19 Reacties

2 jaar geleden

Hier ook!! Heel herkenbaar! 's Middags en 's avonds huilen als hij naar bed moet, krijsen en roepen of boos worden, gebeurt ook. Namiddagdut duurt hier nog 1,5u. In de nacht wordt hij soms tot 5x wakker en begint hij te zeuren. Ik denk dat het vnl. nachtmerries zijn in de nacht. Deze nacht gewoon doorgeslapen. Misschien dat we ook de middagdut moeten afbouwen? Of bang van het donker?

2 jaar geleden

Hallo CHL, Dit was bij ons ook het geval. Maar dan met 2j1m (hij is nu 2j3m). Hij wilde overdag niet meer naar bed en heb ik overdag wakker gelaten. Toen sliep hij eerder savonds en hele nacht weer door tot 6:45-7u. Wanneer die overdag weer een slaapje deed. Was het moeilijker hem op bed te krijgen. Sliep die pas 21u (nu 18;30-19u) en was die voorheen vroeg wakker 4;30u-5:00u. Daarom laten wij middag dutje weg. Wat we dus doen voor de rust overdag is even op de bank met hem lezen of samen even halfuurtje tv kijken. Voor rust moment. En dat werkt prima voor ons. Hij is tegen 18:00u dan wel erg moe en gaan we vaak om.18;15u naar bed. Na het bedritueel slaapt hij vrij snel, echt binnen 1 minuut is die vaak al vertrokken. Dat was voor ons wel een verademing want voorheen was die 2uur wakker.. Dit werkt voor ons. Elk kind is anders, maar wie weet heb je er wat aan. Ik ben thuisblijfmoeder en hij gaat 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal (ook daarna slaapt hij dus niet, want dat wil hij niet. Maar een rust moment nemen we altijd). Succes!

2 jaar geleden

Hier precies hetzelfde al 1.5 week! Ene nacht slaapt ze wel gewoon, andere nacht krijsen. Wij laten dan de deur op een kier en licht op de gang aan. Dan gaat ze weer slapen. Las ergens dat ze rond deze leeftijd ook angst voor donker gaan ontwikkelen

2 jaar geleden

Reactie op AuroraDesdemona

Hier ook!! Heel herkenbaar! 's Middags en 's avonds huilen als hij naar bed ...
Ah vervelend zeg.. hoe gaan jullie er mee om?

2 jaar geleden

Reactie op MamaAng

Hier precies hetzelfde al 1.5 week! Ene nacht slaapt ze wel gewoon, andere ...
Hier wil hij de deur absoluut niet open hebben... ik weet niet niet zo goed wat ik wel moet doen...vanmorgen 1,5u geprobeerd met laten huilen en na 5, 10, 15 min weer heen gaan...niets was goed. Toen bij mij (al niet gedaan sinds half jaar oud ofzo) en meteen in slaap

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermama19

Hallo CHL, Dit was bij ons ook het geval. Maar dan met 2j1m (hij is nu 2j3 ...
Bedankt voor je reactie. Ik kijk het idd nog een paar dagen aan en anders probeer ik dat ook eens. Ik weet gewoon niet goed wat ik moet doen...Vannacht belandde hij bij mij in bed, nooit gedaan, maar wist het echt niet. Maar dat wil ik niet standaard hebben

2 jaar geleden

Herkenbaar onze dochter slaapt sinds 2 weken echt slecht komt steeds der bed uit en is sochtends om half 5 al wakker 🥱 we proberen nu de zazu schaap en proberen haar te laten snappen dat als de ogen open zijn ze ons mag wakker maken

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Bedankt voor je reactie. Ik kijk het idd nog een paar dagen aan en anders p ...
Dat begrijp ik heel goed. En geloof me, dat heb ik hier ook een paar keer gehad maar niet dagen op rij. Soms hebben ze ook behoefte aan mama of papa. Mijn zoontje is bijv laatste tijd wat angstig (nieuwe indrukken opgedaan bij de peuterspeelzaal, steeds een vervanger ivm zieken). Dan bied ik hem veiligheid. Maar als moeder wil je ook een keer slapen en soms moet je aan toegeven vind ik persoonlijk. Mijn zoontje praat al heel goed en kan mij alles aangeven. Als hij zegt ik ben bang, bied ik hem bescherming. Hij is al paar weken niet meer in de nacht wakker geworden of heeft niet meer bij ons in bed geslapen. Ivm we het nu zo doen. Maar dat zeg ik, bij ons werkte dit. Dat hoeft niet te betekenen dat het bij anderen wel werkt. Maar tips kunnen we altijd delen aan elkaar.😊 En ze maken zo veel mee onze kleintjes, hebben we geen idee van 😅 Succes CHL! Alles komt uiteindelijk weer goed ❤️

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermama19

Dat begrijp ik heel goed. En geloof me, dat heb ik hier ook een paar keer g ...
Bedankt voor je lieve woorden. Heb jij ook wel eens bij je in bed genomen dus? Ik ben zo bang dat hij er meteen aan went. Hier ook een peuter die heel goed kan praten en slim is, dus alles onthoudt. Vandaar dat ik denk dat ie er snel aan went/snachts steeds weer om gaat vragen. Maarja, na 1,5u proberen weet ik het ook niet meer

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Bedankt voor je lieve woorden. Heb jij ook wel eens bij je in bed genomen d ...
Hier dochter die ook alles onthoud. 1 x in bed bij ons betekend altijd bij ons. Dus wij doen dit absoluut niet. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk!

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Bedankt voor je lieve woorden. Heb jij ook wel eens bij je in bed genomen d ...
Geloof me, onze zoon is ook een hele slimme jongen. Maar zolang je als moeder duidelijk blijft van we slapen in ons eigen bed. En dit is mama's bed, voor mama. Tenminste dat werkte bij mij, luistert hij er naar. Ik doe iedere avond precies hetzelfde en wijk er niet van af. Ik ben altijd blijven uitleggen hoe iets werkt. Als hij ziek is vraagt hij bijvoorbeeld vaak voor extra knuffels van mij. Dan ga ik op zijn kamer op de stoel zitten en pak hem bij me. Duidelijk uitlegt, mama komt je zeker nog even knuffelen, mama zingt nog 1 liedje en dan moeten we in eigen bedje. Dat werkt bij ons wel. En die nachten die jij hebt, van wakker zijn en na 1,5u dat je denkt pfff.. ik ben zo op.. en dat jij je er dan aan toegeeft is niet erg. Snap dat je bang bent dat jouw zoon zoiets heeft van mooi weer proberen. Alleen soms moet je daar echt even over heen. Ik gaf vaker wel toe maar ben altijd duidelijk gebleven. Het is dus nu niet zo dat hij avond aan avond bij ons in hed lag. Maar doordat we hebben gekeken naar middagslaapje. Onze zoon was er snel klaar mee... En ik liever overdag geen slaapje, dan dat die savonds pas heel laat tot niet slaapt. Terwijl ik ook erg merk dat er behoefte is aan rust overdag. Lezen is hier sowieso geweldig en dan kruipt ie lekker tegen mij aan en hebben we beide even rust. Merk ook dat hij daarna weer heel goed zelf kan spelen als ik puur met hem die rust en pak. Ik hoop dat jij je weg hier in kan vinden samen met je zoon. En hoe zwaar het kan voelen en met je handen in het haar zit. Weet dat je niet alleen bent en dat het echt momenten zijn waar je even doorheen moet. Was makkelijk geweest als je bij de bevalling ook een handleiding erbij kreeg he? 😅 Haha. Nee even zonder dollen. Het komt echt goed! ❤️

2 jaar geleden

Reactie op MamaAng

Hier dochter die ook alles onthoud. 1 x in bed bij ons betekend altijd bij ...
Nee daar ben ik dus ook bang voor. Maar wat doe jij dan of zou je doen na al 1,5u proberen?

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermama19

Geloof me, onze zoon is ook een hele slimme jongen. Maar zolang je als moed ...
Ah ja, hier werkte dat voorheen ook, als hij even wakker was. Uitleggen enz. Maar nu overdag ook alleen maar bij mij willen zijn en slecht zelf kunnen spelen. Zal er iets van sprong ofzo achter zitten? Wel dat gedrag iig

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Nee daar ben ik dus ook bang voor. Maar wat doe jij dan of zou je doen na a ...
Ik ben zelf heel consequent. Dat heeft ze echt nodig. 1 x ja zeggen is dagen drama hier😅 dus nee is echt nee en ja is ja. Wij gaan eerst even kijken als ze huilt of ze haar knuffel niet kwijt is. Als ze die heeft dan vragen wij eerst wat er is. Daarna duidelijk vertellen dat het nacht is en papa en mama ook slapen en dat ze ook weer lekker moet slapen. Vaak gaat ze staan, dan leg ik haar weer neer en vertel ik dat ze echt moet blijven liggen. Dat doet ze dan daarna ook wel. Dan laat ik de deur een beetje open en op de gang licht aan. Dat vraagt ze dan ook zelf. Vaak huilt ze dan nog even maar dat laten we. Ze heeft vanaf baby af aan al even een huiltje nodig om in slaap te vallen. Indrukken verwerken. (Snap dat sommige moeders dit echt not done vinden😅 maar bij ons helpt het) want als wij continu naar haar heen gaan, dan slaapt ze dus echt totaal niet. Als we haar laten is het even huilen/krijsen en dan slaapt ze. Als we dan naar haar toe gaan steeds dan duurt het 1.5 a 2 uur eer ze slaapt.

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Ah ja, hier werkte dat voorheen ook, als hij even wakker was. Uitleggen enz ...
Kan zijn dat het ze met iets zitten in hun hoofd. Angst wordt vaak genoemd. De peuterpubertijd (ze krijgen besef ik hem een willetje). Ze beseffen nu ook meer op deze leeftijd, dat ze nu ook rekening moeten houden met een ander. Mijn zoontje heeft veel angsten. De wind bijvoorbeeld. Ik ben dan iemand die dan helemaal gaat uitleggen wat het is ipv "je hoeft niet bang te zijn". Hij is bang dus ik neem dat serieus. Juist als je denkt hij houdt me voor de gek, werkt dat waarschijnlijk ook averechts. Net als je waak de woorden "nee" en "niet" gebruikt. Onthouden ze alleen dat en gaan ze extra door heb je het idee. Bijvoorbeeld "niet rennen in huis!!!" Maar dat je dan zegt: wij lopen in huis. Dan is dat positiever en werkt effectiever. Dus wij slapen in ons eigen bed. En vermijdt het woordje "niet" of "nee je mag niet bij mama". Dat soort dingen. Ik probeer alleen aan te geven wat voor ons werkt. Waarschijnlijk probeer je al heel veel en je wat je doet, doe je ook gewoon harstikke goed. Je bent zijn moeder. En soms is een knuffel het enige wat ze gewoon nodig hebben.

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermama19

Kan zijn dat het ze met iets zitten in hun hoofd. Angst wordt vaak genoemd. ...
Ja vooral momenteel zn eigen willetje die heel sterk is/wordt. Ik ben ook echt van het praten en uitleggen, maar momenteel luistert hij niet als hij iets wil. Noemt dat dan aan 1 stuk door, waar ik niet tussen kom met uitleggen. Overdag zet ik hem dan weg, zeg wel dat ik er voor hem ben en dat ie bij me kan komen als ie rustig is en kan luisteren naar m'n uitleg. Maar in de nacht... wel nu ook nog aan kuurtje ivm oorontsteking en veel hoesten (dat is volgens mij de trigger dat ie wakker wordt). Dus stille hoop op die kuur, overdag wordt ie daar nl wel hyper van. Maar waarom dan steeds rond 4u in de ochtend wakker? Dus ik hoop zo dat dit een fase is en snel over is (of dat kuurtje) en anders ook maar 's proberen zonder dutje overdag

2 jaar geleden

Reactie op MamaAng

Ik ben zelf heel consequent. Dat heeft ze echt nodig. 1 x ja zeggen is dage ...
Ja, ik ben ook heel consequent en dat ging heel goed, voorheen ook wel 's wakker maar dan konijn pakken en aai en sliep verder. Nu blijft ie maar roepen: ik wil niet meer slapen/liggen. Hij komt nooit z'n bed uit en blijft liggen, dus daarin weet ie ook heel goed wat wel en niet mag. Maar ik vind het gewoon zo lastig, na 1,5u proberen 5, 10, 15 min aanhouden... dat werkte dus niet (gister nacht nog wel). Maar moet ik dan na 1,5u proberen doorgaan hiermee, of bij me nemen toch, of naar beneden gaan... die laatste 2 voelt alsof hij gewonnen heeft en wil ik geen gewoonte van maken. Bij die eerste wil ik niet dat ie bang wordt voor z'n eigen bed/ naar gevoel houdt

2 jaar geleden

Reactie op Chl

Ja vooral momenteel zn eigen willetje die heel sterk is/wordt. Ik ben ook e ...
Aha, kijk dat kan ook meespelen natuurlijk. Ga er anders maar gewoon vanuit dat ze niet zomaar iets doen om je te pesten ofzo. Ik verdenk wel dat het aan middagslaapje kan liggen aangezien hij dan ook drama maakt toch? Dat was bij ons gewoon erg duidelijk. Maar je doet wat je kunt en wat in je macht ligt. Ook als je merkt dat je kind al heel veel kletst en slim is... Kan ook in het hoofd voelen als iets wat verwerkt moet worden. Slaapt jouw zoon al in een peuterbed? Die van ons nog steeds niet. Puur omdat alle veranderingen ineens tegelijkertijd zouden komen. Hij klimt er ook nog niet uit en blijft rustig in bed liggen tot ik hem haal. Dus dat probleem heb ik niet met hem. Het ouderschap is ook ondervinden en ontdekken. Ik zit hier net als jou vaak met de handen in het haar. Ik heb mijn zoon ook vaak even naar zijn kamer gebracht en gezegd je mag hier even rusten. We hebben een hoekje met kusjes en een hemeltje zo omgetoverd dat het een zit hoekje is om te relaxen. Daar zit hij ook vaak graag. En is zo een halfuur op zich zelf. Hij noemt het zijn huisje 😅

2 jaar geleden

Reactie op Oktobermama19

Aha, kijk dat kan ook meespelen natuurlijk. Ga er anders maar gewoon vanuit ...
Nee middag slaapje geeft geen problemen. Ik maak hem wakker na 45 min maar dat wordt niet gewaardeerd. Hij slaapt sinds 3 a 4 weken in een groot bed, wat heel goed gaat (nouja ging). Wel in slaapzak nog, zonder dekbed en kussen. Hij komt er ook zelf niet uit. Deed hij bij ledikant ook niet.