10 Reacties

2 jaar geleden

Ik probeer groentes bij verschillende eetmomenten aan te bieden. Bijvoorbeeld courgette of spinazie door de smoothie of wortel raspen door de havermout. Ook geef ik vaak een kwartiertje voor het avondeten een bakje rauwkost. Dat gaat er altijd wel in. En verder gewoon groentes blijven aanbieden en geen druk op leggen. Soms probeert ze een paar hapjes, soms eet ze niks en soms alles 🤷‍♀️ Het blijft onvoorspelbaar haha

2 jaar geleden

Je kan als tussen Doortje wortel lang maken komkommer en snoeptomaatjes aanbieden

2 jaar geleden

Sochtend fruit en 1 boterham waarvan ze de korsten negeert Smiddags fruit 1 boterham(weer geen korst😪) of volkoren pannekoekjes oid met fruit of spinazie. Soms nog een dadelijk of abrikoosje, tomaat en komkommer proeft ze maar eten niet. Savonds proeft ze alles en eet ze vooral koolhydraten en ook groenten laat ze liggen. Ik doe er niet moeilijk over. Mijn ervaring is dat wat je pusht alleen maar meer weerstand geeft en later gevolgen heeft. Dus ik doe niet moeilijk en bied alles aan. Zo at ze eerst alleen banaan. Maar nu ook peer dadel appel perzik...

2 jaar geleden

Reactie op Mamameisje

Sochtend fruit en 1 boterham waarvan ze de korsten negeert Smiddags fruit ...
Daarom ben ik van mening dat je altijd moet beginnen met groente aanbieden dan fruit.

2 jaar geleden

Onze dochter at rond 1 jaar alles gezellig mee, maar vanaf ongeveer 1,5 jaar doet ze ook erg moeilijk over groenten/ avondeten in zijn algemeenheid. Nu is ze bijna 2. Soms (zeg 1 a 2x per week) eet ze netjes haar bordje leeg, maar de meeste avonden eet ze een paar happen of wil ze het niet eens proberen. Geen onbekend fenomeen voor (bijna) 2 jarigen, dus ik beschouw het maar als een lange fase 😅 Wij schenken er geen aandacht aan overigens, maar dat is misschien makkelijk gezegd omdat ze overdag prima eet. Ons motto is: wij bepalen wat ze eet, zij bepaalt hoeveel. Als ze besluit niets te eten, ook prima. Ze weet dat er geen alternatief volgt. Een toetje mag ze wel altijd (naturel griekse yoghurt en 1 a 2x per week ongezoete appel of fruitmoes). Ik probeer haar groenten wel op alternatieve manieren aan te bieden, maar van rauwkost houdt ze niet en als ik het ergens doorheen doe vist ze het er gewoon uit 😂 Het enige wat hier soms helpt is bij de lunch ook warme groenten aanbieden. Gewoon in een apart bakje naast haar lunch en dan zelf ook wat mee snoepen uit dat bakje. Al met al komt het er op neer dat ze amper groenten eet nu 🙁 Onze dochter eet gemiddeld: Ontbijt: 1 boterham met beleg, beker halfvolle warme melk en soms wat fruit. Tussendoor: 2 stuks fruit Lunch: 1,5 a 2 boterhammen met beleg OF 1 boterham en bijvoorbeeld een gebakken/ gekookt ei of vissticks + wat groenten Tussendoor: Soepstengel, rijstwafel, een cracker, rozijntjes, oid Diner: op dit moment niets tot een paar happen + griekse yoghurt/ongezoete fruitmoes. Tot 1,5 jaar at ze ongeveer 150 gram versgekookt eten 's avonds. * korsten van haar boterham laat ze bijna altijd liggen.

2 jaar geleden

Reactie op Meditiraan

Daarom ben ik van mening dat je altijd moet beginnen met groente aanbieden ...
Als ze beginnen met hapjes bedoel je of überhaupt gewoon altijd?

2 jaar geleden

Reactie op Julia-JCC

Als ze beginnen met hapjes bedoel je of überhaupt gewoon altijd?
Bedoel dan echt begin hapjes. Als ik merk dat mijn kleine nu niet echt wilt eten dan laat ik tot hij echt honger heeft waardoor hij automatisch wel moet gaan eten

2 jaar geleden

Reactie op Meditiraan

Daarom ben ik van mening dat je altijd moet beginnen met groente aanbieden ...
Dat veranderd niets. Ik ben begonnen met groente. Daarna fruit. Ze heeft alsnog een half jaar lang geleeft op 1 banaan per dag. Zij had geen behoefte aan vast voedsel. Nu komt dat weer terug en verstop ik groente in eten. Zoveel hebben die kleintjes niet nodig.

2 jaar geleden

Reactie op Meditiraan

Bedoel dan echt begin hapjes. Als ik merk dat mijn kleine nu niet echt wilt ...
Dat werkt hier ook echt niet hoor. Honger of niet, groenten weigert mijn zoontje. En ben toen hij 4 maanden was begonnen met groenten en dat had ie tot 11/12 maanden liever als fruit, maar toen stopte het.

2 jaar geleden

Oh ja zo herkenbaar. Ik vind het niet zo spannend eerlijk gezegd, denk dat dit heel normaal is. Ik bied het wel gewoon steeds aan en hij mag zelf kiezen of hij het eet of niet. Maar hij eet alleen doperwten 🤣 - Pasta met rode saus is wel bijna altijd een succes en die stop ik vol met groente - Soms lukt het ook om hem te voeren en dan een piepklein stukje vlees op de vork te doen en de rest groente - Ik verstop de groente, maak bv regelmatig groentenpannenkoeken of -wafels - Soep lust hij meestal ook wel, dus dat eten we ook vaak Op deze manier krijgt hij toch wat binnen maar er zijn ook genoeg dagen dat hij geen groenten eet. Komt vanzelf ooit goed! Fruit eet hij trouwens ook slecht, alleen banaan en appel vindt hij lekker. Maak soms een smoothie als toetje of tussendoor met andere soorten fruit erdoor. Kan hij toch langzaam wennen aan de smaken.