606 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op Michelle_1998

Hier juist nuchter niet goed (7,4) en 2 uur na het drankje 5,4, hoe kan dit ...
Zou ook kunnen dat door je hormonen je suiker in de nacht omhoog gaat. Dan kun je er dus echt helemaal niets aan doen en is het echt een gevolg van alle veranderingen in je lijf. Er zijn meer dames die dit helaas hebben. Gelukkig zijn je waardes overdag goed en misschien was het inderdaad eenmalig. Hopelijk zijn ze in de nacht ook goed als je ze zelf meet.

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Zou ook kunnen dat door je hormonen je suiker in de nacht omhoog gaat. Dan ...
Ja ik vermoed dus echt dat dit is gebeurd en dat ik vanaf 18:15 niet meer had gegeten tot mijn afspraak van 8;00 sochtends..

3 maanden geleden

Reactie op Michelle_1998

Ja ik vermoed dus echt dat dit is gebeurd en dat ik vanaf 18:15 niet meer h ...
Hoe zijn nu je nuchtere waardes? Nu je wel in de avond misschien nog iets neemt? Zijn ze dan beter? Ik hoop voor je dat adhv de dagcurves duidelijk wordt dat je verder niet echt iets hoeft te doen. Ik heb straks een afspraak bij de gynaecoloog en hopelijk als ik vandaag van werk thuis kom eindelijk een prik set thuis. Dan kan ik eindelijk gaan bekijken hoe de waardes zijn!

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Ik heb vorige week vrijdag de diagnose gekregen, toen onrustig en gespannen ...
Hier hetzelfde. Basis was al wel gezond maar hoef het nauwelijks aan te passen. Alleen een hele grote lunch: havermoutmugcake met banaan en ei en nog drie boterhammen met een daarvan zoet was wel teveel van het goede haha. En soms wilde ik als tussendoortje nog wel eens een halve lunch ervan maken met dan ook snoep en koek nogal wat, daar let ik nu meer mee op. Hoewel een stuk fruit en een ijsje met crackers prima ging. Het prikken wende snel maar is wel wat gedoe met eraan denken qua tijd. Ik ben nu veel thuis dus hoef er gelukkig niet veel mee te slepen en mag nu gelukkig om de dag.

3 maanden geleden

Heel gek mijne was 8.2 met een gbp maagverkleining niks aan de hand zeggen ze dus k mocht nirt eens dat drankje drinken hebben ze anders gemeten

3 maanden geleden

Reactie op Jet/

Hoe zijn nu je nuchtere waardes? Nu je wel in de avond misschien nog iets n ...
Mijn nuchtere waarde was 4,7 vanmorgen! Toen heb ik voor ontbijt gekozen voor vanille yoghurt en banaan (suikerbommetjes) om te testen of het dan piekt, 4,0.. Tussen de middag heb ik het iets verder gepusht door patat als bijgerecht bij mn lunch te nemen en een grote cappuccino met suiker te drinken, ook weer 4,0 🥲😅 Even mijn man getest wel ook om zeker te weten dat dat apparaat niet gewoon stuk is, maar hij had 5,6 dus dat ding meet wel echt goed. Dus ik ga braaf de 4 dagen volhouden, morgen gewoon een stuk taart en frisdrank drinken als extra test en dan kijken wat er gebeurt. Maar ik vermoed dat ik echt net pech heb gehad 😅

3 maanden geleden

Ik heb vandaag alles meegekregen om te prikken. De waardes na de lunch waren prima… ben benieuwd waar ik straks op zit na het eten… wel heeft de verpleegkundige gezegd dat ik wel moet blijven eten en ook dingen waarvan er gezegd wordt dat het niet goed is. Moet eerst maar kijken hoe ik erop reageer met m’n suikers… dat geeft mij weer een beetje hoop in alles aangezien ik zo weinig kan eten door de misselijkheid. Ook bij de gynaecoloog geweest en m’n baby is zelfs aan de kleine kant dus dat is prima.

3 maanden geleden

Reactie op Michelle_1998

Mijn nuchtere waarde was 4,7 vanmorgen! Toen heb ik voor ontbijt gekozen vo ...
Nja wie weet hoef je er dan straks niet meer mee! Zou super fijn zijn!! Ik hoop het voor je!

3 maanden geleden

Reactie op Girlsmom27

Ik heb vandaag alles meegekregen om te prikken. De waardes na de lunch ware ...
Oh fijn! Ik hoop voor je dat het nu na het avondeten ook gewoon goed is! Ik heb nog steeds geen prikset.. zo frustrerend 🥲.. ik ga morgen ochtend weer bellen en maar vragen of ik het zelf ergens op kan halen want hier word ik echt gek van. Wel al controle bij de gynaecoloog gehad en de groei was gewoon P50.. heel bizar dat de metingen bijna op de dag goed waren wat groei betreft. Dus dat heeft me wel gerustgesteld. De gynaecoloog zei ook dat het wel afwijkend is, dus zeker rekening mee houden, maar niet schrikbarend hoog dus dat ik me ook niet teveel zorgen moet maken. Komt nog contact met de diabetes verpleegkundige.. en verder hopelijk morgen/overmorgen eindelijk de optie om te gaan meten zelf…

3 maanden geleden

Wat is bij jullie de grenswaarde 2 uur na de suikertest? Lees overal dat het nogal verschilt per regio. Mijne was 7,4 deze keer. Bij 17 weken 6,4.

3 maanden geleden

Reactie op CIS4

Wat is bij jullie de grenswaarde 2 uur na de suikertest? Lees overal dat he ...
Ze zeiden bij het prikken dat het onder de 8 moest zijn en de gynaecoloog zei vandaag onder de 7.8. Maar 7.4 is dus goed nog.

3 maanden geleden

Reactie op Jet/

Ze zeiden bij het prikken dat het onder de 8 moest zijn en de gynaecoloog z ...
Bij ons houden ze dus 8,5 aan, zo raar dat dat per locatie verschilt! Maar 7,4 is dan in ieder geval goed nog :)

3 maanden geleden

Reactie op CIS4

Bij ons houden ze dus 8,5 aan, zo raar dat dat per locatie verschilt! Maar ...
Heel vreemd… dan zou ik zelfs nog goed hebben gezeten op die locatie 😅. Maar goed er wordt inderdaad op veel plekken anders gekeken 😅 maar op de meeste plekken wordt 7.8 aangehouden dacht ik.

3 maanden geleden

Geen idee wat de vervolg stappen voor jouw zijn. Ik mocht zelf het suikerdrankje niet drinken. Maar ik moest een week lang 7x per dag pijn bloed prikken om mijn suiker te controleren + mijn voeding bijhouden in een boekje. Nu blijkt dat ik ook zwangerschapsdiabetes heb dus mss dat jij dit nu ook zal moeten doen? Nu ik weet dat ik zwangerschapsdiabetes heb moet ik meer op mijn eten letten vooral koolhydraten en suikers veel verminderen en alle koolhydraten ook best volkoren/bruin eten. Moet nog 4x per dag mijn bloed prikken ter controle en opschrijven wat ik gegeten heb als de waarde hoger dan 140 is. Nuchter moet deze onder de 90 zitten. Dit moet ik doen tot aan de bevalling en zolang ik de waardes goed kan houden met enkel mijn dieet aan te passen hoef ik dus ook geen insuline te spuiten 🤞 3 maanden na de bevalling moet ik dan opnieuw een suikertest doen om te zien of de diabetes weg is of als deze blijvend is. Meestal gaat zwangerschapsdiabetes weg naar de bevalling maar het kan dus ook blijvend zijn. Ook heb je levenslang meer kans om diabetes te krijgen dus die test moet je dan ook jaarlijks opnieuw herhalen.

3 maanden geleden

Blijft toch bijzonder dat iedereen zo een andere aanpak krijgt…. Je zou toch verwachten dat hier een landelijke standaard voor is. Vooral gek dat sommigen direct overgaan naar gynaecoloog, terwijl er bij mij bijv weinig veranderd. Blijf gewoon bij verloskundige, alleen met 29 weken een extra groei echo. Met 32 weken zou ik er sowieso al eentje krijgen ivm laag liggende placenta. Je moet nu idd 3 mnd na je bevalling weer nuchter prikken en daarna nog 5 jaar jaarlijks. Je hebt een hoger risico op ‘normale’ diabetes, dus dit blijven ze voorlopig controleren. Waarde van de ogtt is hier ook 7.8 na 2 uur.

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Blijft toch bijzonder dat iedereen zo een andere aanpak krijgt…. Je zou toc ...
Bij mijn vorige zwangerschap had ik het wel officieel. Toen 8.6 2 uur na het drankje, waar hier de grenswaarde in het ziekenhuis 8.5 was. Uiteindelijk dieet gedaan maar veranderde er ook vrij weinig. Gynaecoloog raadde inleiding niet aan, bij p99 buikje. Gewoon poliklinische bevalling gehad en uiteindelijk was mijn dochter ook 'maar' 3545 gram.

3 maanden geleden

Jaa het is wel gek allemaal wat een verschillen… Ik word ook echt niet goed van de slechte communicatie bij mij.. ik heb nu al twee weken de diagnose en geen prikset.. de boodschap van de verloskundige was eerst prikken twee weken lang en daarna kijken we verder. Moest toch ineens al naar de gynaecoloog voor een groei echo (prima, doen we dat) en vervolgens krijg ik nu weer opeens afspraken voor de diabetes verpleegkundige en internist op korte termijn terwijl ik überhaupt nog geen 1x zelf mijn suikers heb kunnen prikken. Ik word er echt ff niet goed van 🫠. Straks maar weer de verloskundige bellen, navraag doen en het ziekenhuis bellen of die afspraken nu al wel moeten.

3 maanden geleden

Ik heb voor 3 weken geleden ook de glucose test gehad nuchter zat ik op 6.1 en met dat drankje zat ik toen op een waarde van 8.0. Dus beginnende zwangerschapsdiabetes. Moest vervolgens naar een diëtiste heen. Heb eigenlijk niks veranderd in mijn voeding en drinken en moest vandaag weer prikken. Nuchter zat ik vandaag op 5.4 en na een ontbijt 2 uur later weer prikken zat ik op 5.9. Dus ik snap er nu helemaal niks meer van. Niks veranderd maar geen hoge waardes

3 maanden geleden

Moest nuchter bloedprikken en als dat te hoog zou zijn suikertest doen. Blijkt dat ik nuchter 5,3 zat en nu toch volgende week suikertest moet doen. Baal hier zo enorm van, hopelijk dat het goed eindigt.

3 maanden geleden

Reactie op sannevd1995

Ik heb voor 3 weken geleden ook de glucose test gehad nuchter zat ik op 6.1 ...
Gelukkig toch, dat je met je eigen voeding dus niet te hoog komt. Je had anders ook wel een heel suikerrijk ontbijt als je uitslag vergelijkbaar was geweest. Dat drankje is natuurlijk echt en suikerbom. En 1x prikken/meten blijft natuurlijk ook een momentopname. Dus hopelijk was de test geen goede momentopname en blijven je waardes nu thuis gewoon goed als je het een paar dagen moet meten.