284 Reacties

4 jaar geleden

Ik denk dat we allemaal goed voor onszelf moeten zorgen zwanger of niet. Ik krijg sterk de indruk dat de situatie enorm wordt opgeblazen 🤗

4 jaar geleden

Het word inderdaad een beetje opgeblazen, veel griepen waar nederland ook bekend om staan kunnen gevaarlijk zijn voor zwangeren, ouderen etc, goed voor jezelf zorgen en je niet al te druk maken geniet van je zwangerschap☺️

4 jaar geleden

Helemaal mee eens dat het wordt opgeblazen, er gaan hier zoveel virussen rond. Goed voor jezelf en je baby zorgen. Dan kunnen we de meeste virussen wel aan. En van sommige zullen we wat ziekjes worden omdat we vatbaarder zijn. Maar dat zijn weer antilichamen voor onze babies in de buik.

4 jaar geleden

Ik sna je helemaal! Dit is niet zomaar een virus.. hier gaan ook echt mensen aan dood! Ik zou zeggen, plekken waar veel mensen op een hoopje staan mijden! Was je handen 2x zoveel en gooi je kleding sneller in de was dan je normaal zou doen. Het enige wat je kan doen is extra voorzichtig zijn.

4 jaar geleden

Zeker goed om op een hoede hygiëne te letten, maar voorlopig lijkt het qua ernst meer op griep begreep ik. Ook griep is een ziekte waar mensen aan overlijden, maar waarschijnlijk heb je je nog geen ernstige zorgen gemaakt over het oplopen van een griepje. De zorg (en daarmee de hype) zit hem vooral in het nieuwe en nog onbekende; van de griep weten we aardig wat, er wordt preventief gevaccineerd bij wie risico loopt, we kunnen een beetje anticiperen op hie het virus muteert, etc. Corona is minder goed in beeld en wordt daarom extra in de gaten gehouden. Zo af en toe steekt een nieuwe ziekte de kop op. Je kunt op de site van het RIVM volgen hoe het ervoor staat. Of het volgende artikeltje van Quest zet het ook een beetje in perspectief. https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a25601104/7-vreselijke-virussen/

4 jaar geleden

Iemand die hierdoor ook bijvoorbeeld de negenmaandenbeurs mijdt of twijfeld om wel te gaan?

4 jaar geleden

Ik ga er morgen gewoon heen hoor. Stop wel een extra hand desinfectie alcohol in de tas

4 jaar geleden

Reactie op RosanneF

Ik denk dat we allemaal goed voor onszelf moeten zorgen zwanger of niet. Ik ...
Dat ben ik helemaal met je eens

4 jaar geleden

Hoi, ik ben zelf huisarts in opleiding. Ik mijd zelf vooralsnog nog niets, geef mensen en patiënten gewoon handen. Gebruik na patiëntencontact wel handen alcohol maar dat is altijd al zo, dus nu niets nieuws of extra’s. Site Rivm geeft prima informatie. Ook van de normale griep gaan jaarlijks wereldwijd een half miljoen mensen dood. Het is inderdaad omdat dit een nieuw virus is dat er zo veel aandacht is en het door medici/epidemiologen en GGD zo gevolgd wordt. Hopelijk hiermee wat geruststelling:)

4 jaar geleden

Ik heb binnekort een studiereis naar Londen! Ik heb de huisarts gebeld wat ik het beste kan doen! Morgen word ik terug gebeld.. wil geen risico nemen

4 jaar geleden

Reactie op Jel-91

Hoi, ik ben zelf huisarts in opleiding. Ik mijd zelf vooralsnog nog niets, ...
Maar stel dat ik besmet raak, gaat mn ongeboren dan niet dood? Want ik kan me voorstellen, dat als de zwakke mens hieraan dood gaat, mijn ongeboren kind het niet overleefd....

4 jaar geleden

Ik maak me echt niet druk, de kans dat net ik het virus krijg lijkt me heeeeel klein en dan is de overlijdenskans ook nog maar eens 2%. Kans dat je morgen onder een bus komt of een auto ongeluk krijgt wat ook schadelijk is voor de baby is statistisch groter denk ik en we stappen ook nog gewoon met z'n allen in de auto :)

4 jaar geleden

Dit staat er op de site van het RIVM. Zou je niet te veel druk maken. De kans is wel echt heel klein dat je besmet raakt. En als je verder gezond bent.

4 jaar geleden

Nou het is in Tilburg. Letterlijk een stad naast ons. Vind het wel een beetje eng worden. Omdat er gewoon weinig over bekend is alsnog om.met zekerheid te zeggen dat met (ongeboren) baby niks gebeurd.

4 jaar geleden

Reactie op Pinkeltje

Nou het is in Tilburg. Letterlijk een stad naast ons. Vind het wel een beet ...
Tilburg en Amsterdam. Ik denk dat het vooral massa hysterie is. Mensen raken in paniek. 80 % heeft last van griep verschijnselen (dat is op dit moment volgens mij ong heel Nederland wel) 18 % heeft meer last van luchtwegen etc. Dit zijn mensen met lage weerstand die al ziek zijn of op leeftijd zijn (van die 18 % is maar 2 % jonger als 60) en dan 2 % die eraan overlijden. De griep treft tot nu toe meer levens. Ik maak me niet heel druk want stress heeft meer invloed op je baby dan dat je mogelijk ziek word etc. Er is al een medicijn wat redelijk schijnt te helpen. En medici zijn er vollop mee bezig. (Terug kijkend op de zogenaamde Mexicaanse griep waar de overheid 34 miljoen vaccinaties voor had gekocht a 7 euro per stuk! Die uiteindelijk niet nodig waren) Er komt vast een medicijn, en het verspreid in China zo snel omdat ze met 20 man op 1 m2 leven. Vooralsnog maak ik me niet druk

4 jaar geleden

Nou sinds vandaag zijn alle Brabanders opgeroepen mocht je grieperig voelen om zoveel mogelijk contact te vermijden pffff

4 jaar geleden

Ik maak me er wel zorgen om, vooral omdat je als je zwanger bent een verminderde weerstand hebt en ze totaal geen idee hebben wat voor effect het coronavirus op je ongeboren kindje heeft. Van het zikavirus wisten ze ook niet wat voor afwijkingen het veroorzaakte totdat er opeens allemaal baby’s met kleine hoofden werden geboren. Dus ik was wel vaak m’n handen en probeer afstand te houden van mensen met verkoudheidssymptomen.

4 jaar geleden

Reactie op Joyce91

Ik maak me er wel zorgen om, vooral omdat je als je zwanger bent een vermin ...
Mijn huisarts zegt dat je het natuurlijk niet moet opzoeken maar het Corona virus is zoals de griep als je verzwakt of oud bent heb je meer kans om er van te sterven en als je zwanger bent moet je vooral oppassen als je koorts krijgt omdat dat niet goed is voor de foetus.

4 jaar geleden

Reactie op Elvirav

Iemand die hierdoor ook bijvoorbeeld de negenmaandenbeurs mijdt of twijfeld ...
Ik ben idd NIET naar de beurs gegaan idd vanwege het virus. Heeeel jammer want had me leuk geleken om inspiratie op te doen. Maar durfde het risico niet te nemen.

4 jaar geleden

Ik werk als seh verpleegkundige in tilburg. We zijn met 5 collega's tegelijk zwanger. Er worden geen speciale maatregelen getroffen voor ons. We moeten gewoon werken, ook met patiënten met (verdenking) corona. Ik heb daarom al wel op het werk verteld dat ik zwanger ben, in de hoop dat mijn collega's er een beetje rekening mee houden. Ben nu 6 weken en 5 dagen.