Heeft iemand hier al ervaring met zindelijk worden?
Onze dochter van 17 maanden geeft aan wanneer zij moet poepen, ze zegt dan "mama, poep". De eerste keren dacht ik nog dat het toeval was, maar nadat ze dit meerdere malen zei en daarna een volle broek had, gisteren dus toch maar een potje besteld om te gaan oefenen. Voordat ze dit deed, pakte ze altijd het aankleedkussen en de luiertas wanneer zij een volle broek had (vanaf 15 maanden ongeveer). Voor mij beide toch wel tekenen dat we iets moesten gaan proberen.
Ik ben nu heel erg aan het zoeken naar de balans om haar te stimuleren, zonder haar te pushen. Ik zie in mijn omgeving namelijk 2 kinderen van 6 en 7 jaar, die weer opnieuw een luier aan moeten omdat ze hun urine en ontlasting niet op kunnen houden, waarvan de artsen zeggen dat ze te jong zindelijk zijn "gemaakt" i.p.v. geworden. Dit maakt mij erg voorzichtig en onzeker en ik wil mijn dochter dus ook echt niet pushen om het op het potje te doen, maar wel stimuleren dat als ze het wil en snapt, dat ze dit mag doen.
Zijn hier ouders met ervaring en hebben jullie tips hoe ik het voor haar leuk kan maken zonder dat het voor haar verplicht voelt ofzo?
Straks zat ze voor het eerst op het potje en toen zei ze "poep". Ze heeft niets gedaan, maar leek het wel een soort van te begrijpen (waarschijnlijk ook omdat ik haar luier had uitgedaan).