Hi mama’s,
Ik heb 2 zoontjes, van 2 jaar en 8 maanden. Sinds dat de baby geboren is, is het gedrag van mijn peuter echt veranderd. Waar hij eerst echt een super lief kind was nu nog steeds maar nu met momenten dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Velen hebben tegen mij gezegd dat het een fase is, omdat hij jaloers is op de baby. Maar de baby is nu al 8 maanden en het is nog steeds zo.
Mijn peuter slaat ons, platte hand maar ook met vuisten. Hij bijt, hij knijpt en vaak is dat omdat hij boos is, maar ook heel vaak gewoon omdat hij er zin in heeft. Dan loopt hij langs en uit het niets knijpt hij zijn broertje heel hard is zijn wang, of als we op de mat liggen trapt hij expres op zijn been, met vuisten in het gezicht en sinds een tijdje trekt hij ook aan mijn haren.
Voor een hele lange tijd ben ik elke keer door mijn knieën gezakt en rustig maar streng uitlegd wat niet mag en wat hij wel mag doen. Bijvoorbeeld niet slaan maar kusjes. Dat heb ik maanden lang gedaan maar de laatste tijd merk ik gewoon dat ik geen geduld meer heb, en het triggerd mij heel erg en word nu ook echt boos omdat ik zie dat hij het vaak gewoon met opzet doet. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik wil niet schreeuwen, ik wil niet terugslaan (dit advies heb ik gekregen om mijn peuter te laten voelen dat het pijn doet wat hij doet, maar zie eerlijk gezegd niet dat het positef zal veranderen) maar weet echt niet hoe ik dit kan veranderen. Het is gewoon niet meer leuk.
Iemand die dit ook meemaakt of heeft meegemaakt of tips? Alle hulp is welkom ik wil gewoon wat meer liefde zien tussen ons.