8 Reacties
5 jaar geleden
Ik kan je la Leche league aanraden. Zowel website als Facebook groep. Die kunnen je het beste antwoorden. Ik vrees wel dat je de overproductie in de hand houd door te blijven kolven maar hoe dat juist werkt weet ik niet. Wat zeker wel goed is, is je kindje blijven aanleggen en ondertussen ook je borst masseren. Ik las ook dat je op de harde plekken kan gaan met een elektrische tandenborstel. Gembercompressen zou ook helpen. Een pamper Nat maken met warm water en dat op je borst leggen las ik ook. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Het enige wat ik kan zeggen is dat als het een borstontsteking is , je er zeker iets aan moet doen. Dus ga zeker eens kijken bij la Leche League, daar heb ik al veel geleerd.
5 jaar geleden
Klinkt idd wel als een beginnende borstontsteking. Ik heb er 3 gehad 馃槄 de harde plek masseren, het liefst onder een warme douche kan goed helpen en sat bij mij het beste werkte was een warm pittenzakje of net wat je hebt op de harde plek leggen tijdens het drinken van de baby. Je baby kan je borst het beste leegdrinken! Met de kolf gaat dat net wat anders. Tip, leg je baby zo aan dat zijn kinnetje bij de harde plek ligt, zo drinkt hij die kant van de borst het beste leeg. Ik heb op het begin in allerlei ninja houdingen met haar gelegen maar heb de ontsteking 2x zelf weg gekregen :) succes!
5 jaar geleden
Wat hieronder staat en ik zou echt het extra kolven afbouwen, hierdoor houd je je overproductie in stand. Je kolft alleen ipv wanneer je kindje drinkt. Door telkens te blijven kolven denken jou borsten dat dit de vraag is dus blijven ze dit aanmaken.
5 jaar geleden
Het kan ook zijn dat er alleen een verstoppinkje zit. Bij mij is dat tussen de 1-3 dagen opgelost:
Ons zoontje drinkt de verstopping naar de oppervlakte en zodra ik een wit puntje op de tepel zie, druk ik die heeeeel voorzichtig eruit met m鈥檔 (schone) nagels.
Zodra het witte korreltje eruit is, spuit de melk eruit, minuten lang en is alle druk en pijn verdwenen.
De warme/hete luier voor het voeden op de plek leggen is een goede vb. De melkklieren gaan dan meer open staan en dat maakt het makkelijker voor je zoontje om te drinken.
Als een ontsteking klinkt het nog (net) niet. Hiervoor zou je ook rode plekken en een harde schijf moeten voelen. Evt met koorts.
Wat 贸ok nog kan: spruw.
Dit kan ook die klachten geven. Maar dan zou je deze klachten vooral bij het drinken moeten voelen en alleen bij de tepel.
5 jaar geleden
Reactie op Jansie
Het kan ook zijn dat er alleen een verstoppinkje zit. Bij mij is dat tussen ...
Bij mij is dit inderdaad ook een verstopping. Het lukt me een enkele keer om het weg te krijgen door tijdens het kolven de plek hard te masseren. Maar meestal lukt dat niet. Wat ik dan doe ik mijn zoontje steeds als eerste aan de kant waar de plek zit aan te leggen, zodat hij de borst goed leegdrinkt. Vaak is het na 茅茅n sessie al weg, soms heeft hij er twee sessies voor nodig.
5 jaar geleden
Mijn gouden tip is onder een hete douche gaan staan en plekken zoveel mogelijk wegmasseren (en evt ook wat melk eruit masseren om ergste druk weg te nemen). Als je hierna kolft zul je zien dat het veel makkelijker gaat! Bij mij zo 3 x bezoekje aan de huisarts voorkomen 馃榾 succes!
5 jaar geleden
Heb ook een paar keer zo'n harde plek van een verstopping gehad en heb toen de lactatiekundige gebeld. 1 dag zoveel mogelijk aanleggen en verwarmen voor voeding en koelen erna heeft bij mij geholpen. Ook tijdens het voeden compressie gebruiken. Na een dag was het bij mij weer weg maar bleef nog een tijdje gevoelig. Hopelijk kun je voorkomen dat het een ontsteking wordt!
5 jaar geleden
Onze kleine man de hele dag aan die borst laten drinken. En net onder een extra warme douche het laatste beetje er uit gemasseerd. Er kwam een iets hardere druppel " klontje?" Uit mijn tepel en toen spoot er nog een beetje melk uit. Het voelt al een druk verlichting. Hopen dat het daar bij blijft 馃 iedereen onwijs bedankt voor alle tips en adviezen馃グ