606 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Lastig hoor!!
Ik merk dat het vooral een kwestie van proberen is. Brood kan ...
Ja het is inderdaad proberen en aanpassen 🙃 maar goeie tips moet inderdaad eens verder kijken naar ander soort maaltijden met minder koolhydraten dat zou ook wel al een pak kunnen helpen 😁
3 maanden geleden
Reactie op eviimilano
Ja het is inderdaad proberen en aanpassen 🙃 maar goeie tips moet inderdaad ...
Je kunt vrij veel recepten vinden als je zoekt op koolhydraatarm of keto. Al moet je ook niet doorslaan, maar het heeft mij de vorige keer ook wel geholpen.
Vooral om op die manier nog wat lekkere dingen te maken 😇 De appeltaart met amandelmeel (koolhydraatarm) was bijvoorbeeld erg lekker! Die had ik in partjes ingevroren en haalde ik voor mezelf in het weekend een stukje eruit. Had ik toch nog een lekker gebakje.
Ik heb afgelopen week (op vakantie geweest) ook een paar keer een gebakje op. Dan compenseerde ik de maaltijd erna door een koolhydraatarm broodje te eten of boterhammen. En dan bleef mijn waarde ook goed. Voor koolhydraatarm brood moet je trouwens niet bij een supermarkt zijn, dat is niet te eten (vind ik), maar bakkers hebben het vaak ook, soms alleen op bestelling. En dat is wel lekker brood.
3 maanden geleden
Reactie op eviimilano
Dat is een mooie denkwijze ik dacht ook zo voor ik wist dat ik zwangerschap ...
Als tussendoortje je tweede boterham (volkoren) zodat je het in tijd spreid plus iets waar je niet zo op reageert erbij? En erna bewegen helpt dat? Lastig. Ik ben gelukkig dat ik eigenlijk zogoed als niks hoef aan te passen en zelfs nog een boterham met pindakaas en beetje speculoos kan eten. En op een ongezond tussendoortje reageer ik ook niet gelukkig dus eigenlijk kan alles nog wel bij mij. Zo verschillend per persoon ook.
3 maanden geleden
Reactie op Laura_91_
Als tussendoortje je tweede boterham (volkoren) zodat je het in tijd sprei ...
Ja ik eet ook maar 1 volkoren boterham en dit gaat altijd gepaard met gezond beleg maar als ik dan eens grote honger heb dan is dat echt kut dat je niet meer mag eten om je te verzadigen. Zo at ik eens 1 volkoren boterham met magere smeerkaas en om wat extra te vullen 1 mandarijntje. Zat ik ook al boven mijn waardes 😬 het is nu de 3de week dat ik prik en ik vind het mega moeilijk en dit heb ik met alles wat koolhydraten bevat. Ik denk dat ze mij bij mijn volgende afspraak wel insuline gaan voorstellen. Want ik hou mij echt volgens het dieet dat ze mij voorstelde heb alles vervangen door volkoren producten en ik et van alles bijna de helft van wat ik normaal zou eten. Met gevolg dat ik ondertussen mijn zwangerschaps kilo’s al terug kwijt ben 😓 kan dan wel koolhydraat en suikerarm beginnen eten maar het is niet simpel om dan nog op gewicht te blijven ook.
3 maanden geleden
Ik weet niet wat er gebeurt als je suikers vervangt door meer vetten.
Vette yoghurt, een goed gevulde omelet met veel kaas, avocado, noten…
Maar de vraag is of dat voor jou voldoende is inderdaad. Of dat het misschien ook wel fijner is om dan gewoon wat insuline te gebruiken ipv zo extreem je dieet aan te passen.
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Ik weet niet wat er gebeurt als je suikers vervangt door meer vetten.
Vett ...
Ik heb vroeger een maagverkleining laten doen en ik kan wel vet verdragen maar ook niet teveel want dan zit ik heel de dag ook op het toilet en dan val ik ook af in gewicht 🫣 dus ik denk dat het voor mij gewoon moeilijk is aangezien ik vet moeilijk verdraag suiker kon ik trouwens ook al moeilijk verdragen met de maagverkleining maar nu ik ook mijn koolhydraten moet aanpassen blijft er maar weinig over waardoor ik van gewicht gelijk kan blijven. Dus ik wacht mijn volgende afspraak af en waarschijnlijk wordt het insuline voor mij tenzij ze het niet erg vinden dat ik onder mijn startgewicht zit. Heb nog wel een beetje reserves met mijn BMI van 27 op 27weken zwanger dus echt veel hoef ik niet bij te komen maar het moet natuurlijk wel gezond blijven
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Ik eet ook minder brood trouwens, maar beleg het dan nu wel veel dikker dan ...
Kwa eiwitten geen gebrek eet heel de dag heel veel eiwitten. Groentjes smorgens vind ik persoonlijk niet zo lekker maar ik eet er heel de dag door en bij mijn lunch en avondeten wel maar groenten voelen ook maar zolang 😁 dus kwa eiwitten groente en fruit zit ik wel ok.
3 maanden geleden
Reactie op eviimilano
Ik heb vroeger een maagverkleining laten doen en ik kan wel vet verdragen m ...
Poeh ja dat snap ik dan ook.. en misschien is insuline dan ook wel prettig zodat je wel een beetje wat kan blijven eten.. bij mij legde ze ook uit dat we zelf vaak een groter punt maken van insuline dan het is. De internist zei al, het is simpelweg toedienen wat je lichaam zelf niet voldoende kan aanmaken gedurende de zwangerschap. Ik ben door dat gesprek daar ook wel minder bang voor geworden. Ik hoop voor je dat ze gewoon een fijn behandelplan maken waar jij je ook prettig bij voelt!
3 maanden geleden
Reactie op Jet/
Poeh ja dat snap ik dan ook.. en misschien is insuline dan ook wel prettig ...
Awelja ik hoop langs de 1e kant ook wel dat ik insuline krijg want nu lijkt mijn zwangerschap een heel streng dieet kamp 😂
3 maanden geleden
Ik moest mijn waardes van afgelopen week doorsturen naar de diabetesverpleegkundige . Heb flink op mijn flikker gekregen omdat mijn nuchtere waardes wat te hoog zijn.
Ik ben er gewoon verdrietig van. Ik eet al heel weinig voor ik naar bed ga. Overdag durf ik ook niet veel te eten. Ik heb ook vaak honger maar dan laat ik het maar en drink ik wel wat extra water. En ik kan heel veel ook niet eten want ik ga daar van overgeven. Kan er wel een eet probleem aan overhouden.
Daarbij ben ik nu op vakantie en leef je ook anders. Ik ben hier heel duidelijk in geweest maar toch zo boos doen. En direct beginnen over insuline spuiten. Ik vind dat nog al wat na een week prikken en dan ook nog tijdens mijn vakantie.
Heb voor nu gezegd dat ze na mijn vakantie de eerste zijn die ik weer mijn waardes doorstuur maar dat ik voor nu echt even wil genieten van mijn vakantie.
3 maanden geleden
Reactie op Girlsmom27
Ik moest mijn waardes van afgelopen week doorsturen naar de diabetesverplee ...
Oei dat is niet leuk als ze zo reageren 😞 bij mij vallen ze dan wel beter mee. Ze moeten uiteindelijk ook wel menselijk zijn e als je al zo goed oplet en minder eet dan wat je gewoon bent kwa koolhydraten en suikers. We zijn uiteindelijk ook nog altijd zwanger ook en dan heb je ook u goestingskes in ongezonde dingen soms zeker op vakantie.
3 maanden geleden
Reactie op Girlsmom27
Wat bijzonder dat ze echt boos worden…. Je bedoelt met nuchtere waardes toch gewoon de 1e waarde in de ochtend voor je ontbijt? Dat is juist de waarde waar je het minste invloed op hebt….
Hier gelukkig ook een begripvolle diëtist, die juist met tips komt om het wat beter te krijgen. En ik krijg juist te horen; vooral wel blijven eten want je lijf heeft het ook nodig!!
Over die insuline, dat is het ook hoor. Superfijn als je het met wat aanpassingen in eten onder controle kunt houden. Maar als het een Spartaans dieet wordt, dan kun je maar beter insuline gaan gebruiken om je lijf te helpen. Het is ook geen vergif wat je dan inneemt… blijkbaar is alles dan gewoon wat verstoord en heb je het nodig.
3 maanden geleden
Reactie op Girlsmom27
Wat een nare reactie zeg 😢.. je zou hopen dat er wat meer empathie en begrip zou zijn.. heel naar gevoel lijkt me, zeker als je zo je best doet.. inderdaad wat Smos zegt.. je hebt heel weinig invloed op die nuchtere waarde. Dat is juist zo lastig.. mijn diabetes verpleegkundige gaf echt aan dat haar ervaring is dat je geen invloed hebt op de nuchtere waarde en dat als die niet goed is dan is het gewoon echt je hormonen die ‘s nachts de boel in de war schoppen..
Ik hoop dat je toch lekker kan genieten op vakantie! En niet te druk maken over insuline.. mijn internist was daar ook vrij duidelijk en rustig over (wat mij heel erg hielp om dat ook te worden).
3 maanden geleden
Ik heb een bijzondere situatie.. ik sprak de diabetes verpleegkundige en die betwijfelt of ik wel zwangerschapsdiabetes heb ondanks de verhoogde OGTT. Alle waardes zijn goed, zelfs na allerlei producten waar normaal gesproken iemand met diabetes flink op zou reageren. Ook de bloedwaardes die eventuele eerdere periodes met hoge bloedsuikers kunnen tonen zijn allemaal goed, zelfs heel laag (ook tijdens de zwangerschap). Tegelijkertijd is er blijkbaar wel een gevoeligheid want de OGTT was wel verhoogd. Maar ik hoef nu dus alleen twee dagcurves per week door te sturen en als die goed blijven dan hoeft er verder niets meer.. heel blij mee natuurlijk en heel opgelucht! Maar ook een heel gek gevoel na deze weken..
3 maanden geleden
Reactie op Jet/
Ik heb een bijzondere situatie.. ik sprak de diabetes verpleegkundige en di ...
Nou zeker fijn!! Misschien dat je op die dag van die test niet lekker in je vel zat? Vermoeid, dagen ervoor veel suiker gegeten, stress?
Maar liever zo dan andersom! Beetje jammer dat je er eerst zo lang over in de stress moest zitten…
Ondanks dat mijn waardes niet 100% in orde zijn mag ik gelukkig ook afbouwen naar 3x pw een curve ipv elke dag. Heel fijn, want ben er wel klaar mee om de hele dag op de klok te kijken
3 maanden geleden
Reactie op Smos
Nou zeker fijn!! Misschien dat je op die dag van die test niet lekker in je ...
Ja heel fijn! En tegelijkertijd liet ik dus gisteravond wat meer los en hadden we avondeten wat ik dus toch minder goed kon verwerken.. maar kreeg heel gek waardes met meer dan een punt verschil tussen de ene vinger en de andere 🤷♀️.. ene vinger zat boven de 7.8 en omdat ik dacht huh hoe kan dit? Nog een keer geprikt in een andere vinger en toen was het 7.5.. super vreemd! Maar dus gelijk nog even de diabetes verpleegkundige gemaild. Alsnog heb ik er gelukkig veel minder stress van nu, maar wel signaal dat ik toch niet kan denken okeee lekker weer alles doen wat ik wil. Maar dat geeft niet, ik weet nu wel veel beter wat er wel allemaal goed gaat.
Wat fijn dat je ook mag afbouwen!! Ja het is echt een ding ja en rekening mee houden steeds, alarmen zetten etc.. dus heel prettig dat je iets minder curves door hoeft te geven!
3 maanden geleden
Reactie op Jet/
Ja heel fijn! En tegelijkertijd liet ik dus gisteravond wat meer los en had ...
Oh wat gek zoveel verschil. Had je je handen goed gewassen van te voren? Met schone handdoek gedroogd? Bepaalde restjes op je handen met name van Citrusvruchten kunnen de waarden vertekenen is me verteld.
3 maanden geleden
Ik lees graag mee! Prik nu 2x per week een dagcurve, helaas raken de suikers meer ontregeld en wordt ik ook doorverwezen naar het ziekenhuis.
Volgende week kies ik ook voor de Freestyle Libre, hiermee hoop ik 'makkelijker' mijn suiker te kunnen prikken en ook wat frequenter, ipv elke keer alles mee te slepen voor een vingerprik, zeker ivm vakantie. 😅
3 maanden geleden
Mijn nuchtere waarde was vanmorgen wel goed. En ik denk dat ik weet hoe het komt. Wij zijn op vakantie en de bedden hier zijn niet fijn. Dus ik slaap slecht. Ook ga ik later op bed. En heeft mijn jongste dochter de eerste 3 dagen er een feestje van gemaakt snachts. Dus toen helemaal weinig slaap. En we eten veel later dan normaal. Rond 8 uur pas soms. Gister ben ik optijd op bed gegaan en heb ik een hele goeie nacht weer eens geslapen en we aten gister al om half 6.
Ik kan het verder niet vergelijken met thuis want een dag voor we weg gingen kreeg ik mijn prik spullen pas. Nou was die ochtend toen we weg gingen mijn nuchtere waarde ook goed. Maar als ik het zo eens na ga met de afgelopen dagen lijkt het alsof dit het gene is waarom mijn waardes hoger zijn. Maar goed ik ga natuurlijk niet de rest van de vakantie ook heel vroeg op bed. En dat vroeg eten is ook een dingetje 🙈.