606 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb vandaag deze brownies gebakken omdat mijn vriend jarig is. Na een uur toch even gemeten om te zien hoe mijn suiker er aan toe was. Maar was maar 0,3 hoger dan voor het eten van de brownie. Dus wilde deze tip graag delen https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolhydraatarme-brownies

2 maanden geleden

Sorry dames, ik zit er even doorheen. Vanavond had ik een half bord snackbar friet gegeten; we kwamen net uit het ziekenhuis waar we op bezoek waren bij mijn ernstig zieke vader en we hadden nog niet kunnen eten en hadden geen fut meer dus dachten even een uitzondering te maken. Ik at nog een klein bakje Griekse yoghurt erachteraan. 2 uur na de maaltijd 10,1 geprikt. Ben er even zo klaar mee… ik weet dat ik het doe voor de kleine, maar stom genoeg voelde de waarde als een slap in de face. Morgen weer frisse moed en geen snackbar friet meer voor mij deze zwangerschap. Ik had een andere keuze kunnen maken natuurlijk, maar denk dat ik op zoek was naar comfort food. Moest het even kwijt.

2 maanden geleden

Reactie op ginnylena

Sorry dames, ik zit er even doorheen. Vanavond had ik een half bord snackba ...
Wat rot zeg!!! Heel begrijpelijk dat je op zo een moment even gewoon wat makkelijks wilt eten en superbalen dat je lijf er zo op reageert. Kan ook nog wel een combinatie zijn met stress trouwens… Griekse yoghurt zit nauwelijks suiker/koolhydraten in, dus dat is wel een goede keuze geweest! Blijf het ook gek vinden; want ik kan prima snackbar hebben! Friet met een snack levert hier geen rare waarde op… Thanks voor de brownietip! Ons zoontje is over een maand jarig, dan moet ik ook wat verzinnen voor mezelf

2 maanden geleden

Reactie op ginnylena

Sorry dames, ik zit er even doorheen. Vanavond had ik een half bord snackba ...
Wat balen zeg 😓.. je bent ook maar mens hè.. natuurlijk is het super begrijpelijk dat je na zo’n dag niet nog de puf hebt om een waarde technisch goede maaltijd neer te zetten.. ik snap heel goed dat je dan die keuze maakt en eigenlijk nog niet eens heel gek doet met bv ook snacks erbij en ijs als toetje ofzo.. denk wel dat wat smos zegt ook kan kloppen, dat het ook in combinatie met stress en emotie van de dag zou kunnen zijn.. Inderdaad vandaag weer frisse moed en nu gewoon toch maar de snackbar niet meer doen tijdens de zwangerschap 😢. Heb je andere vormen van comfortfood die wel goed gaan bij je? Mijn vriend maakt bv hele lekkere bolognese saus voor de pasta en die eet ik met volkoren pasta en oude kaas, voor mij heerlijk comfort food. Ligt bij ons nu eigenlijk altijd in de vriezer zodat ik heel makkelijk binnen een kwartiertje een lekker bordje comfort food heb. Zou zoiets voor jou ook een optie zijn? Vooral niet te streng voor jezelf zijn.. het klinkt alsof je al meer dan genoeg aan je hoofd hebt! Je doet onwijs je best!

2 maanden geleden

Woensdag was ik vrij en wären mijn waarden prima! Maar donderdag was ik werken (situatie momenteel stressvol) en had wel prima gegeten, maar alle waarden waren te hoog 😔 Zakt de moed wel in mijn schoenen daarmee.. ik houdt van een glas Cola en snelle suikers zoals snoep, maar sinds de diagnose niet meer genomen.... Ben futloos en gevoelens dat het niets doet de aanpassingen..... Vandaag weer begonnen met een curve.. nuchter was 6.4 (max 6 zijn) daarna een koffie en mijn rijstwafels met kaas op.. hopelijk dat de waarde ok is....

2 maanden geleden

Reactie op Deligrace

Woensdag was ik vrij en wären mijn waarden prima! Maar donderdag was ik wer ...
Is dat vaker? Dat je op vrije dagen goede waardes hebt en op werkdagen niet? Dan zou de stress inderdaad een flinke invloed kunnen hebben en is het misschien goed om dit aan te kaarten bij je werk… Vervelend hoor… zeker ook je hoge waarde vanochtend, hopelijk herstelt het vandaag met een rustige dag en goed eten.

2 maanden geleden

Reactie op Deligrace

Woensdag was ik vrij en wären mijn waarden prima! Maar donderdag was ik wer ...
Ooh wat een verschil dan inderdaad met wel of niet werken… ook zeker overwegen om met je werk in gesprek te gaan als je dat blijft zien? Ik hoop voor je dat de waardes wat stabiliseren of dat insuline je kan helpen om weer iets meer stabiliteit in je bloedsuikers te krijgen. Bij jou houden ze dus wel een iets hogere nuchtere waarde aan? Heb je niet dat je van ontbijt zoals rijstwafels of een peperkoek juist je futloos/moe en niet zo gevuld voelt? Probeer je ook wel eens bv Griekse yoghurt met wat fruit en noten? Ik merk dat dit bij mij vrijwel niets doet op mijn glucose waarde en ik voel me wel vol en fit. Denk door een combinatie van eiwitten, vetten, koolhydraten en suikers uit fruit.. wie weet heb je er iets aan!

2 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Dat is zeker anders. Hier 4x per dag prikken. 1x nuchter 3x na de maaltijd ...
Wat vreemd inderdaad die verschillen! Ik had na het drankje 11 (!) en werd alleen doorverwezen naar de diëtist en ik moest 4x per dag gaan bijhouden, maar ik heb nooit meer een hoge suikerwaarde geprikt dus ik geef het nu elke wk door aan de verloskundigen en verder extra groeiechos. 28, en 34wk. De baby is nog niet te groot en ik had teveel vruchtwater maar dat is weer bijgetrokken (wie weet omdat ik op m’n eten let?) heb wel gemerkt dat skyr kwark m’n suiker laag houdt. Dus als ik een ijsje eet en daarna skyr dan blijft het laag:)

2 maanden geleden

Zo bizar, mijn glucosewaarde zijn op nuchtere momenten hoog omdat mijn glucosehormoon dan niet actief is. Hiermee kan ik t nog wel onderdrukken door 21:00 uur laatste keer iets kleins te eten zodat die niet hoog is op nuchter prikken. Maar overdag gaat t heel goed. Ik merk gwn dat ik veel kan hebben, vandaag heb ik bijv een hele kapsalon bakje (groot) met cola zero een glucosewaarde van 5,4… ik had echt verwacht dat dit 8,9 zou zijn want ik had hier mega veel zin in😢 ben ook maar zwanger en heb af en toe gwn zin in bepaalde dingen. Gisteren dronk ik koffie met suiker, cake en mijn waarde was ook goed.. dus soms begrijp ik er niet veel van ahaha

2 maanden geleden

Reactie op sabbie97

Zo bizar, mijn glucosewaarde zijn op nuchtere momenten hoog omdat mijn gluc ...
Ik heb precies hetzelfde. Nuchtere waarde te hoog. Maar ook weer niet extreem te hoog. Zit of net op de grens of er net over. Heb ook al van alles geprobeerd om dat lager te krijgen maar het lukt niet. Overdag kan ik ook behoorlijk veel dingen qua eten en drinken hebben en ik heb dan prima waardes.

2 maanden geleden

Ja herkenbaar.. al is bij mij mijn nuchtere waarde ook niet te hoog, die varieert altijd tussen 4.8 en 5.1. Maar na maaltijden heb ik ook nog niet te hoog gezeten.. met dus ook gewoon suikerige tussendoortjes (koekjes, snoepjes), bakje chips tussendoor, banaan, croissant met jam dan nu laatst geprobeerd en prima.. wit brood gaat goed.. 🤷‍♀️🤷‍♀️ ik weet het ook allemaal niet.. de kleine groeit gelukkig gewoon goed gemiddeld en dat is het aller belangrijkste. Dus ik blijf maar gewoon braaf prikken en dan zien we wel..

2 maanden geleden

Ik had nuchter 4.7 en na het drankje 8.4 en mij is verteld dat ik onder de 8.5 moest zitten. Ik vind het zelf evengoed best hoog en lees dat veel mensen onder 7.8 moeten blijven. Kan ik hier zelf iets mee of gewoon maar vertrouwen op de uitslag..?

2 maanden geleden

Reactie op annerim

Ik had nuchter 4.7 en na het drankje 8.4 en mij is verteld dat ik onder de ...
Dat is wel bijzonder ja… met die waarde zou je in mijn regio de diagnose zwangerschapsdiabetes krijgen 😅… hier moet je inderdaad aan het einde van de test onder de 7.8 komen. Je kunt het even met de verloskundige bespreken?

2 maanden geleden

Reactie op Jet/

Dat is wel bijzonder ja… met die waarde zou je in mijn regio de diagnose zw ...
Bij ons was het zelfs dat je vanaf 7.6 in de categorie zwangerschapsdiabetes valt 🫣

2 maanden geleden

Nog iemand die hierdoor kilo’s kwijtraakt? Ik eet normaal echt wel regelmatig suikers, chocola, ben&Jerry’s etc. Dat doe ik nu dus niet en ik merk dat ik wat kilo’s kwijt raak terwijl ik zeker wel genoeg eet. Het enige verschil is dat het nu een stuk gezonder is en ik val sowieso wel redelijk snel af omdat ik een hoger bmi heb.

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Nog iemand die hierdoor kilo’s kwijtraakt? Ik eet normaal echt wel regelmat ...
Nee herken ik niet… ik at dan ook al gezond voor die tijd en had een goed bmi. Ik ben juist alweer 12 kg aangekomen, ik ben nog steeds ‘slank’ behalve mijn buik. Dus die 12 kg zit ook echt alleen op mijn buik, o.a. door veel te veel vruchtwater.

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Ja heel erg herkenbaar. Ben zoveel vocht kwijt geraakt ook en afgevallen. Iedereen die mij ziet zegt t ook. Ik ben vorige week donderdag op afspraak geweest en woog toen 89 en afgelopen woensdag afspraak bij gynaecoloog en daar woog ik 87…

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Nee niet echt. Ik kom wel een stuk minder snel aan. De laatste twee maanden (waarvan ik nu 6 weken van de zwangerschapsdiabetes weet) zo’n 1.5 kg aangekomen. Maar ik at eigenlijk vrijwel hetzelfde voor de diagnose als nu erna. Dus het maakt bij mij niet zoveel uit. En eet juist meer volle Griekse yoghurt en noten. Dus eerder wat meer calorieën nu 😂 maar ik heb ze ook echt nodig merk ik.

2 maanden geleden

Vandaag met lunch wat 'geëxperimenteerd', gezien mijn waardes na het eten altijd goed waren. Bakje vega sushi en een american cookie, en daar heeft het lichaam het toch een stuk moeilijker mee. 2 uur na eten nog 7.7, en ik merk een dat ik geen focus heb, voel dat mijn hartslag hoger is en voel me wat kortademig. Geen idee of het met de suikers te maken heeft, maar voelt niet lekker.

2 maanden geleden

Mijn nuchtere waarde blijft te hoog. Ik heb van alles geprobeerd maar het lijkt er toch op dat ik insuline nodig heb. Als ik savonds na het avond eten niet meer ga eten zit ik op het randje de volgende ochtend 5.4/ 5.6. Maarja ik eet met avond eten kleine portie want ik krijg niet meer weg en heb dan later op de avond eigenlijk nog best wel honger. Nu eet ik dan maar niks en ga ik met honger en flauwte slapen. Dat is geen doen meer. Dus net in goed overleg met het ziekenhuis toch starten met insuline. Woensdag ochtend heb ik de afspraak met uitleg etc. Baal er wel een beetje van maarja het is zo ook geen doen meer.