29 Reacties
5 jaar geleden
In principe heel veel, maar opletten met teveel kruiden als je dat niet gewend bent, niet te pittig of te bitter. Goed timen als je uiteindelijk alcohol gaat drinken en met cafeïne nadenken hoe snel je bv gaat geven enzo. Verder kan ik niet echt iets noemen wat je echt niet mag eten dus ben benieuwd of anderen dat hier wel weten.
5 jaar geleden
Honing mag niet. Koffie etc beperken. Alcohol alleen met timen of afkolven en weggooien. Verder mag qua eten praktisch alles. Vis alleen beperken tot bepaald aantal porties per week
5 jaar geleden
Vorige week voorlichting gehad over BV. Daar spraken ze alleen over geen alcohol, caffeine enzo.
5 jaar geleden
Reactie op Sesame
Waarom mag honing niet? Volgens mijn kraamverzorgster mocht ik alles dus be ...
Honing mag gewoon hoor. Je mag alles eten wat je wil. Ook pittig eten, sushi, alle kazen die je maar wil, half rauwe biefstuk. Kan er wel voor zorgen dat je kindje ook wat pittige smaak meekrijgt als je los gaat op Indiaas eten... maar dat is verder geen probleem als hij er geen buikpijn van krijgt.
Geen alcohol en ik zou zelf caffeine nog even beperken want dat kan je kindje wakker houden. Verder oppassen met medicatie zoals je ook al deed tijdens zwangerschap.
5 jaar geleden
Reactie op ennovy-24
Bij mij werd gezegd dat als je tijdens de zwangerschap nooit pittig of krui ...
Allereerst, wat mooi dat je ondanks dat je het niet van plan was, nu toch bv geeft! Succes, en vergeet niet om er ook van te genieten.
Je mag wel af en toe alcohol, maar dan minimaal 3 uur voor een voeding, 1 normaal glas, dus ook niet kolven in die 3 uur en dat geven. Als je in die 3 uur verwacht dat je baby wil drinken, kun je het beste vooraf kolven. Cafeïne is op zich niet slecht voor de baby, maar wel voor je eigen nachtrust, want de baby kan er ook wakker van blijven. Verder zijn er kruiden die de productie wat kunnen verlagen, of juist verhogen.
En verder veel water drinken en zorgen dat je genoeg voeding (oa extra calcium en vetten nodig) binnen krijgt. Absoluut niet gaan lijnen, de kilo's gaan er bij bv vaak vanzelf wel af.
5 jaar geleden
Wat mooi dat je borstvoeding geeft!
Voor zover ik heb begrepen mag je tegenwoordig alles wat je tijdens de zwangerschap ook gegeten hebt. Denk hierbij aan kruidig eten bijv. Je kindje is hier dan in de buik al aan gewend geraakt.
Toch ben ik zelf liever nog voorzichting met ui, knoflook en sterke kruiden..
Daarnaast lees ik ook dat je chocolade beter kan vermijden.
Alcohol en cafeïne laat ik op advies ook staan. Dat komt na de borstvoedingsperiode wel weer!
Het kan in het begin best heavy zijn om borstvoeding te geven, maar het wordt na 2 weekjes echt makkelijker! Probeer vooral veel te genieten van deze bijzondere momentjes samen.
5 jaar geleden
In principe alles. Alleen oppassen met cafeïne (en dat zit dus ook in thee, cola enzo) en natuurlijk geen alcohol.
Verder heb ik ook begrepen dat ze last van krampjes kunnen krijgen als je veel frisdrank (drankjes met bubbels) of bijvoorbeeld bananen eet. Maar dat is onok een beetje uitproberen met je kindje.
5 jaar geleden
Ook mogelijke allergenen mag je gewoon (tenzij je zelf allergisch bent natuurlijk). Mogelijk verkleint het zelfs de kans dat de baby allergisch wordt. Het kan wel zijn dat als de baby overgevoelig of allergisch voor iets lijkt te zijn, je het toch niet meer mag.maar eerst gewoon alles eten.
5 jaar geleden
Reactie op Dfl
Van sinaasappelsap kan je kleintje ook behoorlijke krampen krijgen
Vandaag werd mij verteld dat als je 1 glas per dag drinkt, of ietsje minder, het geen kwaad kan. Het is inderdaad vrij zuur, dus geen grote hoeveelheden wegdrinken. Maar een beetje mag dus gelukkig wel. En met veel dingen, net als pittig eten, koolsoorten, is het ook gewoon een beetje proberen.
Een keertje krampjes hebben ze allemaal, maar als je merkt dat iedere keer als je ... gegeten hebt, je baby kramp krijgt, kun je dat even laten staan. Maar 9 van de 10 keer gaat het goed.
5 jaar geleden
Mijn kraamhulp zei: moedermelk wordt uit bloed gemaakt....en in de placenta hebben ze ook dezelfde voedingsstoffen als wat jij eet, uit het bloed gekregen. Dus in principe zou het niet uit moeten maken. Ik eet dus gewoon alles! En idd geen alcohol dan, maar dat mis ik niet eens zo erg :-)
5 jaar geleden
Je kunt gewoon alles eten wat je wilt, alleen geen alcohol drinken. Voorheen werd gedacht dat baby's reageerden op bijvoorbeeld pittig eten, dat ze hier meer krampjes van kregen bijvoorbeeld, maar dit is niet zo. Wel zou ik ook nog even oppassen met cafeïne houdende producten zoals koffie, zwarte thee, chocolade enz.
5 jaar geleden
Je kunt gewoon alles eten wat je wilt, alleen geen alcohol drinken. Voorh ...
Hoe weet je dat dit niet zo is? Ik hoor namelijk alleen maar dat het wel zo is...
5 jaar geleden
Reactie op Lariesadelfgoew
Hoe weet je dat dit niet zo is? Ik hoor namelijk alleen maar dat het wel zo ...
Ik zie je reactie nu pas..
Daar zijn verschillende onderzoeken naar geweest, zowel in NL als internationaal. Het gaat er vooral om dat je je voedingspatroon niet ineens heel drastisch aanpast tov je zwangerschap. At je toen niet pittig en ga je dat nu wel doen dan kan je baby daar wel even op reageren, maar als je gewoon blijft eten zoals je altijd deed is er niks aan de hand..
5 jaar geleden
Van de week had mijn dochter groene ontlasting en nu net oranje. Kan dat komen door eten wat we hebben gegeven? Zondag worteltjes gegeten.. en vorige week spinazie