3 Reacties
één jaar geleden
Mijn dochtertje had het een paar maanden geleden ook. Een paar blaasjes op en rond de mond. Uiteindelijk ook een aantal op de handen en voeten. Ze is er niet echt ziek van geweest. Ze had ook enkele blaasjes op de romp en bij haar knieholtes. Al met al viel het reuze mee. Maar na een week gingen de blaasjes weg en blijven lege velletjes over die los gingen laten. Ik vond het lastig omdat ze deze velletjes los ging Trekken van haar vingers en dan maak je meer kapot dan nodig is. Advies is dus goed opletten dat die velletjes niet weggetrokken worden. Ik heb ze uiteindelijk zelf weggeknipt met een nagelschaartje. Dit liet ze gelukkig goed toe en kon ze niet meer trekken. Ook is het belangrijk om de nagels goed kort te houden. Succes 😘
één jaar geleden
Ik werk op een kdv, waar de afgelopen 2 weken ook de hand voet mond ziekte heerst. Én krentenbaard.
Het ene kind krijgt er meer last van dan het andere kind. De plekjes gaan vanzelf weer weg, houdt goed in de gaten dat ze niet open zijn. Hier krijg je dan namelijk snel infecties in zoals krentenbaard.
Je kunt even langs de huisarts zodat ze ook op het kdv definitief weten dat het om de voet hand mond ziekte gaat. Zij moeten namelijk melding doen.
De blaasjes in de mond kunnen wel erg pijnlijk zijn, zacht eten is dan fijn. Sommige kindjes eten helemaal niet hierdoor, daar is een verdovende zalfje voor. Maar zolang ze eet en drinkt, is het afwachten tot het vanzelf over gaat.