15 Reacties

7 maanden geleden

Kun je voor advies niet beter naar cb gaan, wegen en meten en dan kijken hoe haar groeicurve is? Of schakelen met een diëtiste? De alpro soja bij het ontbijt is dat ongezoet dus zonder suiker? Bij het tussendoortje een volkoren cracker ipv een koekje misschien? Er bestaat ook suikervrije Limonade of suikervrije roosvicee met 0 kcal. Smeer je boter? Je zou kunnen kijken naar boter met minder kcal. Vlees, kipfilet is een magerdere optie dan bijvoorbeeld salami. Appelstroop bevat veel suiker. Chocopasta ook. Er zijn varianten met minder suikers te koop. Tussendoor koekje of fruit, misschien beter volkoren cracker? Of wat snoepgroente? Sorbetijs bevat ook heel veel suikers....

7 maanden geleden

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/dreumes-en-peuter.aspx De diëtiste heeft ons op deze site gewezen. Misschien staan daar nog bruikbare tips op voor je

7 maanden geleden

Ik weet niet of de limonade Alpro etc zonder suiker is maar zo niet dan krijgt ze onbewust al veel suiker binnen. Zo ook met het sorbetijs. Verder lijkt het me prima. Veel bewegen maakt trouwens ook veel verschil!

7 maanden geleden

Geen sorbetijs meer geven.. eventueel magere yoghurt En inderdaad limonade minderen/stoppen, maar water of thee geven. Minder koekjes.. maar crackers of rijstwafels oid..

7 maanden geleden

Het is heel lastig mijn dochter zit flink boven de groeicurve maar die eet gewoon normaal. Alleen brood, fruit en magere yoghurt. En ze drinkt alleen maar water en magere melk. Ze heeft nog nooit een koekje of snoepje gehad! Het kan dus ook gewoon de bouw zijn. Ik heb me erbij neergelegd want ik maakte mezelf ook heel ongelukkig omdat ik er te veel mee bezig was.

7 maanden geleden

Ik zou vlees op brood vermijden, dit is sowieso niet goed ook niet voor volwassenen. Salami is ook heel vettig. Smeerkaas of 100% appelstroop of 100% pindakaas gaan er hier altijd goed in. Alleen water geven of thee, mijn dochter krijgt nooit siroop of limonade, ze drinkt af en toe eens een slokje ice tea green van mij maar dat is het. En dat is pas sinds een maand, ze wordt in oktober 3. Na het avondeten, yoghurt geven of fruit. Als tussendoor kan je ook rozijntjes geven.

7 maanden geleden

Hier is het Ochtend: 1 boterham met vaak 100% appelstroop(heel dun) of pindakaas of yoghurt Tussendoor: fruit Middag: warm eten Tussendoor: 1 dadel Avond: 2 boterhammen of beschuitjes of yoghurt met fruit (dus nooit en en) Ze krijgt hier nooit koekjes, met het hete weer mocht ze wel waterijs(ze knapte daar echt van op) Ook lengde ik 1 beker appelsap aan zodat ze goed dronk(ook alleen met echt heet weer) . Nu niet meer en krijgt ze weer gewoon water. 1x per week mag ze een croissant en een klein glaasje verse sinaasappelsap. Ik denk dat 2x een koekje of snoepie echt niet nodig is. Het is gewoon gewenning en het heeft geen toegevoegde waarde, ze leert nu dat 3x snoepen per dag(met ijs erbij) normaal is. Daarnaast is siroop in water echt niet nodig. Het zijn stiekem best wat loze kcal. Wij doen alleen met verjaardagen een paar hapjes taart.

7 maanden geleden

Ontbijt; 1 boterham met korst met boter 100%pindakaas, (is favoriet) kipfilet, Smeerkaas, Hagelslag Tussendoor; fruit Lunch; 2 boterhammen met korst met boter, 100%pindakaas, (is favoriet) kipfilet, Smeerkaas, Hagelslag, Vruchtenhagel Tussendoor; tumtum of koekje en/of Komkommer, paprika, fruit Avondeten; wat de pot schaft, geen goede eter. Altijd magere yoghurt na met iets erdoor zoals Hagelslag of Vruchtenhagel. Met dank aan papa die dat zelf altijd wil 🙄😅.. Drinken; zero Ranja in het weekend wel een Sinaasappelsap maar dan aangelengd met de helft water. En ook wel ooit eens Chips, taart, ijs etc maar dat zijn uitzonderingen.

7 maanden geleden

Reactie op Elske

Ontbijt; 1 boterham met korst met boter 100%pindakaas, (is favoriet) kipfil ...
Ohja, bij de opvang eet ze 3 boterhammen. En ze mag ook kiezen voor Crackers of Yoghurt als ontbijt / lunch maar wil ze vaak niet.

6 maanden geleden

Ontbijt: 2 a 3 boterhammen met vleeswaren, pindakaas, chocopasta, hagelslag Tussendoor; fruit of rauwe groente heel af en toe een koekje Luch; 2 a 3 boterhammen met iets hartigs (kaas, worst, smeerkaas, humus) Tussendoor; snoep of chocolade (zus van 5 dus onvermijdelijk) Avond: wat de pot schaft, maar eet niets tot bijna niets meestal. Drinken tussendoor roosvice bij het eten melk.

5 maanden geleden

Even een update. Wij zijn bij het CB geweest en ze groeit perfect gezond. Geen gekke dingen 😊

5 maanden geleden

Fijn dat ze in elk geval goed op haar curve ligt! Dat scheelt je al veel kopzorgen denk ik 😉 toch heb ik wel wat adviezen voor je om een gezonde basis te creëren, zodat er wel genoeg ruimte is voor uitzonderingen zonder je daar druk om te hoeven maken. Als ik het van ons zo opschrijf lijkt het alsof het een vrij strak regime is bij haha, maar het valt eigenlijk best mee. Er is voldoende ruimte voor iets lekkers en ik zeg ook niet vaak ‘nee’, maar de basis is gewoon zo gezond mogelijk. Dat scheelt veel, maakt dat ik ook niet vaak nee hoeft te zeggen en hij vraagt er ook niet zovaak om (het zit niet in zijn dagelijkse systeem, maar ook: goed voorbeeld doet volgen, ik probeer niet te snoepen waar hij bij is want dan wil hij natuurlijk ook). Enige wat natuurlijk wel altijd wordt gevraagd is zoet broodbeleg haha. Daarom ontbijten we vaak met havermout (overnight oats met wat rozijnen erin en een beetje kaneel/vanillepoeder voor de smaak), vindt hij superlekker en scheelt me weer een maaltijd zoet beleg per dag. Mijn adviezen, - Ik zou vooral de stiekeme suikers stoppen. Ga bv voor (ongezoete) naturel alpro ipv aardbeismaak, in yoghurt kun je wat rozijnen doen. Went vanzelf, zeker als je het langzaam mengt en de overgang zo versoepelt. - Koek en snoep een keer per week ipv dagelijks. Dagelijkse tussendoortjes zijn hier fruit, rauwe groente of een cracker met 100% pindakaas of hummus. - Ik merk vaak dat hij na teveel tussendoor in de middag heel slecht eet met avondeten. Daarom of niks tussendoor (wat makkelijker is omdat hij nog slaapt), of rauwe groente (als ik kook wil hij vaak al wel iets, en dan werkt hij ongemerkt een halve paprika of flink stuk komkommer weg haha). - Sorbetijs en chips zou ik helemaal weglaten, en hooguit voor een speciale gelegenheid bewaren. Een ijsje halen in de zomer is bij ons nu echt een feestje. En natuurlijk gaan we in de zomer wat vaker voor een ijsje, en krijgt hij op verjaardagen gewoon een stuk taart. Maar het is denk ik niet eens wekelijks aan de orde. -hier is zoet beleg ook niet te vermijden, maar ik kies dan vaak voor de jam met 95% fruit, 100% appelstroop of chocopasta van de kleine keuken (in elk geval nog wat meer voedingsstoffen). Hagelslag of ‘gewone’ chocopasta probeer ik in elk geval niet dagelijks te geven. - Daarnaast niet teveel bewerkt vlees op brood maar roomkaas (violife is koemelkvrij en gaat hier goed!), hummus, 100% pindakaas, vega paté of amandelpasta (die is zoeter, misschien dus lekkerder maar ook erg gezond). - Een croissantje oid is hier een weekkeuze (die kan hij hebben zonder last te krijgen van de kma). Hopelijk heb je er iets aan!

5 maanden geleden

Reactie op Ninanienke

Fijn dat ze in elk geval goed op haar curve ligt! Dat scheelt je al veel ko ...
Dankjewel voor je lieve en oprechte adviezen!! Hier hebben wij zeker wat aan! 😊. Ik ga eens kijken naar die amandelpasta en violife!

4 maanden geleden

Ik zou eerder kijken naar de familie van vader en moeder en echt niet lullig bedoeld. Mijn nichtje heeft een stevige dochter en doe drinkt alleen water en slappe thee die is van april 2020 mijn dochter zoals de topic van oktober 2020 en drinkt wel limonade en eet als een bouwvakker en we moeten oppassen met broeken want die zakken van haar kont . Wat ik hier mee wil zeggen is dat het per kind verschild en je vaak dingen terug kan vinden in je eigen en je partner of of jou of zijn ouders . Ik denk als je kind gezond eet en beweegt er zijn best leuke sporten die een net 3 jarige kan doen