13 Reacties
één jaar geleden
Oh jeetje wat pittig zeg! En vervelend voor jullie...
Ik weet dat het met gedrag echt consequent zijn is en vooral ook blijven. Wij zetten onze peuter dame in de hoek, na een waarschuwing, als zij iets doet wat niet mag of wanneer zij niet luistert. Geven haar vaak de keuze of je stopt of je gaat naar de hoek. Soms kiest ze zelf al voor de hoek om, ik denk zelf, even tot rust te komen (uit de situatie te zijn). Negatief gedrag negeer ik soms ook en positief gedrag beloon ik dan overdreven maar ik jouw situatie zou ik dit dan weer niet doen denk ik.. vaak doe ik dit als ze ergens aan zit wat niet mag bijv.
Terug slaan gaan averechts werken gok ik.. daarmee laat je ook weer zien dat hij niet iets fout doet want je doet zelf hetzelfde.. je bent immers zijn voorbeeld.
Aandacht verdelen is heel lastig. Merk ik hier ook met baby en peuter. Hier gelukkig weinig jaloezie maar hier in het begin wel hard voor gewerkt door haar overal in te betrekken. Helpen met van alles en samen knuffelen etc. Baby een kus? Peuter ook een kus.. baby een fles? Peuter ook wat drinken etc etc
En continu maar uitleggen.. als ik klaar ben met de fles en je zusje een boertje heeft gedaan, dan kom ik weer bij jou.
Samen kleuren aan tafel, baby er bij in de wipstoel..
één jaar geleden
Pfoe, dat klinkt erg pittig.
Hier heb ik een dame die op het moment ook erg gefrustreerd is. Ook slaan, krabben. Compleet negeren wat je zegt, steeds grenzen zoeken.
Ik denk dat het deels bij de leeftijd hoort. Maar zeker ook temperament hier (dát heeft ze dan weer van mij🙃). Maar ook merken dat er iets gaat veranderen. Nummer 2 is namelijk ook op komst.
Ik probeer zoveel mogelijk consequent te zijn, nee blijft nee. Bij de deur zetten als ze niet van ophouden weet. Proberen af te leiden. Of vragen wat ze wilt/wat er is. Tegen mijn verbazing in kan ze het soms goed verwoorden. Meestal als ze echt boos/overstuur is werkt een knuffel (lichamelijk contact) ook goed. Het is vaak een schreeuw om hulp, ze komt zelf niet uit die emotie. Maar ik ben ook eerlijk, ik schiet ook uit mijn slof en kan ook niet altijd bieden wat ze nodig heeft. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen.
Dusja, geen gouden tip. Misschien dat afleiden bij jouw zoontje helpt op het moment dat je het ziet aankomen.
één jaar geleden
Oef dat is geen pretje. Wij hebben maar 1 kind van 2,5 dus geen idee of je hier wat aan hebt.
Maar als ons zoontje begint te slaan en knijpen vragen wij of hij een knuffel wil en pakken hem stevig vast. Meestal kalmeert hij dan, ontspant en knuffelt terug. Dat was alles wat hij nodig had: aandacht en een dikke knuffel. Dan is hij weer vrolijk en lief.
Die onverdeelde aandacht is natuurlijk heel erg lastig met een baby er bij, dat begrijp ik… hopelijk is het een fase die snel over is!
één jaar geleden
Reactie op BabyNr1
Wat bedoel je hiermee?
https://vereniginghomeopathie.nl/homeopathie-voor-kinderen/ (Ik kan het zelf niet goed uitleggen maar mijn vriendin had het zelfde probleem en is met haar dochter van toen 3 naar een homeopaat gegaan en na 2 maanden was het een heel ander kindje en heel zorgzaam geworden richting haar zusje)
één jaar geleden
Jeetje, kan me zo goed voorstellen dat dit heel heftig is. Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek ‘jagen, verzamelen, opvoeden’. Daarbij gaat het erg over samen dingen doen, je kind een taak geven, hem zingeving geven, misschien kan dit erg helpen bij je zoon. Laat je hem helpen met de baby? Geef je hem taken? Maak je samen het huis schoon en laat je hem bijvoorbeeld de tafel dekken? Door dat soort dingen krijgt hij het gevoel dat hij belangrijk is en echt bijdraagt aan het gezin. Mogelijk verminderd dit het negatieve gedrag. In ieder geval veel sterkte.
één jaar geleden
Lastig!! Wij zitten een beetje in dezelfde situatie met een peuter en een baby van 10 maanden. Al moet ik zeggen dat de peuter over het algemeen echt onwijs lief is voor zijn zusje.
Maar die driftbuien zijn erg herkenbaar en ik merk net als jij dat mijn lontje soms héél kort is de laatste tijd.
Bij ons helpt ook eigenlijk niets, het enige dat werkt is even een paar minuten laten razen en daarna wil hij altijd graag een knuffel en is het weer goed. Maar mijn hemel, wat is het frustrerend soms. Ik heb hoop dat het beter wordt als hij zijn gevoelens beter kan uiten in woorden 🤞
één jaar geleden
Reactie op Dadayla
Oh jeetje wat pittig zeg! En vervelend voor jullie...
Ik weet dat het met ...
Ik ben ook echt consequent met alles wanneer hij te ver gaat. Maar probeer het vaak op te lossen met praten/uitleggen en daarna knuffels. Hij vraagt de laatste tijd ook vaker om knuffels. En negeren doe ik ook soms maar om dingen die niet echt belangrijk vind (op de bank springen ofso) ik kies mijn battles tegenwoordig haha.
Terugslaan ook geen voorstander van en heb ik ook niet geprobeerd, lijkt me niet het goede voorbeeld.
En klopt aandacht verdelen is lastig, maar ik doe ook heel erg me best daarvoor. Alles wat je opnoemt doe ik ook, ik geef hem soms zelfs meer aandacht dan de baby. Ik geef borstvoeding en op dat moment wilt hij dan ik hem optil wat gewoon niet mogelijk is. Dus hij kiest echt momenten uit, uit jaloezie denk ik. Zelfs als ik met hem bezig ben en de baby begint te huilen zeg ik expres even wachten ik ben nu met je grote broer bezig. Maar goes bedankt voor je reactie en tips♥️
één jaar geleden
Reactie op Mamalou-38
Oef dat is geen pretje. Wij hebben maar 1 kind van 2,5 dus geen idee of je ...
Voordat de baby was geboren vertoonde hij nooit dit soort gedrag hij was altijd heel zachtjes en lief. Maar knuffelen werkt idd heel goed dat merk ik ook. Hoop ook dat de fase snel over is☺️
één jaar geleden
Reactie op Wendy_r
Jeetje, kan me zo goed voorstellen dat dit heel heftig is. Ik heb zelf heel ...
Ik laat hem bijna met alles helpen in huis, koken/schoonmaken, de tafel dekken/afruimen/afwassen/de was doen/eigen speelgoed opruimen. Ik wist niet dat hij zich daardoor belangrijk voelde en bijdraagt in het gezin. Ik wilde hem gewoon bezighouden en wil dat hij zelfstandig is wanneer hij opgroeit en niet verwacht dat zijn moeder alles voor hem doet. Dus op de manier hoe jij uitlegt nooit geweten maar waarschijnlijk kan ik nog meer leren uit het boek. Dankjewel voor de tips♥️
één jaar geleden
Reactie op Sesame
Lastig!! Wij zitten een beetje in dezelfde situatie met een peuter en een b ...
Ik haal nu een paar keer diep adem voordat ik reageer. En merk dat dat wel werkt omdat ik eerst even kan nadenken over wat ik wil zeggen en of wat voor manier. Ipv gelijk binnen 1sec reageren.
Het is ook niet makkelijk met 2 kiddos. Hoop voor ons beide dat het snel voorbij is🙃