Heeft iemand herkenning en eventueel tips?
De situatie is alsvolgt:
Peuter van 2,5 en baby van 9 maanden slapen bij elkaar op de kamer. Baby gaat tussen 6 en 7 naar bed, peuter tussen 7 en half 8.
Peuter weigert de laatste tijd steeds vaker haar middagdutje met als gevolg dat zij aan het einde van de dag driftig wordt. Slaapt zij wel (zoals ze vandaag dus deed, een middagdut van 1,5u) dan wordt zij hysterisch met het naar bed gaan. Gevolg is dus dat zij haar zusje heeft wakker geblèrd en die ligt nu dus in het campingbedje beneden bij ons op de slaapkamer.
Ik verloor eerlijk gezegd de controle (machteloosheid) en begon te schreeuwen tegen mijn peuter dat zij normaal moest doen.. zij natuurlijk alleen maar nog meer hysterisch en ik werd eigenlijk alleen maar bozer. Op dat moment haar ook weer terug in haar bed gezet en laten gaan terwijl ik haar zusje naar beneden ging verhuizen.
Nu merk ik ook de laatste tijd dat de peuter meer nachtmerries heeft en ze wordt dan soms ook in de vroege ochtend (tegen 5u) krijsend wakker waarna zij niet meer wil slapen.
Dit soort situaties maken dat ik niet meer weet waar ik goed aan doe met onze peuter..
O ik laat haar overdag niet slapen met her gevolg dat zij aan het einde vd dag niet meer te genieten is maar met het naar bed gaan minder hysterisch is, althans het duurt minder lang.
Of ik laat haar wel slapen overdag met dit hysterische nare gedoe voor het slapen gaan en haar zusje moet tijdelijk weer bij ons op de kamer slapen.
Sidenote: ik voel me ontiegelijk schuldig dat ik heb zitten schreeuwen.. merk de laatste tijd met haar ongelooflijk nare peuterpuber gedrag en driftbuien dat ik vaker mijn stem verhef of uiteindelijk schreeuw omdat geen enkele vorm van straffen of belonen van goed gedrag effect lijkt te hebben. En mevrouw de peuter weet ook precies wanneer zij mij het meest heeft, namelijk wanneer haar zusje ligt te slapen of bij mij op schoot ligt te drinken