30 Reacties
3 jaar geleden
Ik hoor dat soms het bed in een andere hoek van de kamer te zetten ook al wereld van verschil kan uitmaken, ik heb een keer omdat ik het zo zat was m’n dochter de hele nacht laten huilen geen aandacht gegeven, ze had geen koorts geen honger geen vieze luier ze had die dag geen suikers op en geen tv voor het slapen. En geen mega drukke dag. En de nacht daarna sliep ze als een Roosje sinds dien slaapt ze goed. Het brak wel m’n moeder hart om er naar te luisteren maar ik ga nu ook niet zo snel meer kijken als ze aan het jengelen of huilen is en dan gaat ze nu elke keer uit zich zelf weer slapen.
3 jaar geleden
Wat naar om te horen!
De medische kant kan ik geen antwoord op geven. In gesprek blijven met het ggd en huisarts.
Ik heb veel tips uit het boek Slaap! gehad.
Verder heb ik een muziekje met lampje voor het slapen daar word ze rustig van.
Als ze huilt 5 min laten huilen dan gaan kijken rustig maken en met haar praten dat ze moet slapen. Dan 10 min laten huilen, meestal valt ze dan al in slaap.
Het grootste succes was haar kamerdeur open laten.. Vraag niet waarom maar de nachten schreeuwen zijn daardoor voorbij.
Merk nu met 16 maanden dat ze heel veel begrijpt en aan het aftasten is hoe ver ze kan gaan. Dus ik vertel haar alles wat ik doe of wat we gaan doen. Voor ons werkt dat goed
Je hebt vast al veel geprobeert, misschien alles een week structureel blijven doorzetten om de cirkel te doorbreken.
Veel succes het gaat jullie vast lukken!
3 jaar geleden
Wat naar om te horen!
De medische kant kan ik geen antwoord op geven. In g ...
Dankjewel voor je reactie fijn om even zo een reactie te ontvangen had ik wel nodig. En inderdaad heb al veel geprobeerd blijf nog proberen en wat je zegt hij probeert hoever hij kan gaan hij gilt de bul bij de hand en doet het zor erg dat hij bijna moet kokhalse gewoon zo erg huisarts zegt even laten huilen ggd zegt als ze mij verhaal hoort dat huilen geen optie is dus hem niet laten huilen ik zit zo vol kan nergens meer trecht een opluchting via deze app maar
3 jaar geleden
Reactie op Karinnxx
Ik hoor dat soms het bed in een andere hoek van de kamer te zetten ook al w ...
Misschien geef ik hem te veel aandacht en wat je zegt misschien komt het ook door de tv want dat doet papa nogal wel vaak open terwel k zeg uit dat ding en dan hebben wij weer een hele discussie waarvan mij zoontje datvoelt en niet slaapt ppfff moeilijke situatie dit maar bedankt voor je tip laten huilen gaat bij ons niet werken i.v.m dat hij kokhalst en papa dit toch niet toe gaat laten stiekem is dit allemaal door papa gebeurt telkens oppakken terwel hij gewoon een beetje huilt voor aandacht en er uit wilt denkt papa dat er een hele drama is 😢😰 ik kan het papa niet uitleggen het is net een kind van 16 maanden ook🤗 pff maar toch bedankt voor je reactie
3 jaar geleden
Reactie op Daiisjuh
Ik hoor veel positieve verhalen over een slaap coach
Ik denk ook dat ik uiteindelijk toch maar een slaap coach moet inschakkelen wel hoop geld maarja toch maar proberen als laatst en als dat niet helpt gewoon accepteren dat ik een kind heb die gewoon niet wilt slapen want dat heb k eerder ook te horen gekregen van die stomme huisarts dat k als mama gewoon pech heb wat ik niet fijn vond om te horen . Ik snap ieder word wel eens wakkr in de nacht maar mij zoontje word gewoon wakkr 5/6 uurtjes achte elkaar en dat is gewoon niet gezond voor zo een kleintje maar als het aan de huisarts ligt heb k gewoon pech
3 jaar geleden
Hallo Semos, wat ontzettend naar om te lezen hoe het jou als moeder op breekt dat jouw zoontje niet uit zich zelf in slaap valt en/of een nacht doorslaapt.
Het is voor niemand gezond zo'n situatie. Als moeder heb jij ook je rust nodig, ik begrijp volledig dat jij je als moeder machteloos voelt.
Ik herken dit, alleen toen was mijn zoon rond de 10 maanden en moest ik uren lang hem wiegen, als die dan eindelijk sliep ik hem in bed legde werd hij 9/10 x gelijk wakker. Dus de frustratie die jij omschrijft herken ik hier. Vervolgens denk je maar ik ga wel samen met hem in bed om voor iedereen wat nachtrust te hebben. Maar dat is natuurlijk niet altijd de gezonde situatie.
Wat mij echt heeft geholpen is het volgende. En nogmaals het heeft mij geholpen destijds. Elke avond na bed ritueel, afscheid nemen en weg gaan. Als hij huilde, liet ik hem dat 1 minuut doen. Dan terug en zei weinig tot niets. Als die dan weer huilde, drie minuten laten huilen. En toch laat jij jezelf na die drie minuten zien. Maar zegt niets. Aai over de bol rustig neer leggen. Vervolgens vijf minuten (bij mij viel die toen na 5 min in slaap) 7 en 9 min. Het klinkt misschien echt niet tof en dat jij je kind laat huilen etc. Ik heb deze tip van een vriendin gekregen die een boek hierover had. En haar meisje sliep daarna zo goed. Dus ik vond dat het proberen waard. Sinds ik dat had gedaan. Leerde mij zoon zelf in slaap vallen. Het duurde twee tot drie dagen tot hij uit zich zelf in slaap viel.
Mijn zoon slaapt sinds dien zo goed. Nachten door, en zelf in slaap vallen. Wetende dat als er echt iets is ik er altijd voor hem ben (want je laat je af en toe even zien).
Ik wil ook niet zeggen dat het misschien voor iedereen werkt. Ik geef alleen mijn tip wat voor mij werkte.
Ik laat mijn kind nooit huilen verder en dat is ook niet meer nodig geweest. Je moet vooral niet denken dat je daardoor een slechte ouder bent, want ik heb mij er zeker schuldig door gevonden. Maar ik zat er toen net als jou doorheen. Ik ben thuisblijf moeder dus ik ben altijd met hem en dat waren zeker pittige tijden.
Ik hoop dat je de beste tip krijgt hier wat voor je werkt. Succes en gewoon even een dikke knuffel ❤️
3 jaar geleden
Reactie op semos
Misschien geef ik hem te veel aandacht en wat je zegt misschien komt het oo ...
Klinkt als een moeilijke situatie als jullie niet op een lijn zitten met de opvoeding. Dat is denk ik het geen wat het nog lastiger maakt. Misschien werkt dit ritueel voor jullie ook wel: avondeten, spelen, badje, tandenpoetsen, slaapzakje, samen warme melk maken, warme melk voor het slapen op zijn kamer zonder lampen aan, 10 minuten tot kwartier knuffelen, om eventuele reflux te voorkomen en dan in bedje leggen. In iedergeval; Stay strong. Slaapt hij overdag trouwens wel?
3 jaar geleden
Oef! Zo herkenbaar! Nu gaat het goed en slaapt hij van 18:30/19:00 tot 06:00 dan een flesje en slaapt hij tot 08:30 +\-. Dat wil je nu niet lezen van iemand anders! 😉Maar ik wil er mee zeggen het komt echt goed! Oh als iemand dat tegen mij zei dacht ik echt : Hoe dan?! Krijg ik ooit nog weer meer slaap als 3u achter elkaar?! 😄
Maar, wat een drama snachts dat huilen he? En snachts hoort het nog veeeeel harder dan overdag! Vond ik dan..
Ik weet dat je op zoek bent na de gouden tip en hoop dat je het snel gaat vinden en dat het werkt!
Mijn zoon sliep overdag moeilijk (lees: Weinig! 10min - 30min) sinds de kraamverzorgende weg ging begon hij daarmee tot nou toen was hij wel een paar maanden! Snachts was wisselend maar toch vaak wakker!
Op een gegeven moment werkte een vast ritueel voor mijn zoontje. Ook al deden we dit altijd al maar we bleven gewoon volhouden!
• Avond eten.
• Samen spelen.
• Naar boven voor wassen/douchen of in bad.
• Tandjes poetsen.
• Flesje bij ons in bed, klein lampje aan en boekje lezen.
• Dan leggen we hem in bed! Laatste maanden leggen we hem zelfs wakker weg! zijn knuffeltjes aan hem geven.
• Nachtlampje aan en een muziekje ( Elke keer de zelfde! 🥴).
• Kusje geven.
• en de kamer verlaten!
In het begin vondt meneer dit natuurlijk niet leuk! Dan liet ik hem even huilen, gillen, en alles wat erbij hoort. Ging ik even terug. Of ik pakte hem even ( maar we merkte dat dit juist averechts werkte) of ik gaf hem een aai over zijn bolletje en een kus en ging ik weer weg en dat herhaalde we continue.
Mijn moeder hart is ongeveer 100x gebroken en gekneusd 😉. Heb wel eens op de gang gezetten naast zijn deur zelf de tranen weg te vegen! Maar uiteindelijk heeft het gewerkt.
Hij valt zelf in slaap en als hij snachts wakker wordt is hij (redelijk) snel te troosten! Soms is hij echt verdrietig en leg ik hem even bij ons in bed en later weer terug! De wereld is ook best eng en groot voor ze hè! Zolang ze niks lichamelijks mankeren, honger/dorst of vieze luier hebben dan zoeken ze misschien toch nog geborgenheid of liefde van hun papa en mama! 🥰
Hoe ouder ze worden hoe meer ze dingetjes merken hè!
Sterkte en succes! 🙂
Lang verhaal maar hoop dat je weet dat je niet alleen bent!
3 jaar geleden
Hallo!
Hier hebben we ook een aantal nachten ellende gehad met niet willen slapen en midden in de nacht een krijsende zoon. We zijn er naast gaan liggen totdat hij in slaap viel, maar zodra we de kamer verlieten, begon hij weer te krijgen.
Oplossing hier, op advies van het consultatiebureau: vast ritueel en duidelijk maken dat de nacht is om te slapen.
Dat betekent:
Elke avond precies hetzelfde ritueel: flesje, tanden poetsen, verschonen, slaapzak aan, liedje zingen, en dan de kamer uit zodra hij in bed ligt. Ook al krijst hij nog zo hard.
Als hij blijft huilen, gaan we er pas na 5 minuten heen - alleen een aai over de bol en weer weg. Niet uit bed pakken, geen melk geven. Boodschap: we zijn er voor je, maar de feestpret is over voor vandaag, dus nu slapen. Daarna na 10 minuten pas erheen, zelfde: binnen 10 seconden weer naar buiten. En daarna na 15 minuten, indien nodig. Idem als hij midden in de nacht wakker wordt.
Na een paar dagen ging dat al heel goed, en meneer valt nu zonder huilen direct zelf in slaap. We hebben er zelfs nooit heen gehoeven na 15 minuten.
De gedachte is: als je er s avonds/nachts heen gaat en aandacht geeft, krijgt hij precies wat hij wil. Hij leert dan: als ik maar hard genoeg krijs, dan komen ze wel. Niet doen dus.
Hoop dat het bij jullie helpt!
3 jaar geleden
Goh bijzonder om te lezen dat bijna overal een vast ritueel uit eindelijk ook echt helpt! En ook het even heen gaan en laten weten dat je er bent! 🥰. Toen ik zwanger was dacht ik echt nee wij worden van die relaxte ouders overal heen en ons kindje gaat overal slapen! Uhuh nu kan ik erom lachen want ik doe exact het zelfde als mijn vriendinnen/familieleden ritme en regelmaat! 😂😂
3 jaar geleden
Zo naar.. ik wou dat ik de gouden tip had want dan had ik hem met je gedeeld en zelf toegepast
Wat een onmacht kan je dan voelen en ja snap soms ook frustratie.. ik herken het, niet omdat mijn meisje van 16 maanden in de avond d niet wilt slapen maar juist overdag niet.
Ze geeft alle signalen dat ze moe is maar nee slapen ho maar.. wat ik ook probeer....
3 jaar geleden
Reactie op semos
Misschien geef ik hem te veel aandacht en wat je zegt misschien komt het oo ...
Herken dit heel erg, is denk ook gedeeltelijk een cultuurverschil tussen ons. Ik wil veel meer westerse richtlijnen volgen hij zijn intuitie en gevoel wat altijd neerkomt op ‘zij is te jong’ en ‘ken geen 18jarige die nog bij de ouders in bed ligt’ en ‘ja hier in het weste is alles zo gehaast en moet alles een tijdspad volgen...waarom zou dat MOETEN’ ..., tja ik denk dan maar vaak choose your battles en het is ook zijn kind.😏 het komt allemaal! Nog ff volhouden
3 jaar geleden
Reactie op semos
Dankjewel voor je reactie fijn om even zo een reactie te ontvangen had ik w ...
Volg je eigen gevoel, dat is altijd goed!
Slapen is tot eindelijk een vaardigheid wat je een kindje kunt leren. Niet ieder kindje is van nature een goede slaper.
Misschien heb je tot eindelijk wat aan een slaapcoache?
3 jaar geleden
Wat vervelend voor je!! Ook heel herkenbaar! Aantal keren wakker in de nacht en met moeite weer in slaap vallen. Het maakt je ontiegelijk moe en hulpeloos.
Bij ons gaat het nu wel beter.
Wij doen het nu op deze manier en dat helpt bij ons.
Zorgen dat ze genoeg heeft gegeten en gedronken.
Indd geen tv voor het slapen gaan. Niet al te druk doen zodat ze rustig naar bed gaat.
Bij ons hielp ook een vast ritueel. Wat drinken, Tanden poetsen, boekje lezen, knuffelen en in bed leggen. Muziekmobiel met lichtjes aan en benoemen dat ze lekker moet gaan slapen.
Als ze erg huilt gaan we om de 10 min even kijken, speentje geven, knuffels bij haar leggen en klinkt miss gek maar we hebben sinds kort een knoop in een shirt van mij gelegd waarmee ik heb geslapen. Die leggen we bij haar en daar word ze rustig van. Ruikt ze mijn geur. (Geen zweet shirt hoor ahha)
En voor je zelf. Mee slapen overdag! Als je kindje slaapt gelijk zelf ook je bed in.
Met je vriend praten en je gevoel uiten. Duidelijk aangeven dat je er doorheen zit en dat je graag zijn hulp wilt. Afspraken maken. Om de beurt opstaan of voordat hij gaat werken hij jullie kind mee nemen naar de woonkamer zodat jij nog even bij kan slapen. Dit werkt bij ons.
En bij slaapjes overdag. Lekker in de frisse lucht wandelen hielp bij haar.
Heel veel succes en hoop dat er snel verbetering in komt. Wie weet heb je hier wat aan.
3 jaar geleden
Reactie op Stephanie.charlene
Wat vervelend voor je!! Ook heel herkenbaar! Aantal keren wakker in de nach ...
Dankje wel voor je reactie ik heb echt veel geprobeerd vannacht weer hele nacht wakker geweest. Denk dat die ergens last van heeft heb k een zetpil gegeven flesje gegeven schooneluier maar nee niets hielp gewoon even laten huilen nee ook niet hij ging pas half 5 ochtend slapen tot half7 ochent hij sliep half 8 savonds met 100 x tussen door wkkr worden tot een uur of 10savonds en drn slapen tot half 1 snachts en toen was het klaar 😰 mij vriend is een .... laat in het maar niet benoemen maar hij werkt niet mee enige wat die doet is met hem spelen waarvan ik dan nog meer trip dus hij mag lekker de pot op het is alleen maar beter als die niet stoort mijn zoon is zo gewend aan mij waneer hij papa ziet is het helemaal over met slapen. Maar k zal vanavond weer van alles proberen vandaag staat de tv hele dag uit even kijken hoe dat werkt hij is opzich erg actief ook voor het slapen doen wjn ook standaard badje tandenpoetsen verhaaltje en dan muziekje en dan trootst k hem even geef k hem een kus benoem dat we gaan slapen en dan praat k niet meer mjaa k ga het even aankijken anders een slaap coach inschakkelen zal me wel wat kosten mja als het echt nieet meer werkt ga ik het echt proberen.