417 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb er voor gekozen het niet te doen... al die stress die maanden... Dat lijkt mij nog slechter! Wij doen helemaal geen test... als de 20 weken echo gekke dingen laat zien kunnen we altijd nog verder testen..

4 jaar geleden

Ik heb gekozen voor de NIPT test met nevenbevindingen. Ik vind het geen prettig idee om het niet te weten mochten er toch nevenbevindingen zijn.

4 jaar geleden

Wij hebben de nipt test gedaan, gelukkig alles goed maar wij hebben het zonder nevenbevindingen gedaan,

4 jaar geleden

Mijn vriend en ik hebben ook besloten om het niet te doen, bij onze vorige zwangerschap ook niet gedaan en kwam een mooie gezonde dochter uit. Want stel je voor de uitslag is slecht, wat doe je dan? Mijn vriend en ik kunnen/willen die keuze niet maken, dus we hebben besloten om het niet te doen...

4 jaar geleden

Wij wilden eerst wel de NIPT. Toen kwam afgelopen vrijdag, tijdens de intake, de vraag over de nevenbevingen. Ik wist niet wat ik moest antwoorden en na overleg met mijn man hebben we besloten de NIPT helemaal niet te doen. Bang dat het teveel stress/onrust oplevert tijdens de zwangerschap We vertrouwen op de echo's. Succes met je keuze!

4 jaar geleden

Wij gaan hem wel doen, met de nevenbevindingen. Het is ook wel fijn om te weten, als ze niks vinden dat het goed is!

4 jaar geleden

Ik heb de nipt test laten doen met nevenbevindingen en binnen 10 dagen had ik de uitslag. De Nipt test was goed en geen nevenbevindingen gevonden. Als er nevenbevindingen gevonden worden, worden deze met je besproken of het een kleine of grote afwijking is en als die risico groot is volgt een vlokkentest of vruchtwaterpunctie als je dit wenst om het zeker te weten. Mijn nipt was goed maar omdat ik dragerschap ben van een chromosoomafwijking in de familie namelijk open rug en de nipt daar niet altijd op geeft, heb ik een vlokkentest moeten doen waarvan ik de uitslag nu aan het afwachten ben. Ik persoonlijk zou wel de nevenbevindingen adviseren want mocht daar iets naar voren komen wordt er altijd een nader onderzoek aangeboden en zo niet kan je met geruststelling verder met je zwangerschap.

4 jaar geleden

Wij hebben besloten helemaal geen test te doen gewoon de 20 weken echo en we vertrouwen op de echos! Maakt me vriend en mij niet uit hoe of wat we zullen van beide wondertjes net zo veel houden❤❤

4 jaar geleden

Wij kiezen voor de “ standaard nipt test “ dus alleen de 3 chromosoonafwijkingen. De verloskundige vertelde ons dat bij de nevenbevindingen over het algemeen altijd een afwijking naar boven komt en dat vondt ik niet prettig. Ik wil wel alleen een nipt test mocht blijken dat er een afwijking is ga ik geen verdere onderzoeken laten doen... Vindt ik te risky. Bij downsyndroom is het 75% betrouwbaar Bij edwardssyndroom is het 24% betrouwbaar Bij pataussyndroom is het 23% betrouwbaar Uitslag betekend dus niet meteen als die niet goed is dat het werkelijk zo moet zijn... En zie de vervolgonderzoeken niet zitten dan. Wat als de vruchtwaterpunctie mislukt en het toch een miskraam wordt en daarna blijkt dat het een gezond kindje is. Ik wil dat risico niet lopen... Doe de nipt puur om mijn vriend gerust te stellen en hij accepteerd het dat ik géén vervolgonderzoeken wil

4 jaar geleden

Ook nipt zonder nevenbevindingen gedaan, gisteren gelukkig een brief ontvangen (sneller dan de voorgeschreven 10 dagen!) dat er geen afwijkingen zijn.

4 jaar geleden

Wij hebben voor de NIPT gekozen zonder nevenbevindingen. Bij onze dochter kon de NIPT nog niet en hadden we de combinatietest... toen wisten we dus ook alleen de standaard 3... en verder niet. Daarom daar nu ook voor gekozen. De nevenbevindingen weten ze nog heel weinig over, en ik was bang mocht er iets uitkomen ik alleen maar in de stress zou zitten terwijl het niet iets hoeft te betekenen.... Vrijdag bloedgeprikt, ben benieuwd wanneer de uitslag komt...

4 jaar geleden

Ik sta over drie weken ook voor deze keuze. Ik lees mee. Zelf wil ik de NIPT-test wel doen, maar ik weet niet zeker of dat met nevenbevindingen zal zijn en of ik een vervolgonderzoek wil als er bij de standaard NIPT-test en/of nevenbevindingen iets uitkomt. Op sommige momenten twijfel ik zelfs om die NIPT-test helemaal af te blazen. Het is mijn eerste kindje. Ik moet nog überhaupt wennen aan de zwangerschap en dat ik moeder ga worden, laat staan een keuze maken voor dit soort dingen.

4 jaar geleden

Wij hebben hier lang over na gedacht samen en vooral ik twijfelde hierover. Uiteindelijk toch gekozen voor de nipt test + nevenbevindingen omdat we het graag willen weten. Afgelopen dinsdag naar het ziekenhuis geweest en nu afwachten op de uitslag.

4 jaar geleden

Misschien een domme vraag maar ik wist niet dat je er voor kon kiezen om de test niet te doen? Of is dat een verschil in België en Nederland. Ik wist zelf niet eens dat je extra dingen kon bij testen. Ik heb het gevoel dat mijn gynaecoloog veel heeft vergeten te vertellen... Ik ben wel van plan de test te doen. Het is ons eerste kindje en wil toch op alles voorbereid zijn.

4 jaar geleden

Wij hebben gekozen voor geen testen. Ik ben zwanger van de derde en bij de andere twee ook geen testen gedaan.

4 jaar geleden

Wij waren het niet van plan, maar begreep vorige week van de verloskundige dat onnodige onderzoeken komen te vervallen. Dus de NIPT test was ook niet mogelijk door de corona situatie. Nog meer dames hier last van?

4 jaar geleden

Reactie op Anne-92

Wij waren het niet van plan, maar begreep vorige week van de verloskundige ...
Woon jij in NL of België?

4 jaar geleden

Wij doen ook alleen de basis Nipt. Er kunnen dingen uitkomen bij de uitgebreidde waar moogt niets over bekend is. Dan zit je in onzekerheid en is het misschien iets wat niet heel erg is of een allergie. Zo'n uitgebreidde kan er bij sommige denk ik voor zorgen een reden te zijn om de zwangerschap te beëindigen. Vandaar dat wij voor de basis gaan. Dan wordt er getest op de bekende 3. Dat is voor ons genoeg.

4 jaar geleden

Ik ga de NIPT test ook doen over 1,5 week als dat dan nog kan. M’n partner en ik waren hier beide vanaf het begin best stellig in en weten van elkaar dat we niet voor een gehandicapt kindje willen gaan. Nu is natuurlijk niets zeker in het leven, maar mocht dit uit de test komen dan komen er hier wel vervolg onderzoeken plus eventueel ingrijpen als het zeker is. We gaan wel voor de standaard nipt test, niet de uitgebreide. Idd vaak ‘raak’ dat iets mis is wat niets blijkt te zijn.

4 jaar geleden

Wij hebben de Nipt test basis gedaan. Want als er nevenbevindingen zijn weet je niet welke/wat en blijf je de rest van de zwangerschap onzeker.. Vorige week kon de bloedafname gewoon gedaan worden maar ik heb geen idee hoe nu de regeling zal zijn.