22 Reacties

5 jaar geleden

Er is een rekensom voor: 150ml x kg baby per 24 uur. Dat deel je meestal door het aantal voedingen per dag. Stel je hebt 5 voedingen en je baby weegt 6 kilo, dan is dat dus: 150 x 6 : 5 = 180 cc/ml. Ik zou ook gewoon ff testen en kijken wat ze op kan per keer.

5 jaar geleden

Ik zou inderdaad ook gewoon even testen hoeveel ze op kan. Mijn dochtertje is ook 11 weken en ik combineer nu ook omdat mijn productie te laag was dus ik even intensief moest gaan kolven, maar ze drinkt nooit 180ml.. Soms 150 en soms heeft ze aan 120ml al genoeg. Ik weet niet hoe je productie is maar ik wilde zelf ook straks met werken alleen avond/nacht/ochtend bv geven en overdag kv maar ik kreeg te horen dat de kans dan groot is dat je productie achteruit gaat en het zomaar ook ineens kan stoppen.. Dat wil ik je dus nog even meegeven, dat je misschien toch overdag een keer moet kolven?

5 jaar geleden

Ik heb geen idee hoeveel melk er in het flesje zal moeten maar wil toch even reageren op je opmerking dat kolven moeilijk zal gaan. Je werkgever is verplicht om je hier tijd voor te geven! Tot je baby 9 maanden oud is heb je recht op 25% van je werktijd om te kolven/livevoeden. Ik werk zelf ook in het onderwijs en weet dat ze een boel kunnen regelen voor je wat kolven betreft. Eventueel zou diegene die je nu vervangt hier nog iets in kunnen betekenen? Kom voor jezelf en je baby op en ga in gesprek hierover met je leidinggevende! Moedermelk is beter dan kunstvoeding en het zou zonde zijn als je het een deel op zou geven omdat je de tijd niet kan nemen of krijgt.

5 jaar geleden

Reactie op LinnekeVH

Ik heb geen idee hoeveel melk er in het flesje zal moeten maar wil toch eve ...
Hoi hoi, Ik werk ook in het onderwijs en ga ook afbouwen. Ik weet dat ze het moeten faciliteren, maar nu met alle tekorten is er gewoon niemand over die je klas kan overnemen. En dan moet je ook maar afwachten hoe je de klas terug krijgt. (vaak dwars en boos) we weten dat moedermelk het beste is, daarom doen we dat nu ook. Maar ik snap het helemaal dat ze afbouwt, want het past gewoon niet in je hoofd en het geeft teveel gedoe. Iedereen roept ook tegen mij dat ik er recht op heb, maar niemand houdt rekening hoe ik me erbij voel en wat voor druk het geeft. Dus laten we elkaar helpen met adviezen graag.

5 jaar geleden

Ik lees trouwens even mee, want ik weet het ook niet zo goed. En wil ook beginnen met afbouwen over 2 weken.

5 jaar geleden

Reactie op LinnekeVH

Ik heb geen idee hoeveel melk er in het flesje zal moeten maar wil toch eve ...
Ook ik werk in het onderwijs en heb dit ook met de directeur besproken. Ik snap dat het lastig is, maar ik wilde er eerst voor strijden en in opties denken! Ik heb aangegeven dat ik het zo praktisch mogelijk wil doen (hoop dat het haalbaar is); tijdens het lunchen van de kinderen plus een stuk van het buitenspelen ga ik kolven, er is dan een andere collega verantwoordelijk voor mijn groep. Dit in combinatie met een stagiair en directeur indien aanwezig. Het tweede kolfmoment is direct na schooltijd. De vergaderingen zijn hierom een kwartier verlaat. Dit is in een plenaire vergadering besproken met de vraag of ze mee wilden denken. Om een afsluitbare ruimte en eigen koelkast ga ik niet moeilijk doen, dat los ik wel op met een vrije ruimte en de koelkast op school. Nu hopen dat het zo gaat werken als bedacht 🙂

5 jaar geleden

Reactie op Marina252

Hoi hoi, Ik werk ook in het onderwijs en ga ook afbouwen. Ik weet dat ze h ...
Ik snap jouw reactie heel goed hoor. Ik heb zelf ook met een bepaalde werkdruk en vaste taken omtrent cliënten te maken, maar als we ins daar steeds door laten weerhouden om te gaan kolven, dan houden we dit ook in stand. Ik vind het ook heel raar dat je slechts 9 maanden kolfrecht hebt, terwijl tot een jaar borstvoeding (in dit geval dan) de hoofdvoeding is het voor de productie ook zeker nog wel belangrijk is om te blijven kolven na 9 maanden..Zelfde geldt voor het feit dat er vaak geen goede faciliteiten hebt waar je recht op hebt met kolven.. Bijvoorbeeld afsluitbaar en met koelkast.. Ik maakte er zelf ook altijd maar het beste van, maar ik ken het gevoel dat het allemaal eigenlijk niet altijd goed uitkomt.. Ik hoor vaak politica's praten over hoe belangrijk het wel niet is dat vrouwen weer gaan werken, maar van mij mogen ze dan ook wat meer nadruk op dit onderwerp leggen.. Theorie en praktijk is in dit geval vaak anders.. Maar goed.. Ik liet (en laat straks) me er in ieder geval niet door weerhouden om gewoon te gaan kolven op het werk. Ik kon de vorige keer gelukkig ook bespreken dat ik ook na de 9 maanden mocht blijven kolven. Ik deed dat drie keer per dienst en was op een gegeven moment wel zo handig ermee dat ik binnen een kwartier wel helemaal klaar was. Vanaf 13 of 14 maanden ofzo hoefde ik helemaal niet meer te kolven en was dit niet nadelig meer voor mijn productie..

5 jaar geleden

Reactie op Marina252

Ik snap jullie ook helemaal. Ik werk in de zorg op een spoedeisende hulp. Ik krijg ook tijd van mijn baas, maar er is geen extra personeel. Dus ik moet mijn andere drukke collegas dan extra belasten met mijn patiënten. Ik heb het met eerdere bevallen collega’s mee gemaakt, en ik zie dit zelf gewoon niet zitten. Ergens even snel tussendoor (voor je gevoel vooral) in een kamertje zitten. En toen was er nog niet eens de Corona tijd. Ik ga dus nu ook beginnen met afbouwen omdat ik in februari weer moet werken. Ik heb dan 3 maanden borstvoeding gegeven en dat vind ik goed. Zijn toch 3 maanden!

5 jaar geleden

Reactie op AWHA

Ik snap jouw reactie heel goed hoor. Ik heb zelf ook met een bepaalde werkd ...
Ik vind je heel stoer!!! En ik heb heel veel respect voor je. En ik vind het zelf heel fijn dat je ons daar niet om veroordeelt, want zo laten veel mensen ons wel voelen als we het niet zitten zitten. Sorry allemaal er zit een beetje frustratie over dit onderwerp bij mij. Iets met weinig slaap en soms wat lastig relativeren....

5 jaar geleden

Het consultatiebureau gaf bij mij aan 150 ml water met 5 schepjes. Ze is nu 5,2 kilo en 12 weken 🤓

5 jaar geleden

Ik kolf fulltime maar kolf al een tijdje s nachts niet meer. Ik heb het afgebouwd van 8x naar 4x kolven (21u laatste keer en 6u eerste keer). Ik denk dat er best een werkdag qua uren tussen kan zitten maar dan is het denk ik wel belangrijk om nog een nachtvoeding te doen of af te kolven om je productie op peil te houden. Komt vast goed. Snap ook je overweging om t niet op werk te doen. Natuurlijk heb je daar recht op maar als je er alleen maar stress van krijgt dan werkt het ook averechts. Veel succes!

5 jaar geleden

Reactie op Marina252

Jammer dat je mijn bericht blijkbaar als negatief ervaart. Was wel degelijk als advies bedoeld. Ik weet hoe goed het wel geregeld kan worden en gun dat juist anderen ook. Zou zonde zijn als iemand achteraf spijt krijgt.

5 jaar geleden

Ik moet volgende week (4 januari) weer beginnen. Tot nu toe volledig bv (incl. kolven). Zie het niet zitten om (standaard) op werk te gaan kolven dus nu al wat meer tijd tussen de voedingen aan het ‘kweken’ (met behulp van de verzameling die ik inmiddels in de vriezer heb opgebouwd). Maar ivm eerdere ziekmelding begin ik ook ‘maar’ met 12 uur pw. Waardoor ik daaromheen kan voeden/kolven. Als wij onze dochter (12 wk) via de fles voeden drinkt ze max 150/160 (bv) (maar ook vaak duidelijk minder) en met live bv drinkt ze 6 à 7 x totaal

5 jaar geleden

(In aanvulling op mijn vorige bericht) ... dat vind ik één van de grote voordelen van borstvoeding: dat je niet hoeft te rekenen maar kunt aansluiten bij wat je kindje vraagt

5 jaar geleden

Ik begin in januari ook met afbouwen. Werd mij verteld dat je per week moet gaan afbouwen totdat je melkproductie is gestopt. Per week elke dag op de zelfde tijdstip geen BV geven bijv 12:00. Dit 1 week lang volhouden zo weet je borst geen melk aan te maken op dat tijdstip. De week daarna 2x geen BV geven bijv 12:00 en 15:00 niet totdat je elke voeding heb vervangen met KV.

5 jaar geleden

Ik geef ook overdag flesjes en ochtend/avond/nacht bv. Ik maak de fles voeding met Max 120 water. Die gaan zelden op. Vanaf het moment dat hij weer aan de borst mag komt hij gewoon een paar keer extra. Ook in de nacht komt hij nu weer wat vaker maar slaapt tussendoor gewoon goed. Ik vind het een fijne combinatie op deze manier. Wat hij overdag weinig lijkt te drinken haalt hij met de borstvoeding wel weer in.

5 jaar geleden

Reactie op marge

Ik geef ook overdag flesjes en ochtend/avond/nacht bv. Ik maak de fles ...
Is je borstvoeding hiermee teruggelopen of blijf je wel voldoende produceren? En kolf je nog of dat niet meer?

5 jaar geleden

Is je borstvoeding hiermee teruggelopen of blijf je wel voldoende producere ...
Soms kolf ik nog wel. Maar met de drukte van de dag lukt dit ook niet altijd. Dan wel wat stuwing maar zodra de borstvoeding weer “mag” is het net een al You Can eat buffet. Ik heb (nog) niet gemerkt dat de productie wat terug loopt. Maar ik ben ook nog niet begonnen met werken. (4januari) Ik heb op het werk opzich wel tijd en ruimte om te kolven maar de ruimte in je hoofd sluit daar niet altijd bij aan...

5 jaar geleden

Ik heb afgebouwd met borstvoeding. Zoontje drinkt nu al ruim 3 weken nog maar 2x aan de borst, één keer in de ochtend (1borst) en één keer in de namiddag (1borst). De rest van de dag krijgt hij flesvoeding, mijn productie is nog prima. Zoontje krijgt overdag flesjes van 150ml water met 5 schepjes en voor de nacht 180ml water met 6 schepjes. Nu lijkt hij meer honger te krijgen en niet meer voldoende te hebben (steeds huilen als het op is) maar we willen nog niet meer geven zolang we het met een speentje op kunnen vangen 😀

5 jaar geleden

Ik werk ook in het onderwijs en heb precies hetzelfde DB2028! Ik moet eind januari weer beginnen. Ik ben gisteren begonnen met afbouwen. Ik geef 5 voedingen per dag. Ben begonnen met de tweede voeding te vervangen. Wij hadden nog van die kleine verpakkingen met zakjes van de nurtrilon in huis. Die geven wij. Is 165 ml. Daar heeft hij nu genoeg aan (vrijdag 12 weken). Volgende week vervang ik de vierde voeding voor KV. En die week erna de derde voeding. En ik hoop dat ik de eerste en vijfde voeding nog een poos BV kan geven.