16 Reacties

3 jaar geleden

Lijkt me heel pittig. Ik herken het niet maar wilde je wel even een hart onder de riem steken!

3 jaar geleden

Ergens in grote lijnen herkenbaar... ons meisje stapte ook ruim voor haar eerste jaar en tettert er wat aan af. Ook al hele zinnen. Meer dan drie woorden zinnen zijn het nog wel niet, maar ik vond dat altijd al heel knap. Dit is ook ons eerste kleintje en weet ook niet wat normaal is, maar als ik zo andere kleintjes van haar leeftijd zie, denk ik ook wel eens.... die van ons doet, zegt en stapt al veel voor haar leeftijd. Vormen herkennen en tot tien kunnen tellen gaat al, maar aan een alfabet hebben we ons nog niet gewaagd. Kleuren benoemen al wel en dat gaat al best goed. Boekjes zijn hier ook heel belangrijk. Ik herken ook wel een beetje het ‘niet willen opdringen’, maar als het meisje zich verveelt met boekjes voor haar leeftijd, dan toch iets voor 24 maand en ouder? Dat overdag niet willen slapen als baby, idem hier. Ze slaapt nu ook hooguit een uurtje op de dag, maar slaapt ‘s nachts dan wel heel goed. Ik hoor het toch altijd; elk kindje ontwikkeld zich op zijn eigen tempo... en ik leg mij daar bij neer. Sommige kindjes hebben meer uitdaging nodig dan anderen? Ons kleintje was ook best een ongelukkige baby. Dat klinkt suf, maar je zag dat ze al dingen wilde doen die ze absoluut nog niet kon. Vroeg kunnen rollen, prima, leuk, maar ze kon nog niet zitten. Kon ze eenmaal zitten, dan was het weer niet goed en wilde ze kruipen. Ze was nooit eens tevreden! Nu ze kan lopen is dat helemaal veranderd en is ze eindelijk eens echt happy dat ze kan gaan en staan waar ze wil. Kortom, ik weet het allemaal ook niet, maar herken dus sommige dingen in uw verhaal. Komt vast allemaal goed 🙂

3 jaar geleden

Wauw wat een pienter meisje! Ik herken dit niet... Ik heb 4 kinderen met allemaal hun eigen kwaliteit. De ene was sneller met stappen, de andere met taal, maar bij jullie meisje lijkt ze met alles uit te blinken. Wij moeten regelmatig bij kind&gezin op controle (België). Heb je niet de mogelijkheid om deze mensen hierover aan te spreken?

3 jaar geleden

Voor mij heel normaal met beide kids. Alleen de jongste kan het hele alfabet nog niet benoemen. Maar die zingt daarentegen hele liedjes weg. Het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere. Op deze leeftijd zegt het nog niks... Onze oudste is wel echt heel goed bij gebleven. Onze meisjes slapen wel goed. De oudste was overdag ook veel wakker

3 jaar geleden

Ik herken veel in je verhaal. Mn dochter lijkt ook een grote woordenschat te hebben. Ze spreekt op dit moment 51 woorden uit. Woorden met meerdere lettergrepen krokodil en avocado. Liep ook al vroeg met 10,5 maand. Ze heeft een Ik besef zeg haar eigen naam en wijs zichzelf dan ook aan, sinds 16 maanden. Ze begrijpt cijfers en letters kan ook een aantal zeggen. Ze begrijpt en zegt open en dicht. Ze begrijpt terug leggen, lidwoorden begrijpt ze. Op de tafel, maar ze zegt ook leeg of op. En dan hoor ik dat en dan denk ik echt, wauw, hoe weet je dit? meer komt er niet meer uit bij mij, volgens mij zijn mijn hersens naar mn dochter gegaan.🤣 Mijn man is hoogbegaafd en soms denk dan, zal zij dat ook zijn. Niet dat dat het allebelangrijkste is, maar meer van hoe kan je dan het beste haar helpen en begeleiden cognitief. Je wilt dat je kind gelukkig is en goed in haar velletje zit. Nou is zij gelukkig een hele blije dreumes dus daar heb ik geen zorgen over. Ook forceren wij niks maar bieden wij wel genoeg aan, met veel knuffels en kusjes🥰 Als ik je verhaal lees voldoet jouw dochter volgens mij echt aan vele vele punten van hoogbehaafdheid. Mocht je daar nog niet naar gezocht hebben en zou je dat willen, er is genoeg te vinden op het internet. Je dochter weet echt een hoop! Volgens mij doen ze op zo n jonge leeftijd er nog niet veel mee. Maar zolang je meisje gelukkig is en goed in der velletje zit, zou ik me er niet te veel zorgen om maken. Dankjewel voor het delen van je verhaal❤ Liefs Sammy

3 jaar geleden

Gewoon aanbieden wat ze leuk vindt. Dan doe je het altijd goed 👍🏻

3 jaar geleden

Reactie op Sammy Jones

Ik herken veel in je verhaal. Mn dochter lijkt ook een grote woordenschat t ...
Die kans zit er dan wel in ja, als je man dat ook is. Herkenbaar. Maar goed, wij laten onze oudste bewust niet testen. Liever geen stempel. Het is zo al pittig genoeg

3 jaar geleden

Het is gewoon heel leuk! Ik vond mijn meisje zo super slim, maar nu ik dit hoor... WOW! Wij lachen, zingen en dansen hier ontzettend veel. Vooral lachen vind ik heel belangrijk, dat ze gelukkig is. Maar ik praat al vanaf het begin gewone-mensen-taal en geen baby-praat en ze snapt zo veel. Ze luistert ook heel goed als iets niet mag, maar ik leg het uit enzo. Ik wil het vooral leuk, gezellig en speels houden. Als je maar gelukkig bent, toch?

3 jaar geleden

Reactie op gertuzz86

Ergens in grote lijnen herkenbaar... ons meisje stapte ook ruim voor haar e ...
Charlie is gelukkig altijd een hele vrolijke baby geweest! Ik heb haar ook nooit laten huilen al duurde de nacht nog zo lang... Maar die frustratie had zij ook zeker, ‘s nachts in bed ging ze alles oefenen! Aan doorzettingsvermogen geen gebrek. Heb er wel altijd voor gezorgd dat ze genoeg slaap kreeg dus als het ‘speelkwartier’ te lang duurde nam ik haar bij me zodat ze kon ontspannen. Naar andere mensen en met dieren is ze heel sociaal dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen. Maar je wil het gewoon graag goed doen...

3 jaar geleden

Reactie op Tla-24

Wauw wat een pienter meisje! Ik herken dit niet... Ik heb 4 kinderen met al ...
Wij hebben het consultatie bureau en daar heb ik het idd aangegeven. Voor nu zeggen ze dat er nog niets is om ons zorgen te maken, in de toekomst zou de sociaal emotionele ontwikkeling een rol kunnen gaan spelen. Ik wil niets forceren dus ik laat haar gewoon aangeven wat ze leuk vindt. Verder bied ik haar zoveel mogelijk variatie aan van boekjes, blokken tot zingen en tekenen en lekker vaak naar buiten en naar de speeltuin. Tv beperken we tot een minimum, 20 min per dag.

3 jaar geleden

Reactie op Sammy Jones

Ik herken veel in je verhaal. Mn dochter lijkt ook een grote woordenschat t ...
Dank je voor je reactie! Ik heb idd al wel wat dingen opgezocht maar ik wil niets forceren. Zoals je zegt zolang ze maar goed in haar velletje zit dat is het allerbelangrijkste! Dus ik hoef haar ook niet te testen of iets dergelijks maar ik wil haar dus wel op de juiste manier begeleiden. Kusjes en knuffels zijn hier in overvloed ☺️

3 jaar geleden

Reactie op skiwi

Die kans zit er dan wel in ja, als je man dat ook is. Herkenbaar. Maar goed ...
Pittig is het zeker 💪🏻

3 jaar geleden

Reactie op xXx_Iris_xXx

Het is gewoon heel leuk! Ik vond mijn meisje zo super slim, maar nu ik dit ...
Absoluut! Dat zij vrolijk en gelukkig is, is mijn grootste prioriteit! Hier idd ook altijd ‘normaal’ tegen haar gesproken en dingen uitgelegd. Liedjes zingen doen we ook veel en ze heeft een bijzonder sterke mening over welk liedje het dan moet zijn... Zelfde met boekjes, als het niet haar keuze is zegt ze Klaar! en klapt ze hem dicht.

3 jaar geleden

Hoi hoi Hier soort gelijke situatie en inderdaad dit vreet energie ( helemaal met een kleiner zusje erbij van 1jaar en 8 maand die stukje anders in haar ontwikkeling is wat ook wel weer vaak voor komt bij de 2 de 😊 ) Maar mooi zo laten en als ze straks naar de peuterspeelzaal gaat merk je snel genoeg of en wat je hier verder mee kunt ik zeg geniet er van ! ( word nog veel leuker en bijdehante straks 🤣) gr linny

3 jaar geleden

Beetje late reactie. Maar herkenbaar verhaal. Mijn dochter bijna idem dito. Nu is ze 3 jaar en 3 maand en wat ze in het Nederlands kan spreken, spreekt ze ongeveer ook in het Engels (wordt tweetalig opgevoed). Mijn zoon is hetzelfde alleen slaapt hij gelukkig wel prima! 😁 het is zeker soms vermoeiend, maar dat is met alle kinderen op den duur zo. Ben blij dat ze naar de opvang gaan, beetje uitdaging en omgang met andere kinderen. En ja, ieder kind doet alles op zijn eigen manier en snelheid 😊

3 jaar geleden

Heel herkenbaar, mijn dochter is inmiddels 3 maar hetzelfde verhaal. Vermoeiend? zeker, maar denk dat alle kinderen dat op den duur wel zijn. Mijn zoontje is nu 1 jaar en 10 maand en is hetzelfde alleen die sliep gelukkig wel en nog steeds een uur, soms 2 in de middag. Ben dus blij dat mijn dochter er eerst was, nooit willen slapen, alleen powernap bij mamma...toen had ik er nog alle tijd voor;) Heb ook neefjes en nichtjes met hetzelfde. De oudste is inmiddels bijna 17. Heeft groep 4 overgeslagen, met 11 jaar naar het voortgezet onderwijs en tweetalig onderwijs gehad. Op den duur toch slechte cijfers etc, niet omdat hij het niet kan, maar toch wat minder zin heeft aan huiswerk etc, wat meer wilde spelen etc. Dan zie je toch dat het op emotioneel vlak wat anders is. Dus wij willen er geen etiket op plakken en alles zo gewoon mogelijk laten verlopen. Straks op school maar wat meer uitdaging erbij, maar wel gewoon met leeftijdsgenoten naar school. Misschien trekt het straks nog een beetje bij.