13 Reacties
6 maanden geleden
Hier nog geen officiële diagnose, wat ik overigens ook prima vind. Wel al ruim een jaar ambulante hulpverlening, hij is in ieder geval hoog sensitief + extreem gevoelig. Raakt eigenlijk van elke prikkel overprikkeld waardoor hij van 0 naar 100 gaat, niet te begrenzen is en je heel moeilijk doordringt. Kan niet tegen veranderingen, alles moet duidelijk zijn en voorspelbaar, drukte en drukke plekken kan hij niet aan. Heeft al ruim 2 jaar zware paniekaanvallen ‘s nachts omdat hij dan alles verwerkt maar dit niet lukt. Woede aanvallen, moeite om zijn emoties te reguleren en nog genoeg andere dingen. Hij loopt qua ontwikkeling dan wel weer wat voor en is ontzettend slim! Hebben al meerdere observaties gehad en ook staat er op papier dat hij “kenmerken” van ASS laat zien maar het voor nu niet nodig is om hierop verder te onderzoeken nog, dit komt vanzelf wel op school tot uiting als dit nodig mocht zijn. Wel ontzettend veel aan de ambulante hulpverlening, hij is ontzettnd lief en zorgzaam, voelt alles ook haarfijn aan maar heeft ook zoveel dingen waar hij vast op loopt waardoor we nu hem kunnen helpen en merken dat hij eindelijk goed in zijn vel zit en gelukkig is
6 maanden geleden
Ja mijn dochter heeft na een flink traject vorige maand officieel de diagnose gekregen.
Ik begon het vanaf 1,5 te zien. Fladderen, als dingen niet volgens plan gingen hysterisch worden, speelgoed op een speciale plek zetten als het ergens anders stond werd ze boos en ging het “goed” zetten. Rijtjes maken met alles, afkeer tegen bepaald eten, niet tegen harde geluiden kunnen, snel overprikkeld raken, en bijvoorbeeld niet kunnen douchen door de sensorische prikkels.
Mocht je nog iets willen weten of gewoon je ei kwijt willen, dan kan je altijd een bericht sturen
6 maanden geleden
Reactie op MommyofN.
Hier nog geen officiële diagnose, wat ik overigens ook prima vind. Wel al r ...
Dit klinkt wel heel herkenbaar! Ook wel eens gehoord dat hoog sensitief en autisme soms wel op elkaar lijken. Onze zoon is ook snel overprikkeld, woede aanvallen etc. Heel fijn om te lezen dat de hulp wel nuttig is geweest!
6 maanden geleden
Reactie op mikeheins
Oh en moeilijk in sociaal contact, kijk je niet aan, of ze gaat grommen naa ...
Dit is nog wel wat heftiger dan wat ik bij onze zoon zie. Dit klinkt ook wel erg pittig zeg! Onze zoon vind contact met ons gelukkig wel fijn, als in knuffelen op momenten dat hij daarvoor kiest of lekker tegen ons aan liggen op de bank. Maar wel steeds vaker de handen op de oren bij harde geluiden, woede aanvallen als iets niet lukt of mag, rijtjes maken ook inderdaad! Nog wel een paar dingetjes die ons opvallen. Maar vooral de woede aanvallen en het niet luisteren en niet bij hem binnenkomen is pittig.
6 maanden geleden
Reactie op Esmu93
Dit klinkt wel heel herkenbaar! Ook wel eens gehoord dat hoog sensitief en ...
Klopt heeft zeker van elkaar weg! Het is wat ik begreep bij jongens vaak ook lastiger vast te stellen dan bij meisjes, durf niet te zeggen of dit werkelijk zo is. Ben heel blij met de ambulante hulpverlening, heeft ook korte lijntjes met de opvang en zijn vader waardoor het prima verloopt. Heb zelf ook een vorm van autisme dus herken mezelf ook in veel met hem, wat soms prettig is maar soms ook weer erg botst
6 maanden geleden
Dit is voor haar knuffelen met iets ertussen 🥰
Vooral het niet kunnen doordringen vond ik ook heftig en kan me er soms nog kapot aan irriteren. Probeer me dan maar te beseffen dat ze het niet (altijd) expres doet. Dat er in dat knappe koppie even geen ruimte voor mij en voor wat ik zeg is. Meestal zit er dan ook een meltdown aan te komen.
6 maanden geleden
Wij zitten in het begin van hulpverlening voor vermoeden adhd/add. En misschien komen er wel meerdere dingen uit.
We hebben een tijd geleden bij het cb hulp gevraagd, omdat we niet meer weten wat we met het gedrag van onze dochter aan moeten (heel veel drift en huil buien, korte spanningsboog, moeilijk te bereiken met momenten, wat zij in haar hoofd heeft moet ook zo gaan, drukte en onrust in haar hoofd, moeilijk tot spel komen).
We zijn bij een orthopedagoog terecht gekomen, daar hebben we nu 2 gesprekken gehad en de overeenkomst ondertekend. Komende periode wordt een behandelplan opgesteld, allereerst voor hulp voor haar en ons. En indien zij ook duidelijke signalen zien, al een doorverwijzing voor onderzoek. En anders stomen we haar nu klaar voor school en gaan we vanuit daar verder.
Op school werkt een lieve juf die veel ervaring heeft met kindjes met een "rugzakje". Zo hebben we in onze eigen kringen al gezien en gehoord. Dat geeft vertrouwen.
Autisme en adhd liggen dicht bij elkaar in gedrag. Dus ik kan me voorstellen dat jullie niet zomaar om hulp vragen bij het cb. Succes met wat komen gaat, en ook voor de papa's en mama's die al wat stapjes verder zijn! 🤍
5 maanden geleden
Reactie op Dees90x
Via wie laten jullie dit onderzoeken of vast stellen? Wil dat ook laten che ...
Wij hebben advies bij het consultatiebureau gevraagd en die sturen een pedagoog langs. Die komt ongeveer 5 keer langs in een half jaar tijd zei ze, de eerste keer is alleen met ons. Daarna gaat ze observeren.
5 maanden geleden
Reactie op Dees90x
Via wie laten jullie dit onderzoeken of vast stellen? Wil dat ook laten che ...
Wij via de kinderkliniek in Almere (wonen daar ook). Had zelf al mijn vermoedens en zorgen bij het cb uitgesproken maar die namen het niet serieus. Tijdens een afspraak (voor iets heel anders) vroeg de kinderarts of ze het gedrag wat ze liet zien, vaker deed en of we wel eens over autisme hadden nagedacht.
Kort daarna ging ze in het diagnostisch traject
2 maanden geleden
Mijn zoontje heeft afgelopen mei de diagnose gekregen. Hij wordt Oktober 4 jaar.
Voorheen: niet aankijken, niet op zijn naam reageren, als baby zijnde niet imiteren, gevoelig voor geluiden. Heel laat met praten.
Op dit moment:
Nog steeds slecht verstaanbaar maar hij groeit hier nog steeds veel in wat fijn is. Moeite met harde geluiden / onvoorziene geluiden. We hebben nu n koptelefoon voor hem gekocht om te dragen bij bijvoorbeeld pretpark / kermis etc.
En indd wat ik hier veel terug lees: niet bij hem binnen komen op bepaalde momenten, en dan valt er geen land met hem te bezeilen, heel frustrerend.
Hij gaat nu een jaar naar een speciale groep. Klein klasje met 8 kindjes met autisme / verdenking van autisme. Dit is een jaar en met het doel kindjes klaar te stromen voor regulier basisschool onderwijs / speciaal onderwijs.
Voor de rest is het een heerlijk mannetje die eigenlijk heel blij en gelukkig en lief is. Ook een echte knuffelkont.💙