14 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Wensje84
Dank je wel voor de lieve reacties🥰
Hoe zal ik reageren?
Ik zou zelf aangeven dat het vriendje of vriendinnetje ook met speelgoed mag spelen. Eventueel ook beetje oefenen met samen speelgoed delen? Bijvoorbeeld dat je samen met je kindje op de grond gaat spelen met iets anders en dat je dan vraagt of je iets mag waar zij mee speelt? En wat betreft duwen, consequent aan blijven geven dat duwen niet mag. Lange adem vrees ik bij die eigenwijze peuters 🤪😂 Komt echt vanzelf goed 😊
2 jaar geleden
Onze vent is grappig genoeg heel makkelijk met het delen van eten, maar kom niet aan zijn speelgoed: "MIJ!" Hij doet dit ineens sinds een week of twee. Wij leggen uit dat het wel zijn Speelgoed is, maar dat andere kindjes er ook mee mogen spelen. Vind het ook lastig hoor, dit!! Het is gewoon niet leuk om je kind zo onaardig te zien doen.
2 jaar geleden
Mijn dochter wordt volgende week 2 en kan ook echt niet delen. Dat moeten ze nog leren. Mijn dochter vindt het al erg als de poes bij haar speelgoed loopt of zit😂
2 jaar geleden
Schijnt heel normaal te zijn, kindjes kunnen dit gedrag pas vanaf 4 jaar 'leren', voor die tijd zijn ze simpelweg niet in staat om te begrijpen dat dit wenselijk gedrag is, de hersenen zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld :-) Dus wees niet te streng. Uiteraard kan je het wel kort uitleggen, maar het is heel normaal dat ze het vervolgens nog steeds blijven doen. Net zoals broertje/zusje/de hond of kat slaan bijvoorbeeld. Heeft te maken met gewetensvorming.
2 jaar geleden
Heel normaal!!
Hier wordt ook al het speelgoed 'veilig' gesteld als de kleine van een vriendin komt spelen. Onze dame haalt bijna alles voor zijn neus weg. En MIJ!! is haar favoriete woord op dit moment.
En zeg nou zelf: leen jij jouw telefoon/tablet/pc/tv zomaar uit? Jouw speelgoed toch?
Waarom zou je kind dan wel alles moeten delen? Hier geld dus de regel dat een deel van het speelgoed gedeeld wordt en een deel (haar echte favorieten) niet perse.
2 jaar geleden
Ik zou je geen zorgen maken toen ons zoontje 1 was was hij super lief voor andere kindjes, deelde alles ook de helft van zijn koekje bijv. Nu is hij bijna 2 en is alles MIJ (plus bijkomend duwen etc). Ik las laatst ergens dat kinderen pas rond de leeftijd van 5 empathie ontwikkelen. Dus als ze je nu slaan oid dan snappen ze ook niet goed dat dat bij een ander pijn doet en/of voelen zich daar niet schuldig over. Komt vanzelf goed! Gewoon blijven uitleggen.