11 Reacties
3 jaar geleden
Bij ons staat de pot er al een tijdje, gewoon te staan. In de badkamer. Soms gaat ze er op zitten en zegt ze “Kaka!” of “Pipi”, maar er is nog niet veel mee gebeurd. Momenteel is het gewoon een leuk zitmeubel. Ze weet wel degelijk waar het voor is, maar ze gebruikt het nog niet als dusdanig. Geen probleem. Komt wel 🙂 Ze heeft al geen bang voor de pot, dat is het belangrijkste. De rest komt wel. Gisteren liet ze een dikke scheet toen ze op het potje zat. Vond ik ook al een stap in de goede richting 😂
3 jaar geleden
Mijn zoontje had ook een periode waarin hij met ons meeging naar het toilet toen hij ongeveer 14 maand was. Hij nam ook potjes uit zijn keukentje, kroop er dan mee in een hoekje, ging erbovenop zitten met kreungeluidjes. Nadien volle pamper. Dus haalde ik zijn potje boven om te kijken wat de reactie zou zijn. Hij begreep heel snel waarvoor het diende, heeft dan 2 dagen pipi en kaka op het potje gedaan. Daarna was het gedaan. Het potje blijft wel staan en hij speelt er af en toe mee en gaat er op zitten, maar meer niet. Ik wacht nu tot hij nog eens interesse krijgt. Of ik probeer deze zomer nog eens. 😉
3 jaar geleden
Na veel luieruitslag die ik niet onder controle kreeg gestart met het potje. Geen must maar fijn zijn als het lukt.
Ik kwam uit bij het boek zindelijkheid is kinderspel, ik was er over uit dit gaan we proberen!
We zijn nu 5 a 6 weken bezig.
Iedere keer na het eten zeg ik potje en rent ze na de wc deur daar pakken we het potje en gaat ze erop zitten. We maken er een spelletje van. Boekje lezen rozijntjes eten of een portemonnee leeg plukken noem maar op. Samen er een gezellig moment van maken. Als ze er geen zin in heeft zet ik de tv aan die normaal uit staat.
Gelukt? Samen alles in de wc omkiepen en dag dag! Komt er niks? Ok maakt niet uit.
Inmiddels een groot succes geen poepluiers meer, geen luieruitslag meer. Zo blij!
Als we bijv van het speeltuintje thuis komen rent ze zelf na de wc en pakt ze haar potje. Haar luier is dan zo goed als droog en plast ze alles op het potje uit.
Soms nog wel dat ze even met de billen bloot loopt en ineens staat te plassen met een blik van oeee en na haar plasje kijken. Ongelukje kom maar snel terug op het potje.
Op de opvang hebben we gevraagd haar mee te nemen met de wc momenten. Hier zijn de meningen verschillend.
Aangezien het thuis goed gaat wil ik dat ze haar echt mee nemen anders word het geen succes. Wil doorzetten zonder luier om te zien hoe het gaat.
Al met al het is er echt je tijd in investeren. Ik denk oprecht als je kindje eraan toe is en al aangeeft dat ze poept het succes kan hebben. Houd het leuk, leg geen druk op maak er een leuk spelletje van.
En wat betreft te vroeg zindelijk maken? Er zijn ook genoeg verhalen dat kinderen te laat zindelijk worden met alle gevolgen van dien, niet durven poepen ect.
Maar leuk! Benieuwd na andere ervaringen, ik blijf even volgen.
Succes met het potje, en vooral veel plezier
3 jaar geleden
Na veel luieruitslag die ik niet onder controle kreeg gestart met het potje ...
Onze meid is 17 maanden :)
3 jaar geleden
Bij ons staat het potje bij de op de kamer en bij de wc de wc bril. Na haar slaapje zet ik der altijd even op en dan ga ik met de spelen zodat ze zich ontspant en het leuk gaat vinden. Meestal plast ze erop maar vaak ook niet maar dat is niet erg want we hebben wel leuk gespeeld samen. Door de dag heen komt ze wel is met het potje aanlopen en gaat ze er met kleren en al erop zitten. Dus hier weer ze denk ikwel wat de bedoeling is een beetje. Of het is puur geluk. Maar er zijn ook dagen bij dan staat het potje gewoon stof te vangen.
3 jaar geleden
Dankjewel voor jullie mooie verhalen. En wat een goede tip van dat boekje!! Dat ga ik zeker aanschaffen.
Het voelt aan de ene kant allemaal zo snel, omdat ze nog zo klein is, maar aan de andere kant... ze geeft ook niets voor niets de signalen af dat ze toe is aan zindelijk worden (of in ieder geval, ermee bezig zijn).
Ik neem jullie tips mee en ga gewoon proberen om er op een speelse manier met haar mee aan de slag te gaan.
Nogmaals bedankt! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan 😊
3 jaar geleden
Mijn dochter zat met 17 maanden overdag volledig op het potje. Maandje later was het gedaan, na de komst van haar broertje. (Daardoor wel een nichje van 3 en 1 van 4 zindelijk gekregen, want als mijn dochter geen luier meer had...) Nu is er een 2e broertje en was ze van de 1 op andere dag weer zindelijk. Dag en nacht. Ze zeggen ook vaak, vroeg zindelijk, dan krijgen ze vaak een terugval. Hier dus het geval. Dus zou het niet te veel stimuleren nog. Maar goed, elk kind is anders, maar over het algemeen doen ze het wel als ze er echt klaar voor is!
3 jaar geleden
Reactie op Geabos1989
Mijn dochter zat met 17 maanden overdag volledig op het potje. Maandje late ...
Onze dochter is de interesse in poep/luier/potje ook totaal verloren toen ons zoontje geboren werd 2 maanden geleden. We laten het nog mooi even gaan. Mocht die interesse weer komen dan zien we het dan wel weer.