4 Reacties

2 jaar geleden

Hoi Nicolleke, Erg herkenbaar met ook een peuter meisje in huis die in oktober 3 wordt en een kleine man van bijna 1 jaar. Wat mij erg helpt is "how2talk2kids". Je kunt ze volgen op insta. Hebben een app met online academie of erg leuk makkelijk leesbare boeken. How2talk richt zich op positiv parenting. Oftewel een positieve benadering. Alle emoties van kinderen worden altijd erkent maar daar tegenover worden er zeker wel grenzen gesteld. Soms vind ik het nog wel even zoeken hoe de methodiek toe te passen op peuterleeftijd. Voorbeelden zijn voor alle leeftijden kinderen. Maar dat maakt ook dat als je de bouwstenen van deze methodiek kent je deze handvatten in elke levensfase kunt inzetten. Ze werken met veel voorbeeldzinnen wat de methodiek ook erg laagdrempelig maakt om in de praktijk te oefenen. Voor afpakken van speelgoed geven ze op jonge leeftijd aan om op een rustige manier je dochter te benaderen. Te erkennen dat het lastig kan zijn om speelgoed te delen. Vertrouwen te uiten in het andere kind door hardop te zeggen: "als ... Klaar is met spelen weet ik zeker dat ze de auto los zal laten en dan kan jij er mee spelen." Als het wachten nog lastig is dan wacht je samen met je dochter en probeer je samen de tijd te overbruggen. Wachten is natuurlijk ook een lastig iets waar volwassenen zelfs soms nog moeite mee hebben.

2 jaar geleden

Die van mij doet dat ook bij haar zusje(6maand), ik zeg dat dat niet lief is en dat ze het terug moet geven en dat doet ze dan ook wel. Als het vaker gebeurd pak ik het van haar af en dan gaat ze huilen, leg ik haar uit dat haar zusje dat ook niet leuk vind maar het jog niet begrijpt. Dan zeg ik sorry tegen haar omdat ik het van haar had afgepakt en moet zij het terug geven aan haar zusje en ook sorry zeggen. Elke dag gaat het iets beter.

2 jaar geleden

Hoi Nicolleke, Erg herkenbaar met ook een peuter meisje in huis die in okt ...
Dankjewel voor de super goede tips! Ik ga ze direct volgen. Ik vind het namelijk ook heel belangrijk om haar gevoel te erkennen en haar als kind niet af te keuren, maar wel het gedrag. Dus nogmaals dank! Ik ga er eens induiken.

2 jaar geleden

Reactie op Babymama-1998

Die van mij doet dat ook bij haar zusje(6maand), ik zeg dat dat niet lief i ...
Dat is ook wel een goede inderdaad! Hier ook een kleine dramakont, die dan dus direct begint te huilen. Maar ik ga er mee aan de slag. Thanks!!!