20 Reacties
5 jaar geleden
Mijn schoonzus regelde het pas op de dag van haar bevalling, dus no stress 😉 ik ga het deze week ook eens uitzoeken!
5 jaar geleden
Vandaag toevallig afspraak bij de Vroedvrouw , zij vertelde mij dat het grootste deel wordt terugbetaald door ziekenkas. Max opleg/eigen aandeel zou volgens haar 3 à 4€/uur zijn.. (ik dacht ook dat ze zei dat sommige hospitalisatieverzekeringen hier ook kunnen tussenkomen)
Idem voor zelfstandige Vroedvrouw die na de bevalling thuis komt, wordt ook terugbetaald maar ze kan wel een km vergoeding vragen die je zelf moet betalen.. Grtjs
5 jaar geleden
Ik heb vorige week mijn intake gesprek gehad voor de kraamzorg. De prijs wordt berekend op je loon. Via de CM krijg je 5 euro/gepresteerd uur terugbetaald. Kreeg een hele waslijst van voorbeelden waarbij ze je kunnen helpen. Je kan de hulp inschakelen in blokken van 2u of 4u en dit tot 3 maanden na de bevalling. Je kan ook altijd stop zetten als de hulp niet nodig blijkt.
5 jaar geleden
Ik ga proberen het zonder kraamzorg te doen. Ik hou niet zo van dat “gemoei” van anderen 😅 wat ik wel ga doen is een vroedkundige aan huis laten komen wanneer ik problemen of vragen heb rond borstvoeding.
5 jaar geleden
Het is super snel geregeld hoor! Ik heb kraamzorg aangevraagd bij ‘Ferm Thuiszorg’, moest loonfiches etc doorsturen. De dag erna heb ik het contract al getekend, ik betaal 9 euro per uur. Dit kan je deels terugtrekken, zeker bij je mutualiteit of hospitalisatieverzekering horen!😘ps als de baby er is bel je gewoon naar hen en dan komen ze langs om te helpen met badje of eten maken e.d.
5 jaar geleden
Morgen afspraak bij de vroedvrouw in het ziekenhuis omtrent deze zaken. Heb zelf al het een en ander uitgezocht want ik wist zelf het verschil niet qua taken tussen kraamhulp en een vroedvrouw aan huis 🤦 Kraamhulp is inderdaad meer de huishoudelijke taken waar je hulp in kan krijgen maar ook tips naar de baby toe en wordt berekend op je gezamenlijk netto inkomen + mutualiteit betaald een stukje terug en een zelfstandige vroedvrouw is er echt voor jou en de baby en neemt de echte medische taken en verzorging op zich. Wordt volledig betaald door de mutualiteit, kilometervergoeding betaal je wel uit eigen zak. Ik denk zowel beide aan te nemen, eerste kindje hier dus ook wat onzekerheid en dan denk ik dat alle tips (van mensen die er echt iets van weten) zeker van pas zullen komen. Ik weet niet hoe ver je bent maar ik ben nu 24+3 en heb dit nog niet geregeld. Staat volgende week op de planning. Ik heb wel al een afspraak met Kind en Gezin geregeld. Veel succes!
5 jaar geleden
Reactie op Ammerd
Morgen afspraak bij de vroedvrouw in het ziekenhuis omtrent deze zaken. Heb ...
Ik ben nu 25+1 en idd jou aanpak klinkt het beste om beide te nemen, ook ons eerste kindje dus alles is echt nieuw en wennen! Ik ga morgen ook eens bij mijn raadpleging vragen of zij meer informatie hebben hierover. Wat is nog vrij ingewikkeld.
5 jaar geleden
Ik heb kraamzorg aangevraagd bij de wieg. Is al de 2e keer, bij mijn eerste ook gedaan en heel content van. Ik gaf toen borstvoeding en moest constant afkolven en ze doen de strijk, was, poetsen (een beetje), laten mij slapen (als je dat wil) eten maken, helpen bij de verzorging van de baby, enz. Kwamen 2 keer per week voor 4u. Je hebt recht op zo veel keer en krijgt zeer veel terug van de mutualiteit. Juiste bedragen kannek nu juist nie zeggen maar ik zou niet weten waarom het niet te doen.
5 jaar geleden
Vroedvrouw komt inderdaad een paar keer langs voor jou en je baby, zij gaat je kindje nog eens wegen, geeft advies naar voeding (borst of fles) , tips bij slapen,... Is niet echt 'zoveel uur aanwezig', maar iemand waartegen je je bezorgdheden kan uitten.
Kraamhulp is vnl voor huishoudelijke taken. Bij mijn eerste was ik zo blij dat ze er was! Het was iemand die graag kookte en laat dat nu iets zijn waar ik een hekel aan heb... Laten we zeggen dat - nadat ze een paar keer was gekomen - mijn diepvries helemaal vol potjes heerlijke kraamkost zat 😁.
Ik heb kraamhulp ook pas geregeld toen ik terug thuis was van het moederhuis (omdat ik toen ook twijfelde of ik het wel nodig had), dus no stress. Bij nummer 2 minder twijfels, ik doe het meteen terug!
5 jaar geleden
Ik had bij mijn dochter geen kraamhulp, en ik heb het toen ook helemaal niet gemist. Ik was alleen (geen partner) en runde het heel goed zonder hulp (wel verbleef ik 5dagen in het ziekenhuis na de geboorte) nu is dat veel korter, maar heb geen kraamhulp geregeld ☺️
Met een partner die de eerste 10dagen van aanwezig is en een dochter van 15jaar die ook kan helpen denk ik niet dat het een meerwaarde is om iemand vreemd in huis te halen (ben zelf kraamverzorgende/thuisverzorgende geweest. Dus hoop dat ik het goed inschat 😉
5 jaar geleden
Reactie op Zahratii
Ik heb nu ook geen kraamhulp gekozen, mijn moeder is gelukkig gekomen en mi ...
Het is wel belangrijk om voor de medische dingen hulp te krijgen. Kleur van baby, borstvoeding, je eigen lichaam.