18 Reacties

6 jaar geleden

Ik had vanaf 5 weken hypremesis gravidarum tot aan 15 weken ongeveer. In het begin was ik 8 x per dag aan het overgeven, toen ben ik ook een aantal keer opgenomen geweest in het ziekenhuis voor vochtinfuus, maar dat hielp ook niet, want terwijl ik dat kreeg moest ik meer gaan overgeven. Ik kreeg emasefene en pimperan toegediend en dat hielp ook niet. Uiteindelijk moest ik even doorbijten, zodat mijn lichaam het wel zou accepteren. 3 x per dag emasefene hielp wel een beetje, tenminste voor de scherpe kantjes. Verder moest ik echt gaan uitvogelen wat ik wel en niet kon eten. Ik heb zovaak gehuild tijdens het eten, doordat ik het echt niet door me keel kreeg. Maar uiteindelijk hielp brood heel goed, wit brood/bolletjes. Nu ben ik 24 weken zwanger en geef ik nog alleen smorgens over en voorderest moet ik om de uur een broodje of een koekje innemen, zodat het niet weer verslechterd. Ik hoop dat het bij jou ook helpt en dat je toch nog kunt genieten van je zwangerschap.

6 jaar geleden

Wat rot An! Ik heb een drogere variant (gaat intussen wat beter, maar wel nog met medicatie). De combi van emesafene (4x) en primperan (2x) werkte voor mij voldoende om niet meer over te geven en zo nog uit het ziekenhuis te blijven, maar wel maandenlang onafgebroken te misselijk om te eten/drinken. Veel afgevallen en qua vocht ook minimaal. Vanaf week 15/16 werd het langzaamaan beter. Intussen kan ik met medicatie en door er de hele dag mee bezig te zijn, weer voldoende eten en drinken binne krijgen. Bijna iedere dag hetzelfde, maar toch. Kijk even op www.zehg.nl voor adviezen, en meld je aan voor de (besloten) fb "praatgroep" van ZEHG: allebei erg fijn! Qua eten lukt bij mij koud eten beter. Dus bv waterijs en koude komkommer/watermeloen voor vocht. Geurtjes die tegenstaan zoveel mogelijk vermijden. Ook gewoon eten wat je dénkt te kunnen eten en niet wat goed is voor je maag of gezondheid. Ik kon bv geen droge crackers of beschuitjes, maar op een gegeven moment wel chocoladekoek eten... Vaak gaat bij HG rijk en vet, doorbewerkt eten beter. En vet/rijk eten is voor je kindje nog altijd beter dan níéts eten. Vooral blijven proberen. Het kan ook ineens weer veranderen, dat wat je gisteren nog kon eten lukt dan ineens vandaag niet meer. Maar als je iets vindt wat lukt kun je daar kleine variaties op maken. Voorbeeld (hoop niet dat t je triggert): bij mij lukte een cracker met pindakaas. Vervolgens van alles geprobeerd en op meer opties gekomen. Bv satesaus-kipsate-kipfilet en pindareep (toevallig met choco) - chocokoek - choco ontbijtgranen droog - met wat melk. De cracker met pindakaas lukt al lang niet meer, maar ik eet nog bijna dagelijks wat kipfilet en melk met cornflakes. Het kost veel moeite en veel mislukkingen, maar het is ook zó fijn als je weer iets vindt wat lukt... Hou vol, je zit op de helft. En misschien tot ziens in de fb groep!

6 jaar geleden

Wat rot An! Ik heb een drogere variant (gaat intussen wat beter, maar wel ...
zo heel herkenbaar!

6 jaar geleden

Zo herkenbaar allemaal ben ook vanaf 5 weken extreen misselijk geweest en meerdere malen opgenomen vanwege uitdrogingsverschijnselen. Emasavane en Primperan overgedoseerd gekregen hielp helemaal niet echt minimaal. Laatste optie was een sonde! Totdat ik naar België ging.. Daar kreeg ik navalit voorgeschreven dat is het enige wat bij mij écht goed heeft geholpen. Ben nu 6 maanden en gebruik het nog steeds voel me eindelijk weer normaal mens. Geen klachten dankzij die medicijnen die alleen in België te verkrijgen is. In Nederland kennen ze het niet. Ik raad het iedereen aan met HG ipv die zware medicatie die ze in NL geven die normaal bedoeld zijn voor kankerpatiënten wat ook nog eens een zware risico is voor de baby.

6 jaar geleden

Reactie op Bby2020

Zo herkenbaar allemaal ben ook vanaf 5 weken extreen misselijk geweest en m ...
Wat is het risico van emesafene en primperan voor de baby dan? Dacht dat het meer voor jezelf nare bijwerkingen kan hebben (mn primperan, depressie en soms blijvende spiertics). Of heb je het dan over iets verhoogde kans op een hazelip bij zofran in het 1e trimester?

6 jaar geleden

Wat onwijs vervelend! Hoe lang ben je nu zwanger? Ik zit inmiddels in de 25e week van mijn HG zwangerschap. Dit is mijn eerste zwangerschap, dus ik weet niet of ik het bij een andere zwangerschap ook zou helpen. Ik heb meerdere keren opgenomen gelegen en een infuus gehad, ik voelde mij tijdens en net erna vaak wel echt beter. Qua eten en drinken is het denk ik voor iedereen verschillend wat lukt. Bij mij helpen waterijsjes, spa rood en cola. Liefst zo koud mogelijk. Als eten lukt fruit zoals gele kiwi, aardbeien en watermeloen. Daarbij eet ik ook afbakbroodjes met kruidenboter (klinkt gek maar werkt voor mij goed). Ik eet ook knappertjes en snoepjes, zolang ik iets eet gaat het wat beter. Ik heb ook nog bijvoeding in de vorm van Nutridrink 3x op een dag, daardoor kom ik nu een halve kilo per week aan ipv constant afvallen. Ik heb het via de dietiste in het ziekenhuis gekregen. Qua medicatie gebruik ik nu Emesafene 3x daags, Primperan 10mg 3x daags, Zofran 4mg 4x daags en Omeprazol 40mg 1x daags. Heel veel sterkte!

6 jaar geleden

Wat fijn om jullie ervaringen en tips te lezen. Ik geef vanaf 10 weken zwangerschap bijna dagelijks over. Ben nu 22 weken. Qua eten is het heel wisselend. Soms kan ik idd de vette dingen goed verdragen en soms juist niet. De ene keer is een waterijsje een uitkomst, de volgende keer juist een trigger. Dat maakt het zo lastig vind ik persoonlijk. Cola werkt meestal wel goed. Al moet ik er soms erg van boeren. Dat triggert soms het overgeven weer. Ik heb nu cyclizine 100 nu via het ziekenhuis gekregen, max 3x per dag. Dit lijkt te werken. Maar is na 4 of 5 uur uitgewerkt waarna het allemaal weer van vooraf aan begint met overgeven. Wanneer bellen jullie het ziekenhuis voor infuus? Ik vind het een hoge drempel om te bellen en stel het daardoor te lang uit. Wat natuurlijk de situatie niet verbeterd. Fijn zo'n fb groep! Ik zal het eens opzoeken.

6 jaar geleden

Wat is het risico van emesafene en primperan voor de baby dan? Dacht dat he ...
Zofran inderdaad!!

6 jaar geleden

Reactie op An87

Wat fijn om jullie ervaringen en tips te lezen. Ik geef vanaf 10 weken zwa ...
Bij mij zegt de gynaecoloog als je tot ‘s middags nog niet geplast hebt moet je bellen voor een infuus.

6 jaar geleden

Reactie op An87

Wat fijn om jullie ervaringen en tips te lezen. Ik geef vanaf 10 weken zwa ...
ZEHG zegt dit erover

6 jaar geleden

Reactie op mamavanjinne

Bij mij zegt de gynaecoloog als je tot ‘s middags nog niet geplast hebt moe ...
Dankje voor de tip. Dat is heel duidelijk.

5 jaar geleden

Worden de medicijnen tegen HG vergoed of moet je die zelf betalen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik moet ze tot nu toe zelf betalen. Kost me 45 euro per week. En moet nog 17 weken... Ga het bij de apotheek besprkenem maar ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

5 jaar geleden

Reactie op An87

Worden de medicijnen tegen HG vergoed of moet je die zelf betalen? Ben beni ...
Ligt denk ik aam wat je krijgt, en mogelijk ook aan je aanvullende verzekering? Volgens mij heb ik de eerste lading emesafene (zetpillen) zelf moeten betalen en is het daarna (emesafene en primperan) uit de basisverzekering gegaan. Wel (deels?) van het eigen risico, dat ben ik intussen in zijn geheel kwijt. Maar als het goed is hoef je dus niet alles zelf te betalen.

5 jaar geleden

Reactie op An87

Worden de medicijnen tegen HG vergoed of moet je die zelf betalen? Ben beni ...
Ik ben basis verzekerd en heb meer dan 100 euro betaald aan anti kots pillen en zetpillen helaas. Kreeg precies niks vergoed. Zit bij dsw

5 jaar geleden

Reactie op Dees90x

Ik ben basis verzekerd en heb meer dan 100 euro betaald aan anti kots pille ...
Ah balen is dat dan hé! Ik heb het op internet opgezocht bij mijn zorgverzekeraar. Daar staat dat ik dit niet vergoed krijg. Ik ga bij de apotheek een ander medicijn vragen die wel vergoed wordt. Misselijk zijn en overgeven is niet fijn maar zoveel betalen aan pillen is ook niet haalbaar.

5 jaar geleden

herkenbaar zit ook al dik boven de 150, rond 30 per doosje en 3 pillen per dag gaat hard

5 jaar geleden

Reactie op baby88

herkenbaar zit ook al dik boven de 150, rond 30 per doosje en 3 pillen per ...
Ja gaat hard dan. En je moet ook nog zo lang... snap niet dat het niet vergoed wordt. Is toch geen doen voor de meeste mensen?! Sterkte ermee! Helpt het je wel? Welke medicijnen heb je?

5 jaar geleden

Reactie op An87

Ja gaat hard dan. En je moet ook nog zo lang... snap niet dat het niet verg ...
Oh ik zie het al🙊 je had al gereageerd. Esmesafene staat er bij mij wel tussen dat die vergoed wordt. Maar zal per zorgverzekering en soort pakket wel verschillend zijn. Fjn te lezen dat die joh helpt.