8 Reacties

2 jaar geleden

Wij denken er ook aan om het in de zomer te doen. Je moet er toch even wat moeite en tijd in steken. Tussen werk door is dat lastig (denk ik). Dus misschien in de zomer vakantie. Er is nu een kleine man op komst (april). Dus eerst dat maar en dan de zindelijkheid van dochterlief.

2 jaar geleden

Mijn zoon is ook 2jr en 2 maanden oud. Ik ben begonnen voor zijn tweede met het bewust maken van toilet gaan. We lazen er samen boekjes over. Toen wou die altijd met mij mee naar de wc en zei dat die ook ging plassen. Toen ee. Potje gekocht en daar ging die dan met broek en al gewoon op zitten. Hij heeft al een keer op de wc geplast (met verkleiner). Ik ben niet een type die luistert naar het consultatiebureau maar op gevoel doe. Maar onze consultatiebureau is heel chill. Ik vroeg haar laatst bij de afspraak van 2 jaar hoe en wat met zindelijkheid. Toen gaf ze ook al aan dat je dit beter in de zomer kan aanpakken dan nu. Dan kunnen ze zoals jij zegt gewoon rondlopen in blote kont enzo. Het is helemaal niet erg als je kind nog niet zindelijk is bij 2,5 jaar. De 1 is sneller dan de ander. Het is gewoon dat ze wel bewust zijn van het feit dat ze straks op de wc gaan plassen enzo.

2 jaar geleden

Onze dochter is nu ook 2 jaar en 2 maanden en we hebben toen ze 2 werd een potje gekocht. De ene dag keek ze er niet naar om en de andere dag ging ze erop zitten (zonder luier) en zong ik een liedje. Daarna bij elke verschoon ronde gevraagd of ze er op wil en mag het dan zelf bepalen. En toen ze een paar keer erop had geplast en door had hoe het werkte, hebben we haar een sticker kaart gegeven. Nu sinds 2 weken zegt ze zelf bij het verschonen potje en gaat ze erop zitten totdat ze plast en tussendoor gaat ze er ook zelf op als ze voelt dat ze moet plassen. (Kleed zichzelf uit en pakt het potje). Ze blijft nog niet droog dus de luier gaat wel nog aan. Bij de opvang zeggen ze ook steeds dat ze nog zo jong is, maar ze is zo blij en trots als ze op het potje plast en een sticker mag plakken. We volgen haar er nu gewoon in. En ze gaat steeds kleine stapjes vooruit.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden. Ik zet hem elke ochtend 7:00 op het potje. Omdat hij een hele regelmatige stoelgang heeft. En met schone luier zit zijn luier vervolgens op dat tijdstip altijd vol. Maar als ik hem op het potje zet gebeurd r niks. Ik denk dat hij denkt dat hij het juist op moet houden op het potje ook al zeg tegen hem dat hij het tegenovergestelde moet doen. Hij snapt het nog niet helemaal. Maar dat komt van zelf neem ik aan

2 jaar geleden

Hoi! Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden. Ik ben met 16 maanden met het potje gestart. Onze kleine meid had zoveel luieruitslag met haar tandjes. Na het boekje zindelijkheid is kinderspel gelezen te hebben zijn we van start gegaan. Vooral een leuk moment maken op het potje. Een kindje moet vrijwel altijd poepen of plassen na het eten/ drinken. Starten ‘s morgen met een flesje, daarna op het potje. Na een tussendoortje of eten 15 min erna op het potje. Maar er vooral een feestje van. Ik liet haar iets doen wat ze leuk vind, mijn portemonnee leeg halen wat ze normaal niet mag of een boekje lezen. (Hier wie heeft de mol op zijn kop gepoept een groot succes) Maar soms ook gewoon voor de tv die veel uit staat. Tot eindelijk gaat het erom dat ze even blijven zitten. Hierna samen doorspoelen en handjes wassen. Met het plassen hebben we veel ongelukjes gehad, in de luier verdwijnt meteen alles. Dat moeten ze even beseffen. Thuis had ze vanaf 18 maanden geen luier meer aan. Het is er zelf de aandacht bij houden maar wel met succes. Toen dit een paar maanden goed ging ben ik bij thuiskomst van vakantie 3 dagen met haar thuis gebleven en om het uur gevraagd, moet je plassen of poepen? Ook bij nee, kom we gaan even proberen. Na 2 dagen had ze hem door en rende ze zelf na de wc. Vanaf 20 maanden zijn we thuis zindelijk bij de opvang vanaf 21 maanden. Zo ineens had ze hem door. Al met al veel herhalen en er een feestje van maken. Maak ze ervan bewust door op tijd te vragen moet je poepen of plassen? En niet boos worden bij een ongelukje. Wel uitleggen dat poep en plas in het potje of toilet hoort. Ohh ja en hoor je scheetjes? Dan is het potjes tijd! Voor onderweg een opvouwbare wc verkleiner is de uitkomst als je mini anders niet op een grote wc wilt. Succes!

2 jaar geleden

Ik las een tip! Even onderbroekjes onder de luier! Dan beseft ze beter het natte gevoel!

2 jaar geleden

Wij zijn 30 december begonnen met de zindelijkheidsbox. Onze dochter is van 13 oktober 2019. Sinds 2 januari poept en plast ze op de "grote mensen wc" (met verkleiner) en heeft ze geen ongelukjes meer gehad. Ik geloofde niet dat die box zou werken, maar ik ben fan! Op dag 1 vooral veel moeten dweilen, vanaf dag 2 bijna alles op het potje en vanaf dag 3 op het toilet. We hadden eigenlijk tot de zomer willen wachten, maar onze dochter schaamde zich/vond het vies als ze in haar luier had gepoept. Dus dit leek ons toch het moment om door te pakken. De eerste paar dagen waren heel intensief, maar het werkt als een trein en was het dik en dubbel waard.

2 jaar geleden

Onze dochter is ook 2j en 2mnd. Ze is zindelijk overdag sinds deze zomer. Indicaties als op het potje wíllen zitten en zelf kunnen aangeven dat ze pipi, kaka moet doen, is belangrijk voordat je start, denk ik. Bij onze dochter was dat beiden het geval. In het begin véél plasjes opgekuist binnen, buiten deed de zon z'n werk. Dat was meestal doordat ze de pipi nog niet kon ophouden. Nooit op de bank geplast, wel 1x in de autostoel. (In de auto legde ik telkens een handdoek in de autostoel). Ik raad ook een meeneempotje aan. Super handig als je niet thuis bent, je hebt het telkens bij de hand want soms willen ze niet op het grote toilet of 'gewoon buiten', maar wel op het potje. Ik doe dit zelfs mee naar de winkel. 😉