijn ze heel relaxt.. ik had na uiteten dus 7.0 en had dat wel gemeld als zijnde ‘een hoge waarde’ en ze belde me vandaag dat al mijn waardes gewoon goed zijn en ik me echt geen zorgen hoef te maken. Ze zei dat ze bij niet zwangere vrouwen 10.0 aanhouden als grens na het eten, dus dat het ook streng is voor zwangeren..
2 maanden geleden
Reactie op Jet/
Ja mijn diabetes verpleegkundige geeft aan dat als je 8 uur niets meer hebt ...
Ik heb vandaag dus gebeld naar de verloskundige en die zei dat t niet iets is om zorgen over te maken. Het is niet dat het heel vaak voorkomt en dat t een mega verschil is. Dus ben gelukkig gerustgesteld🤭ik moet alleen een afspraak maken met een dieetist en gwn kijken hoe en wat verder. Ik maak me er gwn teveel druk om, ook omdat ik bang ben dat het na de zwangerschap zich aanhoudt
2 maanden geleden
Reactie op sabbie97
Ik heb vandaag dus gebeld naar de verloskundige en die zei dat t niet iets ...
Heel fijn dat ze er zo in staat! Diëtiste kan zeker even helpend zijn voor puntjes op de i in je voeding! En herkenbaar wel.. de angst dat het blijft.. mijn diabetes verpleegkundige zei daarover dat dit vaak gaat over vrouwen die al sluimerend diabetes type 2 aan het ontwikkelen waren. Dat kan heel langzaam over jaren heen gaan. Bij mij hebben ze mijn HBA1C (?) waarde gemeten waarmee ze je bloedsuiker waardes van de afgelopen drie maanden in gemiddelde terug kunnen zien. Die was gemiddeld nog lager dan 4.5 (de laagste in de meettabel die ze hebben). Dus dat heeft mij heel erg gerustgesteld. Ze zei al, jij bent echt een gevalletje pech tijdens de zwangerschap en we maken ons bij jou geen zorgen over diabetes na de bevalling. Natuurlijk zou het wel kunnen, maar ik heb het hierna heel erg los kunnen laten. Ook vanuit de gedachte dat ik er geen invloed op heb nu. Na de bevalling wil ik gezond blijven eten en ik at ook altijd al gezond.. kilo’s afvallen van de zwangerschap (en mijn hernia die ik ervoor had), dan heb ik weer wel invloed. Die twee dingen hebben mij flink geholpen!
2 maanden geleden
Reactie op Esraa52
Hi. Ik heb ook zwangerschapdiabetes.. Ik zat nuchter goed en na het suikerd ...
Jouw nuchtere waardes zijn te hoog. Niet extreem maar desalniettemin te hoog. Dit zal gedurende jouw zwangerschap waarschijnlijk nog hoger worden en is niet op te lossen met aanpassingen aan de voeding gezien het niet daardoor veroorzaakt worden. Jouw lichaam krijgt het gewoon niet voor elkaar voldoende insuline aan te maken en heeft in principe een supplement nodig. Succes!
2 maanden geleden
Reactie op Kiki05
Jouw nuchtere waardes zijn te hoog. Niet extreem maar desalniettemin te hoo ...
Hmm sinds vrijdag zit ik nuchter onder de 5,3. Ben gestopt met eten na 22:00.. ik denk dat dat ook de reden was dat mijn nuchtere waarde hoog bleef🥹 Had zondagavond nog wel een ijsje gegeten in de avond 22:30.. nuchter zat ik zaterdag toen op 5,4 😅
Tot nu toe ( mits de maandag ochtend) gaat het wel goed eigenlijk. Ben echt anders gaan eten en merk dat mijn waardes daardoor laag zijn. Maar het kan natuurlijk in 1x omslaan.. Ik probeer gewoon geen zoetigheid te eten alleen soms lukt dat niet.. heb soms zoveel zin🥹
2 maanden geleden
Reactie op Esraa52
Hmm sinds vrijdag zit ik nuchter onder de 5,3. Ben gestopt met eten na 22:0 ...
Mogelijk. Er is niet altijd een directe verklaring te vinden. Ik hoop voor je dat het zo blijft. Probeer er echter rekening mee te houden naar mate de zwangerschap vordert de waarden stijgen. En dat zin in iets lekkers… helemaal herkenbaar! Het is ook niet niks om juist gedurende een zwangerschap je dieet aan te passen…
2 maanden geleden
Als je waardes netjes zijn, kun je best soms iets zoets eten. Tenminste ik mag dat van mijn diëtist 😇
Zij gaf bijvoorbeeld aan een ijsje kan prima, maar dan niet als toetje na je avondeten. Maar spreid de koolhydraten en neem hem dan als tussendoortje in de middag.
Dus soms neem ik in het weekend ook gewoon in de ochtend een gebakje , maar dan compenseer ik daarna de lunch met minder koolhydraten.
Of je kunt zoeken naar lekkere recepten met minder koolhydraten, je kunt zoeken op keto. Vorige keer heb ik appeltaart gemaakt met amandelmeel, was ook heerlijk!
En die plantaardige chocospread van de AH vind ik ook best oké als ‘zoet’ broodbeleg! Onze peuter vindt het vies, het is wat meer pure chocolade, maar ik vind het prima en toch het idee van zoet.
2 maanden geleden
Gisteren trouwens de eerste extra groeiecho gehad (29 weken); kindje is helemaal gemiddeld! Als hij zo doorgroeit is hij bij 40 weken waarschijnlijk even zwaar als mijn oudste zoontje, 3500 gram. Prima dus!
Alleen weer bovengemiddeld veel vruchtwater, net als de vorige keer, maar nog niet ‘buiten de lijntjes’. Al vraag ik me af wat ze zouden doen als het wel echt té veel zou zijn, dan gaan ze het toch ook niet aftappen 🙄
2 maanden geleden
Reactie op Smos
Gisteren trouwens de eerste extra groeiecho gehad (29 weken); kindje is hel ...
Aah super fijn!! Dat is een positief bericht 😊. Ik had vandaag een groeiecho en ook alles helemaal gemiddeld! Schatting was nu +-1600 gram! Gewoon keurig gegroeid tov de vorige groei echo die ik al in de 26e week had gekregen ivm de diagnose. Vruchtwater ook gewoon normaal. De gynaecoloog vandaag trok ook een beetje zijn wenkbrauw op bij de diagnose gezien de waardes die ik heb, de groei van de kleine en het normale vruchtwater. Maar goed, over 3-4 weken weer een groei echo en wat mij betreft prima dat gewoon in de gaten gehouden wordt hoe het allemaal gaat!
Net wat je zegt.. het is niet alsof ze er iets aan kunnen doen lijkt me.. maar misschien dan toch sneller inleiden omdat het te zwaar wordt of zo? Nu werd bij mij aangegeven dat ik er niet vanuit hoef te gaan dat ze eerder gaan inleiden. Als het blijft gaan zoals nu dan wachten ze gewoon het termijn af 😊. Dus heel blij mee!