10 Reacties
6 jaar geleden
Je man kan ook gewoon de baby af en toe (elke dag even?) op zijn borst nemen, huid op huid en veel oogcontact vanaf de geboorte: bevorderd de oxytocine tussen baby en vader. Werkt heel goed hoor. En gewoon de papa veel laten verschonen enzo. Zo hebben wij het gedaan op advies van een bevriende arts en het werkt ! Draagzak kan natuurlijk ook altijd maar is niet perse nodig, de reuk en zintuigen het werk laten doen is beter. Dus het directe contact.
6 jaar geleden
Heel fijn, je kindje dragen, voor beide ouders! Het belangrijkste bij de keus voor een draagzak, of fijner nog draagdoek, is dat die ergonomisch is. Dat betekent dat het zitvlak breed genoeg is waardoor je baby's beentjes altijd in M-positie of kikkerhouding zijn (knietjes hoger dan billen), het rugpand zacht en niet verstevigd is om de natuurlijke bolling van de rug te kunnen volgen, en je de draagzak/doek zo knoopt dat je baby hoog genoeg zit (kusje kunnen geven op het hoofd). Vooruitkijkend dragen kan dus ook niet (en is ook onnodig). Helaas zijn veel mainstream babywinkels hierop nog niet toegerust, dus bijv een Babybjorn of Stokke is nog altijd niet goed voor je baby (te kort zitvlak, verhard rugpand) waardoor het voor jezelf ook heel oncomfortabel is om te dragen. Voorbeelden van ergonomische merken zijn Tula, Bondolino, Ergobaby, Marsupi etc. Er zijn ook veel fijne draagdoeken, het liefst geweven en niet stretch. Wat fijn is voor jullie kun je het beste uitproberen bij een goede draagzakwinkel of draagdoekconsulent.
6 jaar geleden
Reactie op ElisaRia
Ik lees mee, mijn man wilt dit ook graag. Ik hoorde van een bevriend koppel ...
Nee, een doek kan je beter en steviger knopen dan een draagzak zodat je kindje nog beter ondersteund is.. Zorg bij een draagzak altijd dat deze ergonomisch is, zie ook mijn post hierboven
6 jaar geleden
Leuk! Heb ik mijn man ook cadeau gegeven bij ons eerste kindje. Een draafzak dan wel, want ik zie m nog geen doek knopen 😅
Een papa proof draagzak van maxi cosi van jeansstof. Hij was er heel blij mee en gebruikte m vaak 👌🏼
6 jaar geleden
Mijn vriend knoopt met heel veel plezier de inmiddels dreumes op zijn borst met de draagdoek. Het heeft wel geholpen dat de winkel waar wij de draagdoek gekocht hebben, een goede instructie erbij kon geven. Inmiddels hebben we er ook een draagzak bij, wat vooral voor dragen op de rug wel handiger is en sneller om te knopen. Toch blijft hij net zo lief de doek gebruiken.
6 jaar geleden
Reactie op ElisaRia
Er zijn 3 soorten: draagdoeken, draagzakken en baby/kinder drager. De laatste is eigenlijk een echte wandel rugzak, met een frame om een kindje in te zetten en is pas vanaf rechtop zitten mogelijk. Draagzakken lijken wat meer op een gewone rugzak, en dat kan de baby soms vanaf de geboorte in. Hier wel heel goed op letten bij aankoop, want dat kan niet bij allemaal. En ze zijn ook zeker niet allemaal ergonomisch. Vaak zijn juist de meest simpele wel ergonomisch, waarbij vanaf de heupband de stof die over de baby gaat breed genoeg is voor een goede ondersteuning van de knieën. En draagdoek is, mits goed geknoopt, altijd ergonomisch, en precies passend voor de drager en baby te maken. Draagdoeken zijn ook vanaf de geboorte (tenzij prematuur, of ondergewicht) geschikt.
Het voordeel van draagzakken ten opzichte van draagdoeken is dat het omdoen wat simpeler is, verder zijn draagdoeken in principe juist het beste.
6 jaar geleden
Reactie op ElisaRia
maar direct na de geboorte wordt een draagdoek aangeraden, omdat baby's wegzakken in een draagzak. Na enkele maanden kan je overschakelen op een draagzak.