24 Reacties
9 maanden geleden
Ik zou een lactatiekundige inschakelen om je eventueel te helpen. Verder heb je op voorhand niks nodig, eventueel een kolf als je wil kolven. Maar bij de tweede nauwelijks gebruikt.
9 maanden geleden
Reactie op Mamainlovewithbaby
En misschien of er een Community/WhatsApp groep bestaat?
Er zijn Facebook groepen die heel fijn zijn!
9 maanden geleden
Ik heb me bij mijn eerste zwangerschap deze online cursus aangeschaft. Super fijne korte video's waar alles heel visueel wordt uitgelegd. https://byraisa.be/borstvoedingopjouwmanier/
9 maanden geleden
Oh ja zoogcompressen zijn wel een must😜 Ik gebruikte altijd wasbare ☺️
9 maanden geleden
Reactie op Mamainlovewithbaby
En misschien of er een Community/WhatsApp groep bestaat?
Facebook heb je een grote community.
Verder raad ik, vooral vanwege je onzekerheid, een lactatiekundige aan. Zij kan je helpen met de houdingen en tips geven als je onder of overproductie hebt. Ze kunnen ook evt een kolf consult aanbieden voor als je deze ook wil gebruiken, ik vond het wel fijn, zodat mijn partner ook eens (‘s nachts) de fles kon geven.
Een goede voedingsbh is ook een must. Ik zweer bij cake maternity. Voedings of overslagtops zijn handig. En een fijn stevig voedingskussen. Tepelzalf (ik had Kruidvat) tegen de kloven, en dat glijd ook beter bij kolven. Qua zoogcompressen had ik die van Kruidvat met plakstrip, maar ik had ze alleen in de nacht nodig. Ik had trouwens ook een koelcompres, eigenlijk voor na de bevalling, maar daadwerkelijk gebruikt bij beginnende borstontsteking.
Oh en wat ik graag van tevoren had willen weten is dat het heel veel vrouwen niet meteen lukt om aan te leggen of dat de melkproductie ook pas later op gang kan komen (duurde bij mij een week tot er überhaupt een druppel kwam!)
Heel veel succes!
9 maanden geleden
Ha lieve mama, wat mooi dat je het borstvoedingsavontuur weer aan wilt gaan met jullie nieuwe kleintje.
Ik ben een mama van 3 (in november 4) en heb alledrie de kindjes lang bv gegeven.
Een haakaa is heel fijn om op je 'vrije borst' te zetten als je voedt. Zo vang je iedere druppel op.
Een goede kolf is het investeren waard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor slechte (productie) verhalen over de modellen die je in je BH stopt.
Lansinoh thermopads als je bekend bent met flinke stuwing en borstontsteking.
Verder zou mijn tip zijn, maar overleg dit ook tzt met je vk, om prenataal te kolven als je onzeker bent over of het op gang komt. Ik heb dat 2 keer gedaan in de 39e week en kolfde iedere dag dan 10 minuutjes. Flinke harde buiken, maar ik had wel al 3 spuitjes van 15 cc colostrum in de vriezer liggen en mijn bv was direct op gang bij de geboorte. Maar nogmaals: wel overleggen met de vk, want het kan je bevalling ook opwekken. Dat gebeurde bij mij overigens niet 😊
9 maanden geleden
Ha lieve mama, wat mooi dat je het borstvoedingsavontuur weer aan wilt gaan ...
De hakaa is n goeie tip, al zou ik nu echt de lekschalen adviseren. Hakaa schopte mijn zoontje er af en dan lag er overal melk 😂. Je hebt tegenwoordig lekschalen die je gewoon in je bh steekt. Had ik die toen maar..😂
9 maanden geleden
Ha lieve mama, wat mooi dat je het borstvoedingsavontuur weer aan wilt gaan ...
Maakt het nog uit welke hakaa? Gebruikte de vorige x lekschalen maar vond ik niet geweldig. En wat doen jullie s nachts met wat je opvangt? Ga je dit beneden in de koelkast opbergen? Ik was daar zo zoekende in 🥲
9 maanden geleden
Reactie op natuurlijkemama
Ik zou een lactatiekundige inschakelen om je eventueel te helpen. Verder he ...
Eens, zonder lactatiekundige was ik snel opgegeven maar uiteindelijk mijn zoon tot 20 maanden gevoed! Was nooit gelukt zonder hun. Die van mij gaaf ook een info avond over borstvoeding en die hebben we tijdens de zwangerschap gevolgd en vond ik ook fijn om een beetje vooraf te weten!
9 maanden geleden
Ik heb bij de oudste een fijne borstvoedingscursus gevolgd van de verloskundigen groep op het dorp hier. Daar waren lactatiekundigen bij die we vervolgens altijd konden bellen of mailen bij vragen. Dat was een super steun in de rug. Daarbij is kennis opdoen over borstvoeding geven van te voren echt helpend- ik denk dat ik me anders heel vaak wanhopig had gevoeld en nu had ik veel ‘o ja’ momenten- dit hoort er dus bij en dit wordt beter 😊
9 maanden geleden
Wellicht is het wat voor je om Teddy Roorda te volgen op instagram of om haar website te bezoeken. Als je zoekt op Teddy Roorda vind je de website direct. Ik vind dat zij heel interessante informatie heeft. Ook over jouw angst bijvoorbeeld dat de baby te weinig kreeg. Op haar website staat een post van 16 december 2024 "Wat niemand je vertelt over borstvoeding in de kraanwerk, maar wat je wel had willen weten." en één van haar laatste posts op instagram gaan over die angst. Verder heeft ze ook een cursus. Hopelijk mag je volgende ervaring fijner zijn!
9 maanden geleden
Bij de eerste heb ik ook flink pijn gehad, als het echt te zeer deed gebruikte ik tijdelijk tepelhoedjes van medela. Dit was toen op aanraden van de kraamzorg. Ook had ik fijne tepel zalf van medela. Dit samen werkte voor mij goed. Bij de tweede heb ik weinig last gehad en ging alles vanaf het begin super goed. Ik ben bij de tweede toen wel ook gestart met prenetaal kolven, wellicht dat het daarom een stuk soepeler ging.
Ik las iets over een haakaa, die zijn zeker fijn voor de andere borst om de melk op te vangen. Alleen hou er wel rekening mee dat je, ondanks het minimaal is, je zo óók je andere borst stimuleert en je op deze manier overproductie aanmaakt. Opzich valt het mee, maar als jij van jezelf al overproductie hebt wordt het door het gebruik van een haakaa oid alleen maar erger. Dat is alleen maar een tip om rekening mee te houden. Ik heb hem zelf ook een poosje gebruikt en hier ging dat gewoon hartstikke prima. Maar ik heb hier op het topic andere verhalen gelezen van mama's die al enorme productie van zichzelf hadden.
Ik heb zelf bij beide kinderen hele mensen om me heen gehad die me hielpen met de bv. Dat scheelde al zoveel. En wat je echt nodig hebt.. dat moet je ook zelf uit vinden. Wat de één fijn vind is voor een ander echt overbodig. Wellicht ideetje om filmpjes te kijken. You can do this mama. 💪🏽
9 maanden geleden
Neem contact op met een lactatiekundige en hopelijk kan ze de eerste dagen goed mee komen kijken.
Eigenlijk heb je niks nodig.
Zijn er problemen met aanhappen kan de lactatiekundige alles nakijken.
Eventueel kan je dan kolven en fingerfeeding doen bij de kleine tot e.e.a. wel lukt.
Succes!
9 maanden geleden
Deze dingen zijn echt life savers!
Je bewaart 1 setje in de koelkast en 1 heb je op je tepels. Na elke voeding spoel je ze af en wissel je ze om. Vanwege bacterievorming mag je een setje max 24 uur gebruiken geloof ik.
Het is heerlijk verkoelend bij stuwing en zorgt dat je tepels niet uitdrogen. Ook top bij kloofjes.
Bij mij zitten deze, samen met een klein tubetje pure lanoline, altijd in mijn bevallingstas. En geef ze ook vaak als kraamcadeautje.