28 Reacties
5 jaar geleden
Komt vanzelf, blijven oefenen! Daarom zijn het nu nog oefenhapjes 😊 Ons zoontje kan ook een heel potje opeten maar het had zomaar gekund dat dit niet het geval was en wij er ook nog druk mee aan het oefenen waren. Is natuurlijk een andere structuur en smaak dan melk en daar moeten ze echt even aan wennen. Ik zou 1 smaak proberen en die een paar dagen lang en dan pas naar een andere smaak, zo hebben wij het ook gedaan, eerste 3 a 4 dagen bloemkool, daarna doperwtjes en daarna pas fruit
5 jaar geleden
Idem hier, ze duwt alles met haar tong weer naar buiten. Soms maakt ze wel al de juiste bewegingen met haar mond en lijkt het alsof ze het eet 🤷 Geen druk hier, we zijn nog niet zolang bezig en ze is nog jong (19 weken). We hebben 4 dagen wortel gedaan en 3 dagen prei. Nu even gestopt voor 3 dagen en beginnen morgen eens opnieuw.
5 jaar geleden
Heeft gewoon tijd nodig. Voor de 6 maanden (weet niet hoe oud jouw kindje nu is) is het eigenlijk nog om te oefenen. Hele potjes hoeft dan helemaal nog niet. Ieder kindje ontwikkeld zich op zijn/haar eigen tempo dus vergelijk het zeker niet met anderen. Komt helemaal goed!
VRIEND
5 jaar geleden
Ze moeten er ook heel erg aan wennen, daarom zij het ook oefenhapjes. Halve of hele potjes is op deze leeftijd ook niet niet de bedoeling. 4 dagen hetzelfde geven zodat ze aan de smaak kunnen wennen en dan even 3 dagen niks, dit ook ivm de darmen. Die moeten ook aan "gewoon" voedsel wennen. Hier ging er het begin ook niet veel in, gaat nu al een stuk beter. Het komt vanzelf😉
5 jaar geleden
Reactie op Sydney
5 maand, we zijn begonnen met 4 maand
Ah hier hetzelfde. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Soms hele happen en soms zit er meer op de slabber dan in dr mond. Lekker blijven oefenen, het zijn nu nog oefenhapjes en is 1 of 2 theelepels genoeg. Pas na de 6 maanden wordt het echt belangrijk omdat ze het dan pas echt nodig hebben.
5 jaar geleden
Wij kwamen erachter dat het bij ons ook ligt aan de structuur. Eerst hadden we bv bloemkool waar toch iets structuur in zit. Dat ging lastiger. Daarna pompoen en zoete aardappel wat allebei echt moes was. Dit gaat er op dit moment in als koek. Nu wat meer structuur en dat gaat nu dus wel. Dus even wennen speelde erg mee! Zijn mond gaat nu ook echt goed open voor de volgende hap. En boos dat hij is als het op is...
5 jaar geleden
Als ze dit doet is ze misschien nog te jong om te starten met vaste voeding. Die tongreflex is er bij jonge baby's om te voorkomen dat er iets anders dan melk in hun mondje komt.
Je kan eventueel even stoppen en enkele weken later terug starten, of gewoon zo verder doen zonder haar te veel te forceren om het eten binnen te houden. Gaat vanzelf beteren eens ze wat ouder is 😊
5 jaar geleden
Hier ook, we zijn nu een paar weken aan het oefenen. Eerst groenten en later fruit er bij.
Wij laten haar zelf "happen" van het eten, afstrijken in de mond vind ik zelf niet werken.
Wij bepalen dan hoeveel zij krijgt en dat is toch vaak een volle mond. Bij jezelf stop je ook niet een grote volle eetlepel appelmoes in je mond.
Ik wacht tot ze haar mond opent (heeft ze geleerd na een paar dagen oefenen), en dan hou ik de lepel bijna helemaal omhoog tegen haar tong aan en in de binnenkant van haar lip. Zo kan ze steeds een beetje van de lepel duwen/happen.
Klinkt raar zo, maar kan het even niet anders uitleggen😂.
Na een paar hapjes is ze er ook wel klaar mee en 9 van de 10 keer moet ik dezelfde hoeveelheid lepel, meerdere keren terug in haar mond doen.
Alleen wortel en doperwtjes vind ze heel lekker en deze slikt ze gelijk door.
Fruit spuugt ze gelijk uit weer. Komt vanzelf wel!