19 Reacties

9 maanden geleden

Heel herkenbaar! Ik slik zelf methylfenidaat en ben nu ook helemaal gestopt (8 weken zwanger). Vooralsnog ervaar ik er nog niet zoveel nadelen van omdat ik ook erg ziek ben geweest en sowieso niet productief was daardoor, maar weet wel dat ik het tijdens mijn vorige zwangerschap zwaar vond en echt 9 maanden het gevoel had alsof ik maar wat aanklooide. Schrale troost was wel dat niemand anders het door leek te hebben! Ga het nu ook weer proberen om heen medicatie te nemen de hele zwangerschap, maar vind het ook spannend omdat ik een functie heb waarin veel van me wordt gevraagd

9 maanden geleden

Reactie op LMel123

Heel herkenbaar! Ik slik zelf methylfenidaat en ben nu ook helemaal gestopt ...
Dank voor je reactie! Dat gevoel van aanklooien is inderdaad heel herkenbaar. Ik heb daarnaast ontzettende chaos in mijn hoofd. Super belemmerend ook voor mijn werkzaamheden inderdaad. Ik sta voor de klas (voortgezet onderwijs) en heb de medicatie nodig om met structuur te kunnen werken. Wat doe jij voor werk? Heb je het de vorige zwangerschap helemaal niet gebruikt?

9 maanden geleden

Ik werk bij het Rijk, een hele drukke baan met daarbij ook veel dienstreizen. Ik heb het de vorige zwangerschap helemaal niet gebruikt, maar toen had ik het qua werk wel echt een stuk relaxer geregeld dan nu, ik heb nu het idee dat ik wel echt afhankelijk ben van mijn medicatie. Ik twijfel nog een beetje wat te doen nu

9 maanden geleden

Ik had mijn vorige zwangerschap precies hetzelfde, maar ik mocht dus niet opnieuw weer gaan gebruiken (dex)

9 maanden geleden

Ik slik bupropion (wellbutrin), die staat hier niet tussen zie ik! Het is ook een wat minder bekende. Daarover heb ik van de POP-poli een tijd geleden gehoord dat er geen negatieve bijwerkingen zijn gevonden en dat het veilig zou moeten zijn om die de hele zwangerschap te gebruiken. Ik meen me vaag iets te herinneren zelfs over een licht positief effect op de baby, maar dat weet ik niet meer… Ik moet wel in het ziekenhuis bevallen en baby moet dan 24u voor observatie blijven.

9 maanden geleden

Ik slik bupropion (wellbutrin), die staat hier niet tussen zie ik! Het is o ...
Ik vraag mij even hardop af, als dat veilig zou zijn, waarom moet je dan in het ziekenhuis bevallen en 24 uur ter observatie verblijven?

9 maanden geleden

Ik vraag mij even hardop af, als dat veilig zou zijn, waarom moet je dan in ...
Goeie vraag! Volgens mij was het iets met dat het kindje uiteindelijk wel heel plotseling ‘afkickt’ en dat dat ook bij een veilig medicijn geobserveerd moet worden, ofzo. Maar alsnog heel goed punt hoor

9 maanden geleden

Goeie vraag! Volgens mij was het iets met dat het kindje uiteindelijk wel h ...
Dus spreken ze zichzelf een beetje tegen naar mijn idee. Het lijkt mij allemaal niet goed voor de baby want voor anderen zonder adhd is dit net drugs. Desalniettemin is het echt een persoonlijke afweging hoor. Als er staat ‘waarschijnlijk veilig’ dan ben ik niet zekergesteld of het wel of niet schadelijk is en dat vind ik niet opwegen tegen mijn klachten en chaos. Maar mij ging het ook goed af zonder medicatie. Eerste maanden wel wat warrig, maar merkte dat ik dat ook op het ‘zwangerschapsbrein’ kon gooien. Ik kan het ook goed begrijpen als het mentaal te zwaar is en je de afweging maakt om het wel te gebruiken.

9 maanden geleden

Dus spreken ze zichzelf een beetje tegen naar mijn idee. Het lijkt mij alle ...
Dat is misschien het verschil hiermee: lisdex etc zijn stimulerende middelen, bupropion is dat niet en daarmee niet zo’n ‘drug’ als andere medicaties. Het wordt ook voorgeschreven bij depressie (hoe ik er toevallig mee begon, voor de ADHD-diagnose) en stoppen met roken. Maar doet er allemaal niet toe want ik weet niet hoe makkelijk een compleet nieuw medicijn wordt voorgeschreven tijdens de zwangerschap…

9 maanden geleden

Heel begrijpelijk die twijfel.. Mijn psycholoog probeert zelfs te benadrukken dat het de volledige zwangerschap waarschijnlijk veilig is en laat de keus volledig bij mij of ik het blijf gebruiken of niet. Overigens ook Dex, de langwerkende 40mg in de ochtend en 20mg in de middag. Nu ben ik sinds ik met 7 weken achter de zwangerschap kwam in een week tijd gehalveerd en daarna volledig gestopt, ondertussen 8+6 weken Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de luxe heb nu al niet te hoeven werken en ik daardoor dus ook echt goed gaat en ik alle rust heb om te doen wat er moet ipv helemaal chaotisch 100 dingen tegelijk te starten🙈
Hi! Hier hetzelfde dilemma, ik slikte 40 mg lisdexamfetamine en gestopt zodra ik een positieve test had. Mijn huisarts had er geen advies over en verwees me naar de gynaecoloog (waar ik pas eind volgende week een afspraak mee heb). Voor de zwangerschap zei ik heel stoer dat ik het door zou blijven slikken als ik het echt nodig heb. Ik heb ook een veeleisende baan waar ik m’n hoofd en concentratie echt nodig heb en daarnaast ervaar ik zonder medicatie over het algemeen veel meer stress door de chaos in m’n hoofd. Naar zwangerschap en dex is nog weinig onderzoek gedaan, maar naar zwangerschap en stress is wél veel onderzoek gedaan en daarvan weten ze in ieder geval dat het ongezond is voor de foetus. Ik vind het nu echter toch moeilijk om het te nemen, omdat ik natuurlijk niks wil doen dat schadelijk is. Vooralsnog is het voor mij te doen, maar als ik echt (te) veel stress zou ervaren of me te slecht zou kunnen concentreren, zou ik serieuzer overwegen om het weer, wellicht in een lagere dosis of alleen op dagen dat ik het echt nodig heb, te gaan slikken. Ik ben geen medische wetenschapper, maar heb wel m’n hyperfocus losgelaten op dit vraagstuk en ben een beetje de medische literatuur ingedoken. Er was nog niet veel onderzoek, los van een Australisch onderzoek gepubliceerd in maart 2024: https://link.springer.com/article/10.1007/s00737-024-01450-4. Met de belangrijkste conclusies: - “Continuing dexamphetamine throughout pregnancy was not associated with an increase in adverse neonatal and maternal health outcomes compared to ceasing.” - “Ceasing dexamphetamine during pregnancy was associated with increased odds of threatened abortion compared with continuing dexamphetamine. However, this is something that requires further investigation due to the small sample size, difficulties examining timing, and the inability to examine spontaneous abortions.” - “The unexposed showed some benefits compared to the continuers, suggesting that where possible the cessation of dexamphetamine prior to pregnancy may be advisable.” Toen ik net dat artikel terugzocht, vond ik ook een super recent onderzoek (27 maart 2025), gepubliceerd in Nature. Dit is een zeer gerenommeerd journal, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit van de studie. https://www.nature.com/articles/s41380-025-02968-4 . In dit onderzoek, is gekeken naar het gebruik van o.a. methylfenidaat en dexamfetamine tijdens zwangerschap in Zweden. Belangrijkste bevindingen: - “Our study supports the safety of using ADHD medication during pregnancy in relation to neurodevelopmental disorders (NDDs) in offspring. These findings contribute to the growing evidence base needed to inform clinical guidelines and ensure that treatment decisions during pregnancy are based on robust and reliable data.” - “For new users, methylphenidate appears to be the ‘safest’ choice, given that it is the most thoroughly investigated ADHD medication. However, for patients who are already doing well on amphetamines or atomoxetine, there is currently no compelling reason to switch medications based on safety concerns regarding long-term outcomes. It is important to note that the sample sizes for these groups are relatively small, and more data on these medication classes are needed to confirm these findings.” - “Overall, our study provides reassuring evidence that continuing ADHD medication during pregnancy does not increase the risk of long-term NDDs in offspring. This information is crucial for healthcare providers and expectant mothers when making informed decisions about ADHD medication management during pregnancy. Future research should continue to explore the long-term safety of various ADHD medications during pregnancy, including further investigation into specific medication classes and their potential effects on other developmental domains.” Hoopvolle bevindingen, maar dit betekent nog niet per se dat definitief geconcludeerd kan worden dat het veilig is. Daar is echt nog meer onderzoek voor nodig. Maar het helpt mij wel om m’n nu al geïnternaliseerde moedermaffia stem iets te dempen, haha :) En zoals ik zei, ik ben geen medische wetenschapper (en ook geen arts), dus bespreek het zeker met je huisarts, psychiater of gynaecoloog voor je een besluit neemt. Wijs ze wellicht wel op bovenstaande studie, want mogelijk kennen ze het nog niet omdat ie echt vers van de pers is. Dan last but not least: ik lees ook dat sommige vrouwen minder last hebben van ADHD-klachten tijdens zwangerschap. Dit komt waarschijnlijk door het hogere oestrogeen niveau, wat de opname van dopamine bevordert. Tegelijkertijd zijn er ook vrouwen die juist hevigere klachten ervaren. Dus de afweging hangt daar denk ik ook erg vanaf. In welk bakje ik val, ben ik nog niet helemaal over uit. Ook benieuwd hoe jullie dat ervaren! En sorry voor deze giga infodump, maar hopelijk hebben jullie iets aan de info! Als er medische wetenschappers of artsen zijn op het forum, ben ik ook erg benieuwd naar hun afdronk bij bovenstaande studies.
Dus spreken ze zichzelf een beetje tegen naar mijn idee. Het lijkt mij alle ...
Voor wat betreft de 24u observatie: volgens mij is dit inderdaad omdat er wel ‘afkickverschijnselen’ kunnen zijn bij de baby. Dat zegt echter nog niet dat er negatieve langetermijneffecten zijn op neurologisch gebied óf dat je een hoger risico hebt op bv. een miskraam/vroeggeboorte of zwangerschapsvergiftiging. Het betekent vooral dat de baby de eerste dag(en) wat extra huilerig kan zijn bijvoorbeeld, en ze vinden het dan prettig om dat goed in de gaten te houden. Uiteindelijk daarom natuurlijk fijner om tijdelijk te stoppen in je derde trimester als dat voor jou mogelijk is, maar zo niet, dan zegt het dus niet per se iets over schadelijke langetermijneffecten. Het is dus een afweging tussen het effect op de moeder van het stoppen met de medicatie vs het effect op de baby na geboorte.

9 maanden geleden

Reactie op AvontuurlijkeFlamingo852736

Voor wat betreft de 24u observatie: volgens mij is dit inderdaad omdat er w ...
De resultaten lieten zien dat vrouwen die tijdens de zwangerschap stopten met dexamfetamine een iets grotere kans op een dreigende miskraam hadden dan vrouwen die het medicijn bleven gebruiken. Verder bleek dat vrouwen die helemaal geen ADHD-medicatie meer gebruikten tijdens de zwangerschap minder kans hadden op bepaalde complicaties, zoals hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging, ernstige bloedingen na de bevalling en opname van de baby in het ziekenhuis. De onderzoekers concluderen dat dexamfetamine tijdens de zwangerschap niet direct schadelijk lijkt voor moeder en kind, maar dat er meer onderzoek nodig is. Vooral omdat stoppen met het medicijn mogelijk het risico op een dreigende miskraam verhoogt.

9 maanden geleden

Reactie op AvontuurlijkeFlamingo852736

Voor wat betreft de 24u observatie: volgens mij is dit inderdaad omdat er w ...
Je hebt gelijk dat een 24-uurs observatie vooral bedoeld is om te kijken of de baby ontwenningsverschijnselen heeft, zoals extra huilen of prikkelbaarheid. Dit betekent echter niet automatisch dat er geen langetermijneffecten zijn, het betekent vooral dat we die nog niet goed genoeg begrijpen. Wat deze studie interessant maakt, is dat het wél een mogelijk verhoogd risico op een dreigende miskraam laat zien bij vrouwen die stoppen met dexamfetamine tijdens de zwangerschap. Dat suggereert dat stoppen niet per se de ‘veiligste’ keuze is en dat de impact op de moeder ook serieus genomen moet worden.
Je hebt gelijk dat een 24-uurs observatie vooral bedoeld is om te kijken of ...
Klopt inderdaad! Zomaar stoppen is dus eigenlijk ook niet verstandig.

9 maanden geleden

Ik slik methylfenidaat alleen de eerste 3 maanden :) en ben nu wel heel rustig aan het afbouwen. Ik mocht van de gynaecoloog ook doorgaan tot het einde, maar daar voel ik mezelf niet goed bij. Er is de laatste jaren wel veel meer onderzoek gedaan naar gevolgen in 2e en 3e termijn, maar voor mij is het echt een gevoelskwestie.

9 maanden geleden

Ik had liever trouwens helemaal gestopt, maar m’n stresslevels gaan dan van de chaos echt omhoog. Kennelijk is dat slechter dan doorslikken….

7 maanden geleden

Ik kom via Google op dit topic, en loop nu tegen hetzelfde aan. Bij mijn vorige zwangerschap werd gebruik van Dexamfetamine in 1e trimester ontraden, maar ben ik onder begeleiding van de POP poli met 14 weken weer begonnen met slikken. Mijn dochter is toen 2 dagen voor de uitgerekende datum geboren met een perfecte apgar-score en net iets bovengemiddeld qua gewicht. Nu ben ik weer zwanger en is het advies van het lareb veranderd in "waarschijnlijk veilig" in het eerste trimester. Alleen kan niemand mij vertellen wat dan een veilige dosis is. Voor de zwangerschap zat ik net boven de maximale dagdosering, dus dat leek me sowieso te hoog. Maar wanneer heb ik voldoende afgebouwd? Ik probeer hier al 2 weken een antwoord op te vinden en word van het kastje naar de muur gestuurd. Ik was in 11 dagen afgebouwd naar 0, maar na één dag was ik zo ellendig dat ik nu weer dagelijks een lage dosis inneem. Ik moet ook kunnen functioneren als moeder, en zonder dex lukt dat niet goed genoeg. Maar ik vind het zo onwijs frustrerend dat niemand lijkt te weten wat dan de veilige bovengrens is in het eerste trimester...