Mijn dochter van ruim 2,5 jaar is een pittige meid. Sterke eigen wil en lekker temperamentvol, tevens ontzettend lief en vrolijk.. echt een schatje. Een van de dingen waar ik wel eens tegenaan loop is het afpakken van speelgoed van andere kinderen. Zowel van haar kleine broertje als van kindjes van vrienden die komen spelen.
Ik weet dat dit bij de leeftijd en ontwikkeling hoort en dat vind ik ook helemaal niet erg, maar soms is het zo ontzettend extreem dat ik mij afvraag of ik iets niet goed doe.
We corrigeren haar wel en proberen dan uit te leggen dat het niet leuk is voor het andere kindje. Dat ze straks aan de beurt is om met dat speelgoed te spelen en dat ze om de beurt kunnen doen. Toch kan ze dit zomaar 10x in 3 minuten doen. Zodra wij ons omdraaien heeft ze alweer iets van het andere kindje afgepakt.
Ze doet dit thuis, maar ook ergens anders. Het is dus niet zo dat ze alleen haar eigen speelgoed niet wil delen, maar ze wil gewoon altijd datgeen waar de ander op dat moment mee speelt.
Ik merk dat ik het lastig vind, omdat ik ook niet continu negatieve aandacht wil geven. Dus ik probeer ook echt te complimenteren als ik zie dat ze wel iets deelt of gewoonweg lekker zit te spelen. Ze hoeft van mij ook niet alles te delen, maar ik wil ook niet dat ze continu alles afpakt van anderen. Er zijn ook wel momenten waarop ze allemaal speelgoed naar haar broertje gaat brengen bijvoorbeeld, dus het is niet altijd zo, maar wel ontzettend vaak.
Zijn er nog tips misschien of zijn er mensen die dit herkennen? Waar kan ik op letten in mijn communicatie naar haar?
Sorry voor het lange verhaal!