26 Reacties
5 jaar geleden
Dat idee had ik laatst ook, borsten lijken kleiner en weer 'gewoon' zacht' en verdrietiger haha
Opvangen? Als ik hard knijp komt er een soort vocht met witte vocht uit, maar zo weinig dat er niks opgevangen kan worden..
Dacht dat melk ook meestal kwam wanneer de baby er was
Ben 35 weken
5 jaar geleden
Ik heb ook het advies gekregen alvast wat melk te verzamelen vanaf 37 wk (groot kindje, moet mogelijk worden bijgevoed als suikerspiegel teveel schommelt).
Ik ben nu 35+5, dus nog niet gedaan. De kleur weet ik dus niet, wel dat moedermelk niet wit hoeft te zijn zoals koeienmelk. Wel al "gewaarschuwd" door de verloskundige dat het meestal heel weinig is hoor, dat colostrum. Door te knijpen kun je er wat druppeltjes uit krijgen en die moet ik dan opzuigen met zo'n spuitje (zonder naald). Van echt kolven en bewaren in flesjes of zakjes is voor de bevalling meestal nog geen sprake. Geeft ook niet; de eerste dagen is de maag van je kindje maar zo groot als een kers. Een mililiter colostrum is dus toch al echt een aanvulling.
5 jaar geleden
Reactie op Sannie_NZ
Er komt een beetje geel uit samen met donker bruin. Dus gezamenlijk donkerb ...
Dat gele is colostrum dat is super belangrijk de eerste dagen voor je baby tegen infecties ect. Moeders die verzamelen dat of als je bevallen bent duurt dat ong. 4 dagen voor dat gele weg is. Donkerbruine weet ik niet.
5 jaar geleden
Reactie op Sannie_NZ
Ik vang het inderdaad op met een spuit. Wat ik opvang per dag is nog geen m ...
Hoe bewaar je dan die ene milliliter? Ik zou het ook graag willen doen maar geen idee hoe ik dit kan bewaren.
5 jaar geleden
Reactie op najatxxx
Je hebt van die bv melk zakjes waar je het in kan bewaren.
Maar vries je het dan in? En dan kun je er toch niet elke keer nieuwe melk bij doen? Of wel?
5 jaar geleden
Ik heb nog nooit van dit advies gehoord. Interessant. Lijkt me wel enorm veel gedoe voor zo’n kleine hoeveelheid colostrum die je veel makkelijker gaat maken na de bevalling...
5 jaar geleden
Maar als je het al opzuigt met een spuitje, dan gooi je toch gewoon dat spuitje in de vriezer?! Elke keer dat je het in een ander verpakking stopt verlies je weer een beetje melk
5 jaar geleden
Reactie op najatxxx
Ja je vriest het in en dan een nieuw zakje gebruiken
Thanks! Ik ga dat ook maar eens zo proberen. Succes met de laatste lootjes!
5 jaar geleden
Maar als je het al opzuigt met een spuitje, dan gooi je toch gewoon dat spu ...
Ja ben ik ook vanuit gegaan, is volgens mij ook handig om het mee te geven straks.
5 jaar geleden
Ik ben kinderverpleegkundige en heb één keer meegemaakt dat een moeder bruine moedermelk had. Leek een beetje op lichte chocomel. Rusty pipe syndrome heette dat. De melk kon veilig door het kind gedronken worden. Was schijnbaar prima voedzaam. Ik weet niet of dit bij jou ook zo is natuurlijk.
5 jaar geleden
Reactie op Disco
Ik ben kinderverpleegkundige en heb één keer meegemaakt dat een moeder brui ...
😂 charmante term...