12 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg mee!

2 jaar geleden

Wij hebben hem in het begin ook met kleren aan op het potje laten zitten wanneer hij dat zelf wilde. Dus het potje in de woonkamer gezet. Nu proberen we op gezette tijden (bijv. na het ontbijt, de lunch en het avondeten) hem zonder luier op het potje te zetten. Het ging in het begin heel goed, hij heeft er twee keer op gepoept en een paar keer geplast. De laatste paar dagen gaat het wat lastiger, want hij ziet nu steeds zijn speelgoed en wil dan gaan spelen. Hij concentreert zich dan niet op het potje en wil er alleen maar af. Misschien moeten we het potje nu maar op de wc neer zetten. Overigens hebben wij een potje dat muziek maakt als je kind plast of poept. Die van mij vindt dat fantastisch en begint direct voor zichzelf te klappen 😊

2 jaar geleden

Ik snap nooit zo goed waarom met kleren of luier aan, het is niet voor met kleren en dus totaal onlogisch voor die kindjes. Lekker een luierbroekje aan. Broekje uit en op vaste momenten op het potje. Zoals na het eten, na het slapen etc. En ieder plasje vieren. Daarna als ze meerdere plasjes er op hebben gedaan en het begrijpen gewoon rigoureus de luier uit. Die van mij was toen ik de luier uit deed na 2 dagen geheel droog.

2 jaar geleden

Reactie op Mamameisje

Ik snap nooit zo goed waarom met kleren of luier aan, het is niet voor met ...
Joh dat was ff nieuwsgierigheid vanuit hem en ons natuurlijk maar hij accepteerde het meteen. Niets achter zoeken 😉 Overigens vind ik het potje bij het toilet neerzetten een hele goeie, wordt dan bij ons in hal, we hebben een mega klein toilet (oud huis) waar we zelf al bijna wijdbeens moeten zitten wil de deur nog dicht kunnen. We hebben er ook geen fonteintje om die reden. Verder moeten we dus nog beginnen, bedankt voor je tip ‘op vaste momenten erop zetten’. Vind ik een hele goeie om mee te beginnen!

2 jaar geleden

Reactie op la_suuz

Joh dat was ff nieuwsgierigheid vanuit hem en ons natuurlijk maar hij accep ...
Haha ja sorry maar zoveel mensen zeggen dat ze een paar keer per week hun kind met luier of kleren op het potje zetten...en dan denk ik waarom?🤦🏼‍♀️ die eerste stap snap ik niet. Vandaar mijn opmerking🙈🙈 Maar heel veel succes. Zodra hij gewend is aan het potje en begrijpt dat zijn plasjes er in moeten zal het snel gaan. Oh en een wc verkleiner kun je ook leuk introduceren. Sommige vinden anders moeilijk op de wc te plassen.

2 jaar geleden

Hoe is het gegaan? Is je zoon nu zindelijk (overdag)? Wij willen ook binnenkort beginnen maar twijfelen of onze zoon niet te jong is. Hij toont er wel interesse voor en plast al regelmatig op het potje.

2 jaar geleden

Reactie op Stefanie3

Hoe is het gegaan? Is je zoon nu zindelijk (overdag)? Wij willen ook binnen ...
Hier een dame van bijna 2 (nog 2 weken) en overdag zo goed als zindelijk. Gaat nog wel eens iets mis, maar 9/10 keer gaat t goed. Kan dus zeker op deze leeftijd, maar elk kindje is anders natuurlijk.

2 jaar geleden

Reactie op Stefanie3

Hoe is het gegaan? Is je zoon nu zindelijk (overdag)? Wij willen ook binnen ...
Wij zijn uiteindelijk nog niet gestart. Behalve dan dat hij kan aangeven dat zijn luier vies is, gaf hij nog geen enkel teken dat hij er mee bezig is of aan toe was. Op het consultatiebureau zeiden ze dat 2 jaar ruim op tijd is maar zeker niet al te laat. En elk kindje doet het op zijn eigen tempo. Inmiddels lijkt Siem het al steeds beter te snappen, in de herfstvakantie ben ik lekker een weekje vrij en dan gaan we beginnen. Ik heb geen strategie ofzo, maar ik ga hem gewoon in zn ondergoed laten lopen en op vaste momenten op het potje zetten. We hebben al ‘grote jongens ondergoed’ gekocht, dus straks is t ook klaar met de roMpers haha. Als ik ‘het internet’ moet geloven heb je een paar dagen ‘ongelukjes’ en moet het daarna klaar zijn. Ik ben benieuwd 🤞🏻🤞🏻

2 jaar geleden

Wij hebben het ongeveer 3 of 4 weken volgehouden van het zomer, hij was zo goed als zindelijk, weinig ongelukjes nog. Maar toen ging mijn energie door ziekte en zwangerschap naar 0 en hebben we het toch opgegeven voor nu. Hij kon het wel ophouden en gaf ook aan dat hij moet plassen. Op het potje deed hij dit dan ook, maar we moesten hem er wel op zetten, zelf kan hij dit nog niet. Het kost echt best wel veel energie en hij zelf wou op een gegeven moment ook niet meer op het potje, waardoor het een strijd werd en er toch weer ongelukjes kwamen.. Dus de verhalen op internet over "een paar dagen ongelukjes" vind ik maar de helft van het verhaal. Dit was inderdaad wel het geval maar daarna kost het je nog steeds heel veel energie om je kind elke keer op tijd op het potje te krijgen (laat staan als je de deur uit bent, dan is een luier toch wel erg makkelijk) en is het dus blijkbaar nog de vraag of ze er niet alsnog een strijd van gaan maken (in het begin vond hij het namelijk gewoon nog leuk). Ik denk (en hoop vooral) dat het makkelijker wordt als hij wat ouder is. Poepen doet hij overigens wel vaak op de wc als die in de buurt is. Hij vind het sinds de zindelijkheidstraining vreselijk om in de luier te poepen.

2 jaar geleden

Reactie op Esmu93

Wij hebben het ongeveer 3 of 4 weken volgehouden van het zomer, hij was zo ...
Bedankt voor je reactie! Ik heb veel rondgevraagd over ervaringen maar je krijgt overal inderdaad maar halve verhalen te horen. Het voelde alsof iedereen zei ‘zoek het zelf maar uit, het is jouw kind’. Maar goed. Ons doel is inderdaad ook eerst alleen thuis overdag zindelijk, later uitbreiden naar ‘buiten de deur’ zoals kdv en ‘s nachts. Eerst maar kijken hoe hij het thuis oppakt. Ik denk er zeker niet te licht over, maar goed we moeten ergens beginnen en we zien het wel hoe het gaat. Zit ook nog ff rond te kijken voor een soort beloningssysteem met stickertjes oid.

2 jaar geleden

Reactie op la_suuz

Bedankt voor je reactie! Ik heb veel rondgevraagd over ervaringen maar je k ...
Ja ik was vooral heel bang dat als we hem buiten de deur wel een luier om zouden doen, dat het dan verwarrend zou worden. Maar het is wel een stuk makkelijker. We zijn toen wel uit eten geweest en op visite enzo, en het plassen wou hij dan liever niet op de wc of potje maar hij hield het dan dus gewoon op. En qua beloning gaan wij de volgende keer ook maar voor stickers denk ik, hij kreeg elke keer kleine koekjes van ons nu met als gevolg dat hij de hele dag om koekjes ging vragen en ook veel te veel kreeg 🙈😅

2 jaar geleden

Wij zijn begonnen met luier uit en dan op 't potje een boekje lezen. Hebben er geen druk achter gezet en nu plast ze sowieso iedere avond voor 't slapen gaan op 't potje. Ze krijgt dan een sticker die ze zelf op mag plakken en als de kaart vol is een klein cadeautje. Als ze niet wil, even goede vrienden