33 Reacties

4 jaar geleden

Ik volg even... Ik ben nu 21 weken en bij de 20 weken echo was ook alles goed. De echoscopiste gaf bij mij juist aan dat ze zo hield van kogelronde buikjes bij baby's. De verloskundige daarentegen gaf inderdaad aan dat ik een test in het zkh moet doen ivm zwangerschapsdiabetes. Ik moet dan nuchter bloed prikken en na een aantal uren een suikerdrankje drinken en dan nogmaals bloedprikken. Ik was hier een beetje door overrompeld want als ik de criteria lees bij zwangerschap en onderzoek naar diabetes dan is er niks waaruit zou wijzen dat ik dat zou hebben of een verhoogde kans daarop heb. Ik maak mij er dus inderdaad ook wel zorgen over. Vond ook echt dat de verloskundige een beetje heftig er over deed.... Ik heb 23 juni pas de test in het zkh...

4 jaar geleden

Reactie op Maud0408

Ik volg even... Ik ben nu 21 weken en bij de 20 weken echo was ook alles go ...
Bij mij is die suikertest die je benoemt gewoon standaard, dat doet iedereen gewoon volgens mij. Op mijn 20 weken echo was het buikje ook wat groter dan gemiddeld maar dat was gewoon een gegeven, en alles was goed, ik maak me geen zorgen. Bovendien krijg je het toch wel getest, maar daar eerst zorgen over maken zonder zekerheid is nergens voor nodig. Lekker genieten van een goede echo, buik trekt wel bij. Ze werken gewoon volgens gemiddeldes, en als je je echt druk maakt kan je de glucose test doen.

4 jaar geleden

Reactie op Maud0408

Ik volg even... Ik ben nu 21 weken en bij de 20 weken echo was ook alles go ...
Poeh echt een hele andere reactie als ik kreeg dus, wat een verschil zeg! Mijn moeder heeft ook het suikerdrankje moeten drinken toen ik in haar buik zat, was toen gelukkig niks aan de hand :).

4 jaar geleden

Reactie op tyty90

Bij mij is die suikertest die je benoemt gewoon standaard, dat doet iederee ...
Dank je voor je reactie. Je hebt ook zeker gelijk. Genieten!! De echoscopiste gaf inderdaad ook aan dat een dik buikje vaker wordt gezien, maar dat dit meestal nog bij trekt in het verloop van de zwangerschap.

4 jaar geleden

Reactie op NaomiMT

Poeh echt een hele andere reactie als ik kreeg dus, wat een verschil zeg! M ...
Gelukkig!! Hopelijk is alles bij ons ook goed. Gaan we wel vanuit! Ik heb de verhoogde risico's nog even opgezocht: Je hebt in deze situaties een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes: • als jouw vader, moeder, broer of zus diabetes heeft • als je in een eerdere zwangerschap diabetes hebt gehad of voor de zwangerschap gestoorde glucosetolerantie had • bij overgewicht (BMI> 27kg/m2) • als je eerder een kind kreeg dat zwaarder was dan 4500 gram (macrosomie) • als je herhaald een miskraam, overmatig vruchtwater (polyhydramnion), preëclampsie of groeivertraging hebt gehad • als je van Hindoestaanse of Mediterrane afkomst bent

4 jaar geleden

Mijn moeder had dat ook bij mijn zus. Maar die had slechts te veel veel vruchtwater.

4 jaar geleden

Reactie op Maud0408

Gelukkig!! Hopelijk is alles bij ons ook goed. Gaan we wel vanuit! Ik heb ...
Jaa komt vast goed :)

4 jaar geleden

Ik heb heb echt een immense buik. Al vanaf het begin. En moet ook gecheckt worden op diabetes. Tja wat moet dat moet. Ik heb donderdag de 20 weken echo. Ben benieuwd wat ze dan zeggen.

4 jaar geleden

Mijn eerste kindje en ook dit kindje hebben een wat grotere buikje op de echo.. niks ergs.. en was gewoon een mededeling. Ik krijg ook een suikertest... bereid je voor.. die is echt heel smerig..

4 jaar geleden

Ik ben gister geweest voor de 20 weken echo, de echoscopiste gaf aan dat dat het buikje groter is dan gemiddeld maar geen reden tot paniek. In de middag werd ik gebeld door de verloskundige en ze willen toch gaan testen op suiker. Morgen de test doen. Hoop dat er niks uit komt en dat de baby het gewoon goed heeft bij mij. Vind het wel spannend

4 jaar geleden

Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar ik moet binnen een paar weken een suikertest doen om zwangerschapsdiabetes op te sporen. Mijn gynaecologe zei dat dit standaard onderzoek is dat altijd wordt gedaan.

4 jaar geleden

Ik ben van belgie Heb bij 18 weken echo ook kindje met grote buik na echo bloed afnamen gehad na 5 dagen telefoontje om toch maar de suikertest te komen doen die ze normaal tussen 24/28 doen Blijk zwangerschapsuiker te hebben Morgen afspraak omtrent voeding en hoe te prikken ben toch wel blij dat ze zo snel gehandeld hebben

4 jaar geleden

Reactie op Charlottee

Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar ik moet binnen een paar weken e ...
Mij is verteld dat dit geen standaard onderzoek is mits je een risicogroep bent (bijv boven de 35 jaar, Pcos syndroom, genetisch in de familie) Gezien mijn Pcos word ik ook getest.

4 jaar geleden

Is die suikertest alleen met vingerprik of moet je echt bloed prikken? Bah bah.... heb er zo'n hekel aan...

4 jaar geleden

Bij mijn dochter zei de echoscopiste dat ook die de 20 weken echo deed. Maar vk zag de gegevens van die echo en zei dat het helemaal niet klopte en er niks aan de hand was :)

4 jaar geleden

Wat was de percentielscore, als ik vragen mag? Wij kregen ook te horen dat de buikomvang ruim bovengemiddeld was maar verder wordt er niets mee gedaan..

4 jaar geleden

Reactie op Baby22025

Is die suikertest alleen met vingerprik of moet je echt bloed prikken? Bah ...
Eerst nuchter bloed afnemen.. dan een puur glucose drankje drinken (heel vies) dan 2 uur wachten en je mag niet lopen oid. En dan weer bloed afnemen

4 jaar geleden

Hier ook vandaag na de 20 weken echo ook iets groter buikje maar de verloskundige zij me dat dat niet erg is en geen zorgen om moest maken dus, probeer ik dat maar niet te doen

4 jaar geleden

Reactie op MGinger

Ik heb heb echt een immense buik. Al vanaf het begin. En moet ook gecheckt ...
Wat fijn dat ze zo allert zijn. Ik heb ook een immense buik en de kilo's vliegen eraan, maar testen ho maar..... in ons dorp is er maar 1 verloskundige praktijk, maar na mijn eerste had ik het liefst ergens anders naar toe gegaan.

4 jaar geleden

Reactie op Bijnamama.

Wat was de percentielscore, als ik vragen mag? Wij kregen ook te horen dat ...
99,7 was 't percentiel. Best wel bovengrens dus. Maar alsnog geen reden tot suiker testen.. Volgens mijn vk