15 Reacties

gisteren

Een andere oppas/opvang zoeken… roken/rook is zó slecht. Daar wil ik mijn kinderen niet in huis hebben. Mijn ouders zijn gestopt met binnen roken zodra er kleinkinderen kwamen. Ook als er geen kinderen/kleinkinderen zijn.. er wordt dus niet meer binnen gerookt en zelfs buiten zoeken ze een andere plek.

gisteren

Google eens op derdehands roken. Dat gaat erover dat als er in een omgeving wordt gerookt alles onder zit (meubilair, kleding, etc) en dat dit ook super schadelijk is. Dus ookal roken ze die dat buiten is het nog steeds geen gezonde omgeving. Maar uiteindelijk moet je doen waar jij je goed bij voelt als mama!

gisteren

Ik zou ook wat anders voor de opvang zoeken, want de eerste dagen houden ze er misschien rekening mee, maar wat als ze na een paar weken toch vinden dat ze op de oppasdagen binnen mogen roken? ‘Want het is hun huis’ en ‘buiten is het nu koud’ 😅 Als ze nu al terugkomen op eerdere afspraken en het niet op kunnen brengen om buiten te roken voor hun eigen en jullie kleine hun gezondheid, vraag ik me af of ze het lang volhouden om buiten te roken op oppasdagen.

gisteren

Oei nee, mijn kinderen komen niet in een huis waar gerookt wordt. En heel eerlijk, zo lang ze nog veel gedragen moeten worden past schoonmoeder die rookt ook niet op. En inderdaad wat hierboven gezegd wordt, straks houden ze zich niet aan de afspraken en heb je geen opvang meer. Ik wil sowieso niet afhankelijk zijn van opa’s en oma’s, maar dat is een ander verhaal.

gisteren

No way!

gisteren

Mijn schoonmoeder rookte ook heel veel en op haar oppas dag rookte ze niet binnen maar alles stonk naar rook. Nadat we hadden gezegd dat het knuffeltje iedere keer gewassen moest worden nadat ze daar was geweest (ondanks die dag niet binnen roken) en we eigenlijk haar daar niet meer wilde hebben is ze gestopt met roken. Nu zou ik ook nooit meer die keuze maken om haar daar te laten, ik zou het zeker niet meer doen.

gisteren

Ik zou een andere oppasplek zoeken...

gisteren

Mijn ouders zijn bij de eerste kleinkind ook gestopt met roken binnen. En roken nu altijd buiten, (gelukkig) mijn moeder past 2x per week op bij ons al sinds ons eerste zoontje. En als ik daarheen ga roken ze dus gewoon buiten. Roken is tegenwoordig sws al een ding om over te spreken of als t gezien word. Maar idd roken in huis met kinderen is no go. Mijn moeder rookt natuurlijk dus ook gewoon en gaat netjes buiten staan en daarna handen goed wassen etc. Mijn vriend net zo. Nogmaals roken is slecht en 2e 3e hands rook ook, maar helemaal voorkomen kwa geur etc lukt natuurlijk niet. Dit is beetje off topic. Maar ik zou idd wel vragen of ze altijd buiten kunnen roken, en anders bij jou opassen? Andere oppas plek zoeken oke een optie, ik heb dat nooit gedaan omdat ze zelf al kozen om buiten te roken, en kinderopvang heb ik geen goed gevoel en ervaring mee.

12 uur geleden

Persoonlijk zou ik ook een andere plek zoeken. Maar aan de andere kant zijn we allemaal opgegroeid in een wereld waarin heel veel gerookt werd vooral binnen. Ik heb foto's gezien van mijn eigen kraamfeest waar het potje met sigaretten en de asbak gewoon binnen op tafel stonden. Zijn we hier echt allemaal zo ziek en beschadigd door? Dus deels is het beter de kennis van nu en zou ik daar ook wel naar handelen hoor. Maar deels is het tegenwoordig ook wel heel veel bangmakerij.

12 uur geleden

Heel eerlijk, ik zou mijn kind daar niet brengen als ze niet al tijdens de zwangerschap waren gestopt met roken en hun huis gereinigd hadden. Vloeren, muren, plafonds, meubels, alles. Derdehands rook is heel gevaarlijk voor een baby. Ook met ouders afspreken om 2u voor ze bij de baby in de buurt komen niet roken ivm giftige stoffen die ze anders nog uitademen, douchen om rook uit hun haar te wassen, schoon gewassen kleding zonder rookresten erop dragen. Ik zou ze ook informatie geven over derdehands rook.

10 uur geleden

Reactie op Boysmom2023

Mijn ouders zijn bij de eerste kleinkind ook gestopt met roken binnen. En ...
Handen wassen is echt bij lange na niet genoeg. Rook zit op huid en haar, in adem, op kleding. Zo slecht voor een kleintje dit..

10 uur geleden

Reactie op Marielleolthof

Persoonlijk zou ik ook een andere plek zoeken. Maar aan de andere kant zi ...
Dat bedoel ik idd ook

9 uur geleden

Ik zou mijn kind daar zeker niet achterlaten.

9 uur geleden

Absoluut niet! De rook trekt in de meubels, muren, kleding, bed, echt overal in. Het heeft dus geen zin om de dag van het oppassen niet te roken. Ik zou zo snel mogelijk inschrijven bij een opvang want de plekken zijn schaars

8 uur geleden

Kunnen ze niet in jouw/jullie huis komen oppassen? De drempel om in een rookvrij huis van een ander te roken is veel hoger, in hun eihen huis zullen ze vervallen in oude gewoonten (en hangt de rooklucht toch al). Verder; waar vast gerookt wordt, komt een kindje in contact met roken. Even snel achter de kinderwagen, tijdens het buitenspelen, etc. Je kan afspreken dat het niet gebeurd, maar ik zou er niet van uitgaan.