606 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Lies90g
Wat vinden jullie van deze waardes? Moet voor de 2e x een dagcurve prikken. ...
Moeilijk te zeggen omdat je curve nog niet af is? Al je waarden tot nu toe lijken binnen de normen, maar het ligt eraan welke normen jij hebt meegekregen van het ziekenhuis 🤷♀️
2 maanden geleden
Reactie op Jet/
Klopt… dat is hoe de test werkt. Ik vond dit ook heel vreemd, mocht ook nik ...
Ja precies en iedereen moet hetzelfde doen in die 2 uur, want dan zijn de resultaten ook vergelijkbaar.
En als je wel mag bewegen of drinken, dan doet iedereen wat anders, wat allemaal invloed kan hebben op de uitslag.
Gelukkig is het resultaat dat je daardoor in het dagelijks leven soms niet zoveel problemen hebt, doordat je minder suikers in 1x eet en doordat je dan wel beweegt en drinkt tussendoor.
2 maanden geleden
Nou waarschijnlijk is mn apparaat kaduuk 😂
Voor de lunch: handen gewassen, 1e druppel bloed weggeveegd…. Bam 9.2!! Dacht echt huh dit kan niet?! Stripje 2: waarde van 7.6. Voor de zekerheid in een andere vinger geprikt, 1e druppel bloed weggeveegd: waarde van 3.6 🤷🏻♀️🤣. Ik vertrouw het niet meer hoor
2 maanden geleden
Reactie op Lies90g
Nou waarschijnlijk is mn apparaat kaduuk 😂
Voor de lunch: handen gewassen, ...
Huh.. dit is wel heel vreemd ja.. ik heb 1x een verschil gehad van 1.2 punt met prikken op hetzelfde moment in twee verschillende vingers. Maar het zou niet meer dan 15% moeten afwijken. Overigens snap ik de referentie waardes die je hebt gekregen ook echt niet 😂🙈. Wijkt totaal af van wat de meeste meekrijgen hahaha.
2 maanden geleden
Zijn jullie trouwens bekend met noten pasta’s of die terra zoet beleg van Albert Heijn? Zoals dit; AH Terra Plantaardig zoet op brood hazelnoot #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi577298
Ik ben wel echt een zoetekauw, maar merk dat mijn waardes bij 1 boterham met zoet beleg echt rustig 1,5 punt hoger zijn dan wanneer ik alleen hartig beleg neem. Dus ben een beetje aan het zoeken naar iets wat wel zoet smaakt, maar waar dan minder suiker in zit.
2 maanden geleden
Reactie op Jet/
De meeste mensen (die ik hoor) moeten nuchter onder de 5.3, 1 uur na de maa ...
Ik moet 1,5 uur na de maaltijd prikken en dan moet ik onder de 7 zitten maar komt op hetzelfde neer.
2 maanden geleden
Reactie op CIS4
Weet niet of je 100% pindakaas ook als zoet ziet? Anders is dat misschien e ...
100% pindakaas hebben we inderdaad ook! Vinden mijn man en peuter errug lekker!
Maar die andere varianten ken ik eigenlijk niet en vind het ook zonde om het te kopen en na 1 boterham te denken; nah…
2 maanden geleden
Reactie op Smos
100% pindakaas hebben we inderdaad ook! Vinden mijn man en peuter errug lek ...
Jaa dat is dan zo zonde he… ik heb het niet geprobeerd. Wel ga ik mega goed op vegetarische smeerworst (van Kips) met augurk 😂🙈. Fantastisch lekker! Alleen niet zoet… pindakaas met wat banaanplakjes? Banaan verhoogt bij mij wel iets, maar blijft alsnog ruim onder wat mag.
2 maanden geleden
Ik ben vandaag gebeld door mijn verloskundige met de mededeling dat ik zwangerschapsdiabetes heb 😔 eigenlijk wel verwacht met mijn symptomen, maar gehoopt dat het aan andere zaken lag 😅
Mijn nuchtere waarde was 6.7 wat volgens de verloskundige onder hun norm was. Na 2 uur zat hij bij mij op 11.6!! 😱
Vrijdag telefonisch consult met arts en dinsdag afspraken in zkh voor vervolg....
Durf gelijk geen (lekker en zoet) eten meer te eten omdat ik dan bang ben hogere waardes ga krijgen en de kleine wat aan doe 😔 geldt ook gelijk voor gezonder eten omdat daar ook koolhydraten en verborgen natuurlijk suikers in zitten 😑
2 maanden geleden
Reactie op Deligrace
Ik ben vandaag gebeld door mijn verloskundige met de mededeling dat ik zwan ...
Aah wat shit voor je 🥴.. er zitten hier allemaal vrouwen in dit topic die je gevoel goed begrijpen denk ik zo…
Ik was ook eerst heel angstig omdat het een heel naar idee is dat je niet weet hoe je reageert op het eten. Dit is bij mij veel minder geworden sinds ik zelf kan prikken.
De arts en het ziekenhuis gaan je super goed verder kunnen helpen! En voor nu kun je vast zelf kijken naar koolhydraten spreiden. Dus neem bv geen drie boterhammen in 1x maar neem 2 boterhammen met hartig beleg en een bakje verse soep bv. En dan neem je de derde boterham evt als tussendoortje tussen lunch en avondeten. Bij mij doet bv Griekse yoghurt met een stuk fruit erin en noten echt vrijwel niets op mijn waardes.. soms is dan mijn waarde na ontbijt (ligt aan welk fruit) gewoon hetzelfde als mijn nuchtere waarde. Ik vind het een heerlijk ontbijt. Haal de meest logische dingen (als je die al eet/drinkt) er alvast uit, zoals frisdrank met suiker of suiker in thee/koffie. Dan doe je al mega veel! En dan rustig je contacten verder afwachten om goed gerichte adviezen in jouw situatie te krijgen.. hopelijk helpt dit iets!
2 maanden geleden
Vannochtend instructies gekregen voor het prikken, en vanmiddag mee gestart. Uit de suikertest bleek de nuchtere waarde te hoog en na suikedrankje 2 uur later een waarde van 5.1. Tot nu toe de waarden na ontbijt, lunch en avondeten dus gemeten en die waren allemaal goed. Na ontbijt (zat minder dan 2 uur tussen) 6.2, na lunch 5,7 en na avondeten 5,9. Ben benieuwd of vrijdag de nuchtere waarde nou ook daadwerkelijk afwijkt.
Heb zelf tot nu toe geen symptomen gehad, dus voor mijn gevoel was die hoge nuchtere waarde echt een gekke momentopname.
Heb ook echt een hekel aan naalden en dit zelf prikken vind ik verschrikkelijk. Ik hoop stiekem dat als de waarden zo neutraal blijven ik mag stoppen met prikken 🙈
2 maanden geleden
Ik moet morgen voor de 3e x een dagcurve prikken (ben er zoooo klaar mee maar goed 🙈). Nu stond er eigenlijk een etentje naar de all you can eat sushi op de planning (of eventueel naar de Griek met Griekse tapas), is dit dan ‘verstandig’ om te doen? Heb bij de vorige dagcurves ook zoals normaal gesnoept/gegeten, stukje chocola e.d. omdat ik wel een zo’n realistisch mogelijk beeld wil hebben.
Bij beide eerdere dagcurves was alleen de waarde voor de lunch afwijkend, verder was alles keurig.
2 maanden geleden
Reactie op ElineVivian
Vannochtend instructies gekregen voor het prikken, en vanmiddag mee gestart ...
Dat kan natuurlijk hè… dat het een moment opname was, dat is de test sowieso.. hoop het ook voor je! Bij mij gaven ze wel aan dat je bij een afwijkende OGTT moet blijven prikken maar als je waardes goed zijn hoef je maar weinig. Ik heb tot nu toe ook allemaal goede waardes en moet nu 2x per week een dagcurve (met 4 meetmomenten) prikken. Dus dat valt gelukkig erg mee!