Neerslachtig

tyty90
één maand geleden
Volgen
Zelf ben ik voor het eerst zwanger, nu ongeveer 6 weken. Ik merk dat iedereen om me heen incl mijn man heel erg blij zijn, alleen voel ik me helaas vaak somber. Ook voel ik me heel onzeker over de toekomst, constant misselijk, en ik kan maar geen troostende gedachte vinden... herkent iemand dit? Ik wil graag genieten van mijn zwangerschap, echter voel ik nu vaak angst, en de mate van misselijkheid/vermoeidheid is bijna niet uit te houden.. gaat dit gauw over? Ik heb heel erg uitgekeken naar dit moment.. maar nu het er is, kan ik moeilijk met de bijkomende emoties omgaan.. is dit herkenbaar ?
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
3 reacties
Merlina
16 dagen geleden
Ja, helaas herken ik mij hier ook in. Ik slik (gelukkig) al anti-depressiva, maar wat bij mij ook heel erg geholpen heeft zijn homeopatische middeltjes. Ik ga al jaren naar mijn homeopaat en hij heeft mij iets gegeven wat langzaam maar zeker de somberheid uitgebannen heeft.
  • Rapporteren
tyty90
16 dagen geleden
Reactie op Merlina
Ja, helaas herken ik mij hier ook in. Ik slik (gelukkig) al anti-depressiva, maar wat bij mij ook heel erg geholpen heeft zijn homeopatische middeltjes. Ik ga al jaren naar mijn homeopaat en hij heeft mij iets gegeven wat langzaam maar zeker de somberheid uitgebannen heeft.
Fijn dat dit bij jou helpt. Zou toch inderdaad een verband zijn tussen al kwetsbaar zijn voor psychische problematiek/depressie en je zo neerslachtig voelen tijdens je zwangerschap... ik worstel ook al jaren met een angststoornis, dat lijkt zich nu te versterken. Ik hoop wel dat we er gauw van mogen genieten, dat we een wonder aan het maken zijn. Wat helpt jou momenteel? Naast de middelen. Ik wil ze namelijk niet meer nemen... vlakte me teveel af
  • Rapporteren
Merlina
16 dagen geleden
Reactie op tyty90
Fijn dat dit bij jou helpt. Zou toch inderdaad een verband zijn tussen al kwetsbaar zijn voor psychische problematiek/depressie en je zo neerslachtig voelen tijdens je zwangerschap... ik worstel ook al jaren met een angststoornis, dat lijkt zich nu te versterken. Ik hoop wel dat we er gauw van mogen genieten, dat we een wonder aan het maken zijn. Wat helpt jou momenteel? Naast de middelen. Ik wil ze namelijk niet meer nemen... vlakte me teveel af
Ik begrijp heel goed dat je geen antidepressiva wilt nemen en ik zou er ook niet mee beginnen tijdens je zwangerschap, maar dat ben ik. Ik ben natuurlijk geen dokter. Homeopatische middelen kunnen echter geen kwaad en als het je wat lijkt, zou ik het zeker proberen. Bij mij helpt het heel goed. Ik had een paar weken geleden dat ik wakker werd en letterlijk de eerste gedachte die bij mij in mij op kwam was dat ik een mes in mijn hart wilde steken. Ik had dezelfde dag nog een middeltje gekregen van de homeopaat en binnen een paar uur merkte ik al verschil en binnen een week waren deze gevoelens en gedachtes weg. Ik heb ook al sinds mijn jeugd last van een gegeneraliserende angststoornis. Het helpt bij mij altijd goed om de angst te benoemen en de reden te achterhalen waarom je bang bent. Vanuit daar is het meestal gemakkelijker om om te gaan met de klachten. En misschien nog wel het belangrijkste: schaam je absoluut niet voor je gevoelens! Daar kun je namelijk niks aan doen. Ik voel ook nog geen band met het hummeltje in mijn buik en dat accepteer ik van mezelf. Dat komt allemaal wel. Stel geen eisen en zorg voor jezelf. En doe niet de dingen waarvan bewezen is dat depressie in de hand werkt (blijf niet de hele tijd binnen, maar ga ook af en toe naar buiten, ook al is het maar voor een paar minuten; kijk niet urenlang tv of blijf achter je laptop hangen; houd contact met vrienden zodat je niet geïsoleerd raakt etc.). Dit is nu wel een heel lange post geworden. Ik hoop dat het helpt!
  • Rapporteren