56 Reacties
5 jaar geleden
Voor zo ver ik weet moet je een document van arts naar de ziekenfonds en...hun betalen jou uit
5 jaar geleden
Hello,
Ik denk dat dit afhankelijk van werkgever. Ik werk als vpk in een ziekenhuis en de bedrijfarts zei me dat ik 6 weken voltijds borstvoedingsverlof kon krijgen. Er is nu een nieuwe wetgeving waardoor we 15 weken moederschapsrust hebben postnataal. Ervoor was dit 15weken in totaal en moest je 6 weken prenataal nemen en dan 9 weken postnataal en dan 6 weken borstvoedingsverlof is in totaal 15 weken dat je thuis zou zijn. Met de nieuwe wetgeving weet ik het niet, ik heb gebeld met de mutuateit en hun zeiden mij dat ik dus postnataal 15 weken moederschapsrust zou hebben en dan 6 weken borstvoedingsverlof ik belde met het werk en hun waren er volop mee bezig! Mail gestuurd naar de bedrijfarts wacht op antwoord en hoop dat het 15 weken moederschapsrust is en aansluitend borstvoedingsverlof Xx
5 jaar geleden
Je zou op je werk moeten horen of jij hier recht op hebt. Niet elke werkgever geeft borstvoedingsverlof. In sommige gevallen heb je enkel recht op borstvoedingspauzes. Je laat de effectieve geboortedatum van je kindje weten aan je werkgever en Via je werkgever/arbeidsgeneesheer krijg je een document dat naar de ziekenkas moet. Zij betalen je dan uit. :) zo heb ik het op mijn werk gehoord.
5 jaar geleden
Voor mij is dit ook 5 maanden gerekend vanaf de geboorte van ons zoontje.
5 jaar geleden
Reactie op Norana
Hello,
Ik denk dat dit afhankelijk van werkgever. Ik werk als vpk in een zi ...
15 weken moederschapsrust zou dus echt ideaal zijn vind die 9 weken zo weinig! Ik werk als leidinggevende in de kinderopvang en mag nu niet in contact met de kinderen op de leefgroep maar ondanks dat merk ik wel dat het nog best pittig is nu het vordert en moet nog 2 maanden werken 😫
5 jaar geleden
Reactie op Zahratii
15 weken moederschapsrust zou dus echt ideaal zijn vind die 9 weken zo wein ...
Jeejtje ik moest verplicht stoppen op 6 maanden zwangerschap. Ik had nog vakantie dat ik moest nemen voor de bevalling anders had ik er geen recht op. 2 maanden is nog echt wel lang!
https://www.nahima.be/nieuws/goedgekeurd-15-weken-moederschapsrust-voor-alle-moeders/
5 jaar geleden
Reactie op Norana
Jeejtje ik moest verplicht stoppen op 6 maanden zwangerschap. Ik had nog va ...
Ja ik had nog een week verlof die ik ervoor mag opnemen en merk dat het me zwaar valt, heb erg veel last van kortademigheid en veel lastig van duizeligheid dus met moeite doe ik mijn 38 uren per week
5 jaar geleden
Nee dus na de bevalling heb je recht om 15 weken moederschapsrust. Ik heb een link gestuurd dan kan je dat bekijken.
Ik was verplicht om te stoppen van het werk op 6 maanden zwangerschap. Maar na bevalling heb ik door de nieuwd wetgeving 15 weken moederschapsrust. Vroeger moesten wij een deel nemen voor de bevalling dat verdwijnt nu. Alleen borstvoedingsverlof wacht ik nog op antwoord normaal is dat 6 weken maar met de nieuwe wetgeving weet ik het niet
5 jaar geleden
Reactie op Norana
Nee dus na de bevalling heb je recht om 15 weken moederschapsrust. Ik heb e ...
Ja maar stel nou dat je dus gewoon 6 weken voor je uitgerekende datum stopt, dus niet eerder stopt ivm arbeidsongeschiktheid of ziekte, krijg je dan alsnog 15 weken erna want dat kon ik niet teruglezen in het artikel. Borstvoedingsverlof kan je dat al voordat je bent bevallen aanvragen of moet je wachten totdat je bent bevallen? Sorry voor de vele vragen!
5 jaar geleden
9 weken zonder borstvoedingsverlof, 15 weken met borstvoedingsverlof. Ik werk in de zorg en dan moet je op voorhand aangeven wat je wil. Ik neem ook nog 1 of 2 maanden ouderschapsverlof bij
5 jaar geleden
Reactie op Linneke1407
9 weken zonder borstvoedingsverlof, 15 weken met borstvoedingsverlof. Ik we ...
Dat was vroeger zo, sinds begin juni is er een nieuwe wetgeving.
https://www.nahima.be/nieuws/goedgekeurd-15-weken-moederschapsrust-voor-alle-moeders/
5 jaar geleden
Reactie op Norana
Denk aan jezelf en vooral aan kind meid! Als het niet gaat zou ik gewoon na ...
Jaa ik ben wel een aantal keer thuis gebleven omdat ik die rust echt nodig had, maar als ik langer dan 28 dagen ziek zou zijn dan daalt je inkomen gelijk en als enige kostwinner is het toch lastig om dan ziek te blijven
5 jaar geleden
En zou je 6 weken ervoor willen stoppen omdat je dat zelf wilt? Of omdat het moet van werk?
Borstvoedingsverlof kan je pas aanvragen wanneer je bent bevallen maar de bedrijfarts moet al wel een attest invullen en tekenen dat je na je bevalling borstvoeding gaat geven. Wanneer je bent bevallen (in mijn geval) zou de personeeldienst een stuk invullen wanneer ik ben bevallen en tot wanneer mijn moederschapsrust zou lopen. En vanaf wanneer tot wanneer mijn borstvoedingsverlof zou zijn. En dat attest moet ik dan doorsturen naar de zorgverzekering en hun betalen je dan uit.
5 jaar geleden
Reactie op Norana
En zou je 6 weken ervoor willen stoppen omdat je dat zelf wilt? Of omdat he ...
Ik moest aangeven hoeveel weken voor mijn uitgerekende ik wilde stoppen, werkt heeft het liefste dat ik 1 week voor mijn uitgerekende datum stop en dat zag ik niet zitten dus heb ik aangegeven 6 weken ervoor te willen stoppen en dan een week eerder nog met overgebleven verlofdagen die ik nog had en niet mocht opnemen los.