55 Reacties

één maand geleden

Ik wil met 36 weken met verlof, en na mijn verlof (duurt tot ong eind feb) ga ik 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen

één maand geleden

24+3, 9 nov uitgerekend, kiplekker nog! Ik ben eerst in gesprek gegaan over het verlof voor mijn zwangerschap. Dat is 4 weken geworden met een afspraak de twee weken daarvoor samen in de gaten te houden hoe het gaat omdat het moeilijk voorspelbaar is. Toen ben ik gaan nadenken over hoe ik het verlof erna wilde inrichten, dat hangt uiteindelijk vooral samen met hoe we de opvang hebben ingericht (vanaf wanneer is die beschikbaar) en hoe kan ik tot de eerste verjaardag mijn ouderschapsverlof opmaken, ik ben uiteindelijk een maand extra vrij en werk daar a 3 dagen (ipv 4) id week tot ong half juli

één maand geleden

Ik sta voor de klas en heb ervoor gekozen 6 wkn van tevoren met verlof te gaan. De weken van de herfst- en kerstvakantie kan ik nadien weer eraan vast plakken :)

één maand geleden

Ik heb de intentie uitgesproken door te werken tot 4 weken voor de uitgerekende datum, maar als mijn bekkenklachten erger worden het wellicht eerder kan zijn. Ik ben nu 25 weken en werk nog steeds mijn volledige uren, alleen met een uur extra pauze per dag (wettelijk recht voor zwangere)

één maand geleden

Ik neem de verplichte week en that's it. Wil zo lang mogelijk postnataal thuis zijn bij de baby, mede ook door crèche probleem. Ik vind de duur van zwangerschapsverlof veel te kort om nog extra weken ervoor te nemen (bijvoorbeeld 6 en dan slechts 9 weken postnataal... mij niet gezien!) Ik ga ervan uit: zolang ik me kiplekker voel kan ik best werken (bureaujob). Mocht ik door klachten uitvallen, is dit ook vaak iets waarvoor een gynaeco je thuiszet op arbeidsongeschiktheid (bijvoorbeeld premature harde buiken, premature ontsluiting etc) en waarvoor je dus geen prenataal verlof moet opgebruiken. Side note: dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie gezien bureaujob en ervan uitgaande dat ik ook effectief in staat ben om tot 39 weken te werken. Mijn werkgever verwacht gelukkig niet van mij dat ik 'safety weken' inplan - voor nu is het zo geregeld en mocht ik willen/het nodig achten mag ik gerust wat vroeger stoppen. No judgement naar dames die het anders aanpakken: elk kent z'n eigen lichaam het beste en het hangt ook af van de job die je doet!

één maand geleden

Reactie op EMBO

Ik neem de verplichte week en that's it. Wil zo lang mogelijk postnataal th ...
Ik zie nu pas dat dit topic vooral door NL accounts beantwoord is en dat de regelgeving natuurlijk anders is. Ik ben van BE, dus het systeem is hier wat anders 😁

één maand geleden

Reactie op EMBO

Ik zie nu pas dat dit topic vooral door NL accounts beantwoord is en dat de ...
Dacht al... je moet toch uiterlijk 4 weken van te voren verlof nemen 😂

één maand geleden

Reactie op EMBO

Ik zie nu pas dat dit topic vooral door NL accounts beantwoord is en dat de ...
Dus je hebt in totaal 10 weken waarvan 1 verplicht vooraf de uitgerekende datum? Dat is weinig!

één maand geleden

Ik werk in de gehandicapten zorg. Mijn eigen groep is hoog complex met veel agressie, hier moest ik met 12 weken al weg. Nu op een ietwat rustigere groep maar fysiek nog wel zwaar. Dus van 36 uur terug naar 20 dus deels ziektewet. En ben 5 nov uitgerekend maar heb al mijn vakanties opgenomen van te voren dus met 2 sep al vakantie en aansluitend verlof. Ik neem het ervan😆😋

één maand geleden

Hier 16 oktober met verlof. 19 november uitgerekend. Dus 5 weken ervoor en dan 11 erna. Plus nog m’n 4 weken vakantie.

één maand geleden

Reactie op kristab88

Dus je hebt in totaal 10 weken waarvan 1 verplicht vooraf de uitgerekende d ...
Nee hoor, we krijgen 15 weken waarvan 1 week verplicht prenataal en waarvan minimum 9 weken postnataal. Je mag maximaal 6 weken prenataal opnemen Dus stel je neemt 6 weken prenataal, dan heb je 9 weken postnataal Neem je enkel de verplichte week prenataal, heb je nog 14 weken postnataal over. In mijn omgeving kiest iedereen voor deze laatste optie, om zo lang mogelijk bij de baby te blijven + algemene opvangproblemen...

één maand geleden

Reactie op First Time Mommy88

Dacht al... je moet toch uiterlijk 4 weken van te voren verlof nemen 😂
Die 4 weken in NL is dus prenataal verplicht minimum? Dus je kan maximaal 12 weken postnataal opnemen? Lijkt me heel fijn om die 4 weken prenataal te hebben! Maar zowel in NL als in BE vind ik de postnatale verlofperiode persoonlijk veel te kort... Eigen herstel, ritme met de baby, opvang,... Achja, het is wat het is natuurlijk 😂

één maand geleden

Ik ga met de verplichte 4 weken op zwangerschapsverlof. Begint op 30/10 en neem dan 12 weken bevallingsverlof tot 18 februari. Mijn leidinggevende wilde ook al weten voor hoeveel dagen ik terug kom en welke dagen. Aangegeven hoeveel dagen, maar dat ik vanwege nog geen opvanglocatie niet de exacte dagen weet. Moet ze het voorlopig maar mee doen.

één maand geleden

Ik heb nét besproken dat ik 4 weken van te voren met verlof ga, alle 9 weken betaalde verlof in 1 keer opneem plus wat vakantie, in totaal dan 7 maanden afwezig. Dan is onze babyboy 6 maanden als hij naar de opvang gaat en dan vind ik zoveel fijner dan met 3/4 maanden. In die periode groeien ze iedere week echt reuze en kan mij herinneren dat ik en mijn dochter er totaal niet klaar voor waren de vorige keer met vier maanden. Dit geeft mij een veel fijner gevoel ❤️

één maand geleden

Ik neem 1 week vakantie op en ga vervolgens 4 weken voor uitgerekende datum met verlof (dus 5 weken van tevoren vrij). Werkgever geeft gratis 8 weken extra verlof dus ben er dan ongeveer 6 maanden ‘uit’. Vind het erg fijn dat de kleine dan met 5/6 maanden pas in april/mei naar de opvang gaat, maar is erg luxe dat t zo kan natuurlijk. Ik werk 36u in 4 dagen en blijf dat doen, (spaar ouderschapsverlof op voor sabbatical) en mijn vriend gaat naar 4 dagen door ouderschapsverlof op te nemen.

één maand geleden

19 nov uitgerekend. Ik neem 4 weken van te voren op + 1 week vakantie (dus in totaal 5 weken van te voren). Daarna 12 weken bevallingsverlof. Na die 12 weken neem ik nog 2 weken verlof en daarna 2 weken betaalde ouderschapsverlof of. Ik werk 36 u op papier maar zet daarna 8 u in waardoor ik er dus 28 moet werken.

één maand geleden

26nov uitgerekend, ga 4 weken daarvoor met verlof maar we weten al dat we een geplande keizersnede krijgen met 39 weken. Na de 16weken verlof nog 9weken betaald ouderschapsverlof, nog 6 weken onbetaald verlof en 3 weken vakantie. Ik begin pas 1 juli weer met werken haha!

één maand geleden

1 novenber uitgerekend en 5 september met verlof. En begin pas weer op 3 februari!👍🏻🥳

één maand geleden

5 november uitgerekend en 5 september mn laatste werkdag en begin maart pas weer beginnen. Ik had dit eigenlijk vrij snel al geregeld op mn werk. Iets om naar uit te kijken!

één maand geleden

20 november uitgerekend. 10 oktober met verlof en half april weer werken.