5 Reacties
2 jaar geleden
Mijn dochter ook 2 en zegt ook vaker dat ze iets eng vind wat ze eerst niet eng vond.
2 jaar geleden
Heel herkenbaar! Hier ook zo”n angstfase. Ze is zich heel bewust van het donker, durft in een donkere kast ineens iets niet meer te pakken, s nachts vaker naar ons toekomen, en heel de tijd “ik ben bang” bij bijv een hard geluid, de nieuwe tandenborstel en sinds vanavond “ik ben bang Sinterklaas”. Ik las op internet al dat het vaak voorkomt rond deze leeftijd. Het benoemen van het gevoel en uitleggen (toen ze bijv bang was voor een helikopter die laag over ons huis vloog, legde ik uit dat het een helikopter is die heel veel herrie maakt omdat ie zo hoog en hard kan vliegen). We gaan er hier thuis vanuit dat het een fase is. Ze slaapt daarom nu ook wat vaker tussen ons in als het in haar eigen bed niet lukt (deden we hiervoor nooit). Ze heeft blijkbaar behoefte aan die geborgenheid. De wereld is ook zo nieuw en spannend! Succes!!
2 jaar geleden
Reactie op Sintiah
Heb je een nachtlampje op de kamer, zodat het niet super donker is?
Gister met zijn middagslaapje hebben we de gordijnen open gelaten. En een zoutlampje gekocht (die het helaas niet doet). Toen zijn wekker beertje aangedaan. Die gaat alleen wel na 20 minuten weer uit.
2 jaar geleden
Accepteren. De angsten komen nu. Die van mij is opeens bang voor het sprookjes bos in de efteling. Alles wat geluid maakt is eng. Ook donkere dingen zijn eng.
Wat ik doe is haar op de arm nemen, accepteren dat ze bang is. Maar ik laat merken dat het niet nodig is door zelf enthousiast te zijn. Als ze iets niet wilt omdat ze bang is, hoeft ze ook niet. Maar zoals jij beschrijft in het donker van de auto naar huis, dat zal moeten. Dus dat doe ik zoals ik net schreef.