606 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Nog iemand die hierdoor kilo’s kwijtraakt? Ik eet normaal echt wel regelmat ...
Ik ben de eerste week nadat ik mn voeding aangepast had een kilo kwijtgeraakt. De verloskundige zei dat ze dit wel vaker zien bij vrouwen met zwangerschapsdiabetes. Ik ga me vrijdag weer wegen dus dan zie ik of ik weer ben afgevallen of toch weer aangekomen.

2 maanden geleden

Vandaag de zwangerschapsdiabetes carroussel gehad in het Diakonessenhuis (alsof het een dagje pretpark was 🤣). Baby valt goed binnen de marges qua P waarden (benen waren alleen erg lang met P98, dankzij de genen van m’n man gok ik 🤪). Verpleegkundige, gynaecoloog en diëtiste vonden het eigenlijk vreemd dat ik diabetes volgens de thuis dagcurves had. Heb enkel verhoogde waardes voor of na de lunch gehad. En vroegen zich ook af waarom het überhaupt getest is, dus ik gaf aan ja m’n bmi was 0.5 boven de 30 dusja 🤷🏻‍♀️. Keek ook erg op tegen het gesprek met de diëtiste .. nou ik mag van haar gewoon niet ontbijten als dat niet lukt (mede door de HG) en alles eten wat ik wil 🫠. Moet wel de eerste 1-2 weken iedere dag 4-5 x prikken. Daarna om de dag als het goed gaat .. ben benieuwd!

2 maanden geleden

Reactie op Girlsmom27

Mijn nuchtere waarde blijft te hoog. Ik heb van alles geprobeerd maar het l ...
Aah ja ik snap dat je ervan baalt… maar tegelijkertijd kun je daardoor misschien wel weer iets meer wat voor jezelf ook prettig is… als het goed is ben je er direct na de bevalling weer vanaf! Daar aan vast houden!

2 maanden geleden

Reactie op ElineVivian

Vandaag met lunch wat 'geëxperimenteerd', gezien mijn waardes na het eten a ...
Waarde na lunch dus te hoog, en nu krijg ik via de app opmerking dat aan mijn opmerkingen te zien is dat ik 'zoekende' ben met voeding. Voor het eerst te hoog gemeten in weken 🫠 en dus duidelijk bij gezet dat het een grotere lunch was dan normaal, en daarmee ook verklaring voor hogere waarde. Nuchter prik ik ook steeds net te hoog. Daarbij dus ook de opmerking gekregen dat ik mogelijk met insuline moet starten, en dagelijks nuchter prikken. Even helemaal gefrustreerd.

2 maanden geleden

Reactie op Lies90g

Vandaag de zwangerschapsdiabetes carroussel gehad in het Diakonessenhuis (a ...
Balen…. En tegelijkertijd fijn dus omdat ze zich niet veel zorgen maken? Dat iedere dag prikken zo lang is wel echt vervelend 😅.. dat heb ik gelukkig nooit hoeven doen.. heb je er zelf wel een goed gevoel bij nu?

2 maanden geleden

Reactie op ElineVivian

Waarde na lunch dus te hoog, en nu krijg ik via de app opmerking dat aan mi ...
Huh? Maar omdat je dan nu na de lunch te hoog zat geven ze dit aan? Wat gek dat er direct op wordt gereageerd ook 🙈? Ik had gister 1 hoge waarde, die nog niet eens te hoog was gelukkig. Ik had 1 uur na de lunch 7.1, ik had zeewiersalade van de AH gegeten en zag later pas dat daar ook vet veel suiker in zit. Daarom twee uur na de lunch even nog een keer geprikt en toen zat ik alweer op 5.1. Ik heb vanmorgen de curves doorgegeven en kreeg dus juist te horen dat mijn lijf het dus gewoon goed kan verwerken want na 1 uur wel hoger maar niet te hoog en na 2 uur was het alweer goed verwerkt… maar bij mij moedigen ze juist aan om gewoon alles te proberen 🤷‍♀️.. Tegelijkertijd is het ook goed natuurlijk dat ze meedenken en zeker als je nuchtere waarde te hoog blijft met jou samen nadenken over evt insuline? Het is echt dat er dan aangevuld wordt wat je lichaam zelf even niet genoeg kan maken… dus in die zin misschien dan juist fijn als het voor jou en de kleine beter is? Maar snap ook zeker wel dat je gefrustreerd raakt..

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Nog iemand die hierdoor kilo’s kwijtraakt? Ik eet normaal echt wel regelmat ...
Ik ben tijdens mijn vorige zwangerschap veel afgevallen. Na de geboorte van onze zoon woog ik 5 kilo minder dan voor de zwangerschap. Ook dit keer zie ik weer dat ik aan het afvallen ben door het dieet. Ik ben niet een mega snoepkont maar vooral de beperkte hoeveelheid opscheplepels pasta’s/aardappen hebben effect

2 maanden geleden

Hi allemaal, Ik ben vandaag begonnen met prikken, net 2 uur na de wvondmaaltijd geprikt en kwam op 9,5.. ik ben me kapot geschrokken. Ik had wel bloemkoolpizza gegeten maar toch, na de test met het drankje week mijn waarde maar met 0.1 af en ik heb verder helemaal geen verhoogd risico, ik ging ervan uit dat het allemaal niet zo heftig zou zijn, maar ik ben nu opeens heel erg bang. Ik wil echt niet aan de insuline 😫

2 maanden geleden

Reactie op Jet/

Huh? Maar omdat je dan nu na de lunch te hoog zat geven ze dit aan? Wat gek ...
Ja van het nuchter extra prikken begrijp ik wel, zit daar steeds net over de grens. Maar van 1 lunch die te hoog is vind ik het wel raar dat het gelijk groot gemaakt wordt. Zit anders echt altijd tussen de 5 en 6 na 2 uur, prima waardes. Qua nuchter, Ik merk ook de laatste tijd dat ik heel slecht slaap. Veel wakker 's nachts en lichte slaap. Denk dat daar nog wel winst te behalen is, want ik eet over het algemeen niet meer na avondeten en de waarden na het avondeten is ook altijd goed.

2 maanden geleden

Reactie op ElineVivian

Ja van het nuchter extra prikken begrijp ik wel, zit daar steeds net over d ...
Bij mij werkt het inderdaad ook om niet te laat te eten om de nuchtere waardes goed te houden, en ook door een rondje te wandelen in de avond, dan is mijn waarde voor het slapen gaan namelijk ook gelijk lager. Ik weet niet of je dat hebt geprobeerd?

2 maanden geleden

Reactie op MLdstb

Hi allemaal, Ik ben vandaag begonnen met prikken, net 2 uur na de wvondmaal ...
Wat vervelend dat je meteen een te hoge waarde prikte.. ik denk wel dat het indd goed is om niet direct in de stress te gaan maar vooral gewoon morgen weer even verder te kijken. Je weet nu in ieder geval dat bloemkool pizza nu tijdens je zwangerschap geen goed idee is.. zo kun je er ook nu eerst naar kijken.. wat maakt dat je zegt dat je echt geen insuline wil? Ik snap heel goed dat je liever zonder wil, begrijp me niet verkeerd.. dat willen we denk ik allemaal liever.. maar het is natuurlijk ook puur een hulpmiddel nu in de zwangerschap?

2 maanden geleden

Reactie op ElineVivian

Ja van het nuchter extra prikken begrijp ik wel, zit daar steeds net over d ...
Ja dat snap ik wel, dat zou ik ook heel vervelend en gek vinden… ik zou in ieder geval zeggen om ze komende dagen lekker weer te laten zien dat je waardes na een normale lunch prima zijn! Ja dat slapen is lastig hè.. ik slaap ook steeds slechter, maar vooralsnog heeft het geen effect op m’n nuchtere waardes gelukkig. Maar even wandelen in de avond na het avondeten zoals jhzzee zegt is ook iets wat ik altijd doe.. dus misschien zou dat nog iets kunnen doen bij je?

2 maanden geleden

Reactie op Jet/

Wat vervelend dat je meteen een te hoge waarde prikte.. ik denk wel dat het ...
Dat is ook wel zo.. het is gewoon de schok denk ik, ik had echt verwacht dat ik met die test toevallig een uitschieter had en er niks aan de hand zou zijn. Ik vind het een heel gedoe en vind prikken naar, en heb hiernaast ook al een heel circus aan andere klachten. Het is vooral frustratie denk ik, dat dit er dan ook nog bij zou komen

2 maanden geleden

Reactie op MLdstb

Dat is ook wel zo.. het is gewoon de schok denk ik, ik had echt verwacht da ...
Herkenbaar hoor! Hier was de diabetes ook de volgende hit op mijn bingo kaart 😟 Maar bloemkoolpizza is ook wel heftig! Gelukkig heb je echt iets gegeten wat logischerwijs een hoge waarde heeft en had je niet iets ‘goeds’ gegeten wat een hoge waarde gaf. Ik heb na pizza ook zo een hoge waarde, maar als ik in de avond volkoren pasta, zilvervliesrijst of aardappelen eet, dan is er niets aan de hand. Ik reageer heel sterk op brood, dus dat moet ik een beetje mijden, maar hoef daardoor gelukkig nog steeds niet met insuline aan de gang. Het is alleen wel de zoveelste beperking in het rijtje…. Daar word ik wel helemaal suf van.

2 maanden geleden

Reactie op Smos

Herkenbaar hoor! Hier was de diabetes ook de volgende hit op mijn bingo kaa ...
Ja dat is ook zo.. het was ook niet de bedoeling maar we hadden niks,anders meer in huis en te laat om naar de winkel te gaan, normaal eet ik absoluut gezonder dus ben benieuwd vanavond na de quinoasalade 😂 Dat ervaar ik ook inderdaad, het zijn wel beperkingen. Ik hou ervan om te genieten met mijn gezin of familie, lekker uit eten etc. En daar moet ik nu toch mee oppassen.. na de bevalling komt dat allemaal wel weer maar ik voel dat risico op diabetes later in het leven toch ook best boven m'n hoofd hangen moet ik zeggen.. Maar goed voor nu, als ik wat dingen kan mijden zodat ik geen insuline hoef, prima

2 maanden geleden

Reactie op MLdstb

Ja dat is ook zo.. het was ook niet de bedoeling maar we hadden niks,anders ...
Ja die angst herken ik wel.. ik had (en nu nog wel met momenten) ook echt de angst rondom diabetes bij mezelf blijvend/later of een hogere kans op diabetes bij de kleine.. dat heb ik nu wel minder omdat ik daarin ook gerust gesteld ben door het ziekenhuis. Hebben ze bij jou ook de waarde geprikt van je gemiddelde suikerwaarde over de afgelopen 3 maanden? Die was bij mij super laag (lager dan 4.5 gemiddeld) dus daarin konden ze me heel erg gerust stellen dat ik absoluut geen prediabetes had en daarmee de kans dat ik later diabetes krijg een heel stuk kleiner is geworden. De verloskundige zei ook dat de kleine verhogingen op de OGTT (dus de 7.8 - 9 zo’n beetje) ook nooit prediabetes laten zien. Hogere scores hoeft overigens ook geen prediabetes te betekenen (ik wil niemand ongerust maken), maar deze dingen hebben mij heel erg geholpen om nu weer meer rust te vinden en het te accepteren. Ik ben er van overtuigd dat het voor de kleine en voor mijn suikerwaardes erg goed is dat mijn stress level eromheen omlaag is nu.. dus ik dacht wie weet dat deze info jou ook helpt! En uiteraard heb ik ook af en toe wel momenten dat het me weer aanvliegt en ik ineens weer overal bang voor ben 😂🙈, heerlijk die hormonen…..

2 maanden geleden

Reactie op Jet/

Ja die angst herken ik wel.. ik had (en nu nog wel met momenten) ook echt d ...
Oh dat is,wel fijn om te lezen.. ik moet vandaag bloed prikken in het ziekenhuis dus ben inderdaad heel benieuwd wat mijn suiker de afgelopen tijd heeft gedaan.. net nuchter had ik 4,8 en 2 uur na ontbijt was t 5.2, dus volgens mij gaat dat wel goed gelukkig. Ja fijn he, gisteravond na mijn meting was ik echt in tranen 🤦‍♀️😂

2 maanden geleden

Reactie op MLdstb

Oh dat is,wel fijn om te lezen.. ik moet vandaag bloed prikken in het zieke ...
Ook herkenbaar hoor! Heel frustrerend… 4 weken geleden kon ik nog heerlijk pannekoeken eten, afgelopen weekend weer een pannenkoek op (hartig beleg) en nu wel te hoog 😞 Merk dat mijn lijf het dus zwaarder krijgt en ik steeds een beetje meer moet schrappen. Je blijft de komende 5 jaar onder controle bij diabetes verpleegkundige van je huisarts, dus dat wordt elk jaar gecontroleerd. Ik heb in mijn eerste zwangerschap ook diabetes gehad, toen alleen pas met week 35. Controles na de geboorte waren allemaal weer goed, dus het zegt echt niets.

2 maanden geleden

Reactie op MLdstb

Oh dat is,wel fijn om te lezen.. ik moet vandaag bloed prikken in het zieke ...
Dat zijn zeker goede waardes! Hoe is je dag verder gegaan? Ik had weer een ‘testje’ vandaag. Bij het avondeten Turks brood (afbak) gegeten bij de soep. Dat had ik nog niet gedurfd omdat zowel afbakbrood als wit brood zou triggeren, laat staan wit afbakbrood 😂🙈. Maar 7.0 een uur later. Voor mijn doen wel hoog na het avondeten maar nog steeds niet te hoog gelukkig!

2 maanden geleden

Reactie op Smos

Ook herkenbaar hoor! Heel frustrerend… 4 weken geleden kon ik nog heerlijk ...
Wat balen dat die pannenkoek nu niet goed ging zeg 😓😓 ik hoop voor je dat er niet teveel meer af hoeft te vallen in wat je kunt eten!