15 Reacties
8 maanden geleden
Oh ik herken heel erg dat ik de verandering lastig vind. En ook dat mn buik regelmatig al dik lijkt, terwijl het inderdaad de darmen zijn. Alles wordt omhoog gedrukt. Het is allemaal al indrukwekkend en onzeker genoeg, zonder dat anderen het aanraken of er iets van hoeven te vinden.
Persoonlijk heb ik niet zo dat mensen mn buik aanraken, wel dat ze er een mening over geven of bij mn vorige zwangerschap 'tips' gingen geven over kleding. Dat ik wel meer mocht showen.
Tja hoe ga je ermee om. Je zit nog zo aan t begin, ik zou het zeker kenbaar maken dat je liever niet hebt dat men ongevraagd je buik aanraakt. En mogelijk later er wel voor open staat als je bijv de baby voelt schoppen. Maar zelfs dan hoeft dat helemaal niet, dat is echt aan jou. In elk geval zou ik aangeven dat ze het op zn minst moeten vragen, omdat het voor jou als persoonlijk voelt. (Jij doet t ook niet zomaar bij een ander) Zwangerschap lijkt soms wel een gedeeld goed, terwijl t ook heel persoonlijk is.
8 maanden geleden
Wat vervelend dat je er onzeker over bent. Dan kan ik me goed voorstellen dat je het vervelend vind.
Persoonlijk vind ik het echt een no-go om ongevraagd aan iemand te zitten, dus ook iets aan een zwangere buik! Ik zou het gewoon netjes aangeven dat je er niet van gediend bent. Zie het als een goede oefening grenzen aangeven, met kindjes vind men ineens dat ze het recht hebben overal wat van te vinden en mee te bemoeien. Je zal dus veel vaker je grenzen moeten gaan aangeven.
Succes mama!
Ps, je bent prachtig zoals je bent!
8 maanden geleden
Het valt mij ook erg op dat veel mensen aan mijn buik zitten en voornamelijk mensen die ik pas sinds kort ken of niet eens dichtbij me staan. Ik vind het zelf vreemd omdat ik nooit zoiets zou doen. Het verbaasde me dat toch veel mensen dat dus blijkbaar normaal vinden om te doen. Ik wist ook niet goed hoe ik er op moest reageren omdat ik dan best verbaasd ben over wat er nou gebeurd.
Bij de eerste kan ik me niet herinneren dat mensen dat deden (9,5 jaar geleden). Wat ik toen heel erg vervelend vond was dat iedereen maar aan je baby wil zitten. Een vriendin van mij ging dat dan terug doen bij die mensen. Dus als er iemand op het wangetje begon te wrijven, deed zij het bij die persoon terug en toen keken ze gek op en bloosde ervan. Dus ze begrepen de hint wel.
Ik denk inderdaad dat we het gewoon moeten proberen aan te geven dat we het niet zo fijn vinden. Het is aan hun hoe ze erop reageren. Maar ik vind dat ook erg lastig hoor.
8 maanden geleden
Ik had dit een paar dagen geleden met een buurvrouw? Ze liep langs zoooo hoe gaat het met de kleine en aaide
Me over mijn buik. Ik word er zo ongemakkelijk van😭
8 maanden geleden
Reactie op Scorn
Oh ik herken heel erg dat ik de verandering lastig vind. En ook dat mn buik ...
Dankjewel. Het lijkt inderdaad dat het nu gedeeld is, terwijl het toch mijn lichaam is.
Wel “fijn” dat je het herkent dat de verandering lastig is. Het voelt soms zo alleen, want
- Het is mooi
- Het is een wonder
Etc etc. Klopt. Ben ook blij dat mijn lichaam dit nog kán doen. Maar moet ik dit nog zeker 6 maanden horen? Vind ik stom.
7 maanden geleden
Reactie op ShannonSterre
Het valt mij ook erg op dat veel mensen aan mijn buik zitten en voornamelij ...
Wat een goed iets, dat vriendin terug ging wrijven.
7 maanden geleden
Reactie op Babyy4
Ik ben iemand die nogal direct en eerlijk is, ik denk echt van als ik niet ...
Of dat mensen ineens tegen je praten, omdat je zwanger bent. Ineens interesse tonen. Als je dat normaal ook niet doet, stop er dan mee🫣
7 maanden geleden
Ik snap je daarin helemaal, vind dat ook verschrikkelijk. Moet zeggen dat het met de aanrakingen wel mee valt maar vooral die opmerkingen weer als: je begint het wel te zien he, of volgensmij groeit de baby goed.
Ik ben hier na de vorige zwangerschappen heel bot in geworden en zeg altijd maar dat mijn dikke buik gelukkig maar tijdelijk is vanwege de baby ;). die hint begrijpen ze dan vaak wel en dan zijn ze vaak vanzelf stil.
Vorige zwangerschap vond mn schoonvader het nodig aan te geven op het einde (stond op het punt van bevallen) om aan te geven dat ik nu wel dik was geworden en dan niet alleen de buik maar ook gezicht enzo (hield mega vocht vast, was hoogzomer). Heb toen ook maar gezegd dat het er bij mij tenminste zo van af ging, bij hem niet.
7 maanden geleden
Reactie op AandachtigeVlucht359321
Wat een goed iets, dat vriendin terug ging wrijven.
Hahahah ja dat is wel hilarisch, als iemand nu over mn buik zou wrijven en zeggen "nou hij groeit wel lekker hè"
En dat ik dan over diegene zijn of haar buik ga wrijven en zeggen "jouw buik is ook prachtig hoor ☺️"
7 maanden geleden
Ik zou het aankaarten bij mijn leidinggevende als collega’s mij zonder mijn toestemming aanraken. Dat valt gewoon onder ongewenst gedrag en is niet ok. Zeker omdat jij er geen prettig gevoel bij hebt, wat absoluut terecht is. Je kan het eventueel ook bespreken met een vertrouwenspersoon als je leidinggevende te spannend is.