7 Reacties
3 jaar geleden
Aahw wat leuk om te horen, veel herkenning. Onze zoon is nu 19 maanden (van 29 okt 2019).
Hij liep met 13 maanden en nu rent hij er ook nog bij. Een echte klimmer en bijna nergens bang voor (mama wel 🤣). Hij zegt naast mama en papa al heel veel woordjes. Boek, koekie, oké, oh oh (zo van onee dat gaat niet goed), auw als die pijn heeft en dan komt hij naar je toe om kusje te vragen, tak (als die ze op de grond ziet liggen), doet dieren geluiden na: mouw, woefwoef, mooooeee , tok toktok, kukuu, sss (slang), ia ia (ezel) oeh ah oeh ah (aap). En kan ook dieren bij de naam noemen zoals papeaai, saap, eit, aap, kip. Noemt fruitsoorten duidelijk banaan, appel, duif, peer, aarbei, anas en ango. Weet verhaaltjes uit de boeken hoe die gaan. Zoals raad eens hoeveel ik van je hou en dan zegt hij het woordje hou en haas na. Ook doet hij de armen omhoog en wijd. Hij geeft uit zichzelf kusjes dan rent hij naar je toe en zegt: mama kissie? Ook kuffel en drukt zich tegen je aan en doet dan een kreuntje na 🤣 hij geeft aan dat hij gepoept hebt en roept dan heel hard BAH mama. Ook merken we dat hij vrij sociaal kind is. Zwaait naar iedereen, roept da da tegen iedereen. Ook naar dieren of voertuigen (de vawa, vrachtwagen of oto, auto). Speelt heel goed alleen, als iets niet lukt vraagt hij om hulp (mama helpie). Kan goed aangeven wat hij wilt en wat hij niet wilt. Avondeten gaat wel goed, maar wil laatste tijd geen brood eten. Dus geef hem havermout pap met wat fruit in ochtend (lukt hem nog niet zelf hoor, dus ik voer het hem) en als lunch geef ik hem cracker (luchtige cracker) daar eet hij zo 2 van op. Verder kan hij alles aanwijzen in het kijkboek en ook wijst hij aan en moet ik het zeggen 😅🤣 ook is die nu bezig met liedje mee proberen te zingen zoals (abc) en kleuren opnoemen. Hij weet de kleuren blauw, orange en paars. De rest is nog zoekende. Kan aangeven als die ergens klaar mee is. "Klaa mama". Spreekt soms met 2 woorden..maar merk dat hij nu veel na zegt. Dus oppassen geblazen wat je nu zegt 🤣😅
Nou best leuk om op te noemen wat die allemaal mee maakt nu. Ben een thuisblijfmoeder, dus hij komt niet heel veel in contact met leeftijdsgenoten en of andere mensen. De opa's en oma wonen ook niet in de buurt, net zoals andere familie woont ver weg. En toen met corona ook weinig mensen gezien. Hij weet wel wie zijn opa's en oma, tantes/ooms, nichtjes/neefjes zijn enzo. En kan opa/oma en de namen van zijn tantes en oom zeggen. Niet correct uitgesproken maar je snapt wie hij bedoeld. Ik hoop dat ik hem straks naar de peuterspeelzaal (nu peuteropvang) kan brengen zodat hij paar uur in de week in contact komt met andere kindjes en volwassenen. Oke genoeg gekletst 😅
3 jaar geleden
Reactie op Oktobermama19
Aahw wat leuk om te horen, veel herkenning. Onze zoon is nu 19 maanden (van ...
Oh wat fijn om te horen. Mijn dochtertje gaat ook niet naar de opvang. Ik werk 50
Procent als verpleegkundige en mijn man in de horeca. Dus die heeft een jaar thuis gezeten met de Corona. Daarnaast gaat ze naar oma voor opvang. Ik merk wel dat ze het leuk vind bij andere kindjes als ze die ziet, dus misschien binnenkort toch eens proberen, maar mijn hart breekt als ik er aan denk haha. Verder bij onbekende mensen thuis vind ze het heel eng en begint ze te huilen en krijsen tot we weg zijn. Behalve buiten, dan is het geen probleem. Hopelijk groeit ze hier wat uit. Ook slaapt ze nog by ons op de slaapkamer, wel in haar eigen bed hoor, dus niet tussen ons in ofzo. Maar dat is ook een persoonlijke keuze. Ze slaapt gewoon door van 7 tot 7. Het is vooral ik die het lastig vind om ze op een kamer alleen te leggen haha. We zullen zien wanneer ze 2 woordjes begint te zeggen. Ze zegt ook appel enzovoorts en telt tot 10 en abc probeert ze ook haha. Loopt hier vanaf 14/15 maanden. Ze weet wel veel wat wat is als ik vraag in een boek waar is het paard ofzo wijst ze dat aan, maar ze zegt het nog niet allemaal.
3 jaar geleden
Reactie op SDB30
Oh wat fijn om te horen. Mijn dochtertje gaat ook niet naar de opvang. Ik w ...
Aha, ja we hebben natuurlijk wel kindjes gekregen en toen kwam de Corona om de hoek. Dus onze kinderen hebben nog niet echt wat het "oude normaal" was meegekregen. Ze groeien op met mondkapjes en zien geen gezichten in winkels 😅 zo bizar eigenlijk? Iedere ouder/moeder doet wat ze het beste vinden voor hun kind! En als je het heerlijk vindt dat jullie meisje bij jullie op de kamer ligt is dat dikke prima! Als zij slapen hebben jullie ook goede nachtrust! Onze zoon sliep al vrij snel in eigen kamer (vanaf 10 weken oud) omdat hij bij ons niet sliep 🙈 dus met pijn in mijn hart een avond in eigen kamer gelegd en toen sliep die beter. Hij slaapt op zich goed. Maar als ik hem rond 18:30u op bed leg, slaapt hij pas 19:30u (nu ivm warmte) en is helaas ook vroeg wakker soms al 5u en meestal 6u. Maar goed, zolang die doorslaapt geen probleem. Ons zoontje is best snel met dingen hoor, altijd al geweest. Hij is drie weken te vroeg gehaald ivm hoge bloeddruk. Maar hij kroop, stond ook al met 7 maanden.. ik doe wel erg veel met hem en praat ook constant tegen hem toen die klein was. Al in de buik hele verhalen die ik aan het vertellen was. Had een eigen liedje verzonnen en toen ik die zong toen die er was herkende hij dat direct. Laatst zong ik die weer en hij ging helemaal verlegen kijken en lachen omdat hij het weer herkende 🥰 en veel voorlezen gedaan. Ik hoorde dat het wel bijdraagt aan ontwikkeling van de taal. Dus misschien ligt het ook gewoon daaraan, ieder kind is anders. Ik geniet volop van hem en we doen veel samen. Maar hij is niet bang om alleen achter te blijven. Dus plakt niet aan mijn been. Ook bij andere thuis erg nieuwsgierig en gaat op onderzoek uit 😅🙈 en hij is nog nooit bij iemand geweest voor oppas. 🙈 Of dat iemand hier kwam oppassen. Het was nog niet nodig en ik hoef geen alleen tijd in de zin van: ik moet weg met mijn man. Nu heb ik ook weinig vriendinnen (eigen keuze). En omdat hij meestal op tijd in bed ligt is de avond van mij en mijn man. Of van mezelf als mijn man besluit wel even met vrienden af te spreken. Door Corona kon je ook vrij weinig. En mijn man en ik hadden al een heel rijk vol leven voor onze zoon. We hebben eerst samen veel gedaan en gezien van de wereld. En toen begon de kinderwens na 6 jaar samen zijn te komen en het past mij zo het moederschap. Dat ik hier intens van geniet. Dus ik lever voor mijn gevoel ook niets in. Klinkt misschien raar allemaal hoor vaak moeders die tijd voor zichzelf willen enzo. Maar als onze zoon op bed ligt kijk ik soms nog naar fotos van hem 🤣😅🙈 whahhahaah
2 jaar geleden
Onze dochter is van 22 oktober 2019 en is een flinke dame die al zinnen van 3á4 woorden maakt. Begrijpt meer dan ons lief is zal ik haast zeggen. Sinds de jaarwisseling heeft ze besloten dat ze niet meer een middag dutje nodig heeft en is hard op weg naar zindelijkheid.
Eerlijk gezegd gaat het mij af en toe veel te snel.
Het meeste moeite heb ik dat ze smiddags niet meer slaapt. Ik vind het lange dagen op deze manier. Al hoewel ze niet vervelend is aan het einde van de middag. Ze staat wel altijd aan zal ik maar zegge