11 Reacties

vorige maand

Zelfde geldt voor tonijn 😉
Zelfde geldt voor tonijn 😉
tonijn mag ook 1x in de maand? thnx

vorige maand

Reactie op RuimdenkendeOase886866

tonijn mag ook 1x in de maand? thnx
Ja alleen niet allebei dan, of het een of het ander. Want je mag ze niet vanwege het kwik. Dus als je van beiden eet heb je wel weer ‘teveel’ kwik.
nee ok dat snap ik dank je

vorige maand

Het officiële voedingsadvies van het Voedingscentrum is om tonijn of gamba's / garnalen of makreel niet te eten tijdens je zwangerschap. Ook paling,sardines en krab kun je beter laten staan. Dit is gebaseerd op zorgvuldig en betrouwbaar onderzoek dat laat zien dat meer dioxines en zware metalen, zoals kwik, bevatten. Blootstelling aan grote hoeveelheden hiervan kan ongunstige effecten hebben op het zenuwstelsel en de hersengroei van je baby. En ja; het is relatief en het is vooral wanneer je dit regelmatig eet. Maar wat voor de een veel en regelmatig is, is voor de ander heel weinig. Kwik en dioxines stapelen zich op in je lichaam en deze vissoorten en schaal- en schelpdieren kun je daarom beter uit voorzorg helemaal niet eten. Dat je verloskundige zegt dat het 1 keer per maand wel kan, is absoluut niet gebaseerd op het advies voor zwangeren en ik zou als voedingsexpert willen zeggen: doe dit liever niet. Natuurlijk is het altijd je eigen keuze, maar waarom zou je risico nemen voor je ongeboren baby'tje. Het Voedingscentrum zegt wel: als je het 1 keertje per ongeluk gegeten hebt, kan niet meteen kwaad. Maar om nu te zeggen dat je het prima 1 keer per maand kunt eten, dan neem je toch risico's. Kortom: doe het echt liever niet en adviseer anderen ook niet om dit wel te doen! Verloskundigen zijn ook geen voedingsexpert en zouden idealiter het advies van het Voedingscentrum moeten overnemen en niet zelf zomaar iets roepen over voeding in de zwangerschap.

vorige maand

Reactie op Anim

Het officiële voedingsadvies van het Voedingscentrum is om tonijn of gamba' ...
Voor de beste, betrouwbare informatie over vis in de zwangerschap, kun je hier meer lezen: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/zwanger-en-baby/is-het-goed-om-vis-te-eten-tijdens-je-zwangerschap-.aspx#welke_vis_kan_ik_eten_tijdens_mijn_zwangerschap En extra tip: download de ZwangerHap! Daar kun je op product zoeken en staat er een groen vinkje, oranje uittroepteken of een rood kruis. Garnalen/gamba's en tonijn hebben zo'n rood kruis. Daar lees je ook altijd waarom dat zo is.

vorige maand

Ik neem deze app niet zo nauw. Er staat ook heel veel pas sinds een paar jaar op, wat vrouwen door de eeuwen heen of in andere landen gewoon eten tijdens zwangerschap.

vorige maand

Reactie op Anim

Voor de beste, betrouwbare informatie over vis in de zwangerschap, kun je h ...
Wat ik lastig vind, is dat diverse landen daar toch een andere opvatting over hebben. Hier in Zweden mogen garnalen wel en ik weet van mijn Franse schoonzus dat ze het in Frankrijk ook geen probleem vinden. Wat is de reden dat het in Nederland niet mag?

vorige maand

Ik neem deze app niet zo nauw. Er staat ook heel veel pas sinds een paar ja ...
Klopt, je hebt daarin gelijk hoor. Sinds 2021 is de Gezondheidsraad gekomen met nieuwe adviezen voor zwangere vrouwen gebaseerd op de meest actuele wetenschappelijke onderzoeken. Ze hebben hiervoor gedegen onderzoek gedaan; voordat je komt tot aanbevelingen moeten er echt veel en goede onderzoeken bij elkaar zijn gepakt die leiden tot dezelfde conclusie. Er zal nooit een aanbeveling worden gedaan op basis van een of enkele onderzoeken. Hierbij nemen ze vaak ook adviezen over van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Ook Zweden is hier lid van/ zit in zo’n commissie. Hoe EU landen hun eigen richtlijnen opstellen is afhankelijk van hun eigen factoren en is vaak cultureel bepaald. Snap dat dit best verwarrend kan zijn. De vernieuwde richtlijnen in NL zijn een reactie op recente wetenschappelijke inzichten en de specifieke gezondheidssituatie in Nederland. In Zweden geeft de Livsmedelsverket volgens mij het voedingsadvies; naar Zweedse cultuur en samenleving. Zwangere vrouwen lopen niet in elk land dezelfde risico’s. Door bepaalde culturele gebruiken kan dit verschillen. Voedsel heeft soms een andere oorsprong en dit kan voor Zweden een andere afweging zijn geweest. Als je in Nederland woont zou ik zeggen; probeer onze nieuwe adviseren te volgen. Ze zijn er gekomen omdat bleek dat je hierdoor risico’s echt kunt verkleinen en de kans op een gezonde baby vergroot.

vorige maand

Vroeger deed men vaak dingen anders. Niet alles is slecht wat men deed. Maar met de kennis van nu weten we ook dat bepaald leed voorkomen had kunnen worden. Zo bleek dat er veel baby’s met een open ruggetje geboren werden en foliumzuur de kans hierop toch aanzienlijk verkleint. Dit weten we allemaal dankzij vele wetenschappelijk onderzoeken bij elkaar. En nog veel langer geleden dronken mensen water uit een bron waar rioolwater zich mengde en overleden veel zwangeren en baby’s. Ze wisten niet beter. Nu kunnen we ons niet meer indenken dat we dat doen. Het gaat mij er niet om dat je precies moet doen wat een richtlijn zegt, maar dat je weet waarom het er is. En dat het niet zomaar gemaakt is, om ons te pesten of in verwarring te brengen. Nee, het is er omdat we willen dat elk kindje een goede start krijgt de eerste 1000 dagen van zijn leven. En soms is het ook lastig waar je goed aan doet. En wetenschappers hebben ook niet alle wijsheid in pacht. Maar weet dat er veel desinformatie op internet staat en áls je dan een betrouwbare bron zoekt waar je op kunt vertrouwen, dat dit het Voedingscentrum is. Je bepaalt zelf wat je eet en dat je geniet van eten is minstens zo belangrijk. Maak voor jezelf dus de wijste keuze; want dat is goed voor jou en je baby ❤️

vorige maand

Reactie op Anim

Vroeger deed men vaak dingen anders. Niet alles is slecht wat men deed. Maa ...
Dank voor je uitgebreide toelichting en inzichten in deze twee berichten. Je hebt ook gelijk, vroeger deed men dingen die we nu niet meer begrijpen en nieuw onderzoek levert nieuwe inzichten en aanbevelingen op.. soms zijn het alleen die details die lastig (te begrijpen) zijn. Zeker als dat officiële advies onderling tussen landen - binnen de EU nota bene - verschilt. Maar uiteindelijk moet iedereen zelf de afweging maken inderdaad.