417 Reacties

4 jaar geleden

Ik ga hem dinsdag doen, welke weten we nog niet.

4 jaar geleden

Wij gaan morgen de test doen. Ik twijfel eigenlijk of ik de uitgebreide test wil of de gewone, terwijl mijn vriend absoluut de uitgebreide test wilt. Ik heb wat schrik dat ik me zorgen ga maken voor iets dat mogelijks banaal gaat zijn. Nog een nachtje nadenken dus! 😄

4 jaar geleden

Wij zijn ons eerste kindje, ons dochtertje, verloren op 20 weken. Slechte doorbloeding van de placenta waardoor ze niet groeide en geen voedingsstoffen kreeg. Vanaf 17w zagen ze dat er iets niet pluis was en werd ik naar het UZ in Gent gestuurd. Ik ben bevallen in UZ Gent. Daarom gaan we nu met ons regenboogje ook naar daar. Afgelopen donderdag hebben ze bloed genomen voor de NIPT test. Ze doen daar sowieso de uitgebreide test. Geen andere optie.

4 jaar geleden

Reactie op Anne-92

Wij waren het niet van plan, maar begreep vorige week van de verloskundige ...
Oei vanwege corona zijn alle echo's in het uz Gent weggevallen behalve 12w, 20w en 32w. Omdat ik donderdag 12w was mocht ik gaan en ze hebben tegelijkertijd de test gedaan. Ik zou toch aandringen. Je kan je bloed ook laten trekken bij de huisdokter en laten opsturen als dat een oplossing kan zijn.

4 jaar geleden

We vonden het heel moeilijk, vooral omdat we bij de laatste echo al zulke duidelijke beelden zagen van een klein mensje. Heel goed gesproken met de verloskundige en je moet gewoon echt een paar vragen voor jezelf beantwoorden. We kiezen ervoor om de test wel te doen en ik heb me gisteren laten prikken. Als het kindje niet voor levensvatbaar is laten we het weghalen. Mocht eruitkomen dat hij of zij een downsyndroom hebben dan zijn we er in iedergeval al voorbereid en houden we het kindje.

4 jaar geleden

Reactie op Ammerd

Misschien een domme vraag maar ik wist niet dat je er voor kon kiezen om de ...
Zeker wel, het is je eigen keuze (in NL iig). Wij hebben besloten de test niet te doen. Vooral omdat de uitslag geen garantie is en je dan een vervolgtraject in moet. Bij vrienden hebben we gezien hoeveel onzekerheid en stress dat gaf, uiteindelijk was daar niets aan de hand. Vond het een heel moeilijke keus maar mijn gevoel bleef heel hard nee roepen, dus dat volgen we.

4 jaar geleden

Mijn verloskundige vertelde dat er voorlopig geen NIPT bloedonderzoek gedaan wordt ivm Corona.

4 jaar geleden

Lastig hoor! Ergens zou ik wel op nevenbevindingen willen testen want het is fijn als je hoort dat alles goed is, maar ja 4 op de 1000 x worden er toch nevenbevindingen gevonden, stel dat dat zo is? Ik wil dan sowieso geen vervolgonderzoek dus wat heb ik er aan om het te weten denk ik dan :-) dan word je toch onzeker. Ik doe alleen vervolgonderzoek als er uit de 3 syndromen een "ja" naar voren komt. Maar het blijft knagen. Wat is wijsheid? Mijn verloskundige zei ook al tegenwoordig kan je zoveel weten over je ongeboren kindje, misschien wel een beetje te veel. Toch ga ik zo bellen voor de papieren en wil ik deze week zsm bloed laten prikken ivm corona, ik vind dat maar niks ook dat ik er dan "op uit" moet in het ziekenhuis, want ik zit nu veilig binnen als een huismus sinds we mogen thuiswerken! Voelt toch als een extra risico om daarheen te moeten. Wat ik wel het enige voordeel vind van deze crisis is dat het nu 100% thuiswerken is voor mij, en dat scheelt me echt een hoop energie. Heb ook direct een stuk minder zwangerschapsklachten (ben nu 12+1 dat kan ook de reden zijn natuurlijk, maar toch!). Ik leef mee met de meiden die nu alsnog moeten werken in de zorg of andere beroepsgroepen. Hou ons op de hoogte meiden, en ook wat de uitslag is! Ik zal duimen dat we gewoon fijn in oktober bevallen van een gezonde kleine ♡

4 jaar geleden

Wij hebben met nevenverbindingen gedaan. Toevallig net gehoord dat alles goed is, dus opluchting! Maar wij willen graag alles uitsluiten wat mogelijk is. Als er nevenbevindingen gevonden waren hadden we ook open gestaan voor vervolgonderzoek. Dus daarom alles getest.

4 jaar geleden

Reactie op Manon-26

Wij hebben met nevenverbindingen gedaan. Toevallig net gehoord dat alles go ...
Ik heb as woensdag NIPT en ga ook met Nevenbevindingen doen. Ik vind het fijn om me iig wat te kunnen voorbereiden op de toekomst, mocht er iets uitkomen. Plus ik ben 35, dus alle risico's zijn wat hoger. Vooralsnog gaat t gewoon door, mocht alleen niet zomaar binnenlopen, maar moest een afspraak maken voor bloedafname.

4 jaar geleden

Wij hebben ervoor gekozen de test te doen. Vorig jaar was ik zwanger en heb ik de NIPT ook gedaan. Toen kwam er helaas het slechte nieuws dat ons kindje het syndroom van patau had. Ik ben heel blij dat we er toen met 14 weken achter zijn gekomen. Er volgt namelijk nog een heel proces totdat ze het kindje weghalen. Het duurde bij mij na de extra vlokkentest nog twee weken en moest ik op Een natuurlijke manier bevallen. Het was echt vreselijk, maar ik had het nog erger gevonden als we er pas met 20 weken achter waren gekomen. We krijgen nu aanstaande woensdag het resultaat van deze NIPT. Ik kan er bijna niet van slapen.

4 jaar geleden

Reactie op Loeb89

Lastig hoor! Ergens zou ik wel op nevenbevindingen willen testen want het i ...
Dan wordt je gewoon ontslagen , ze vinden je dan lastig #me

4 jaar geleden

Wij twijfelden ook over de nevenbevindingen, maar hebben er uiteindelijk toch voor gekozen. Wel even een risico dat er iets uitkomt waar je misschien niets mee kan en het spanning oplevert, maar dan weet je het iig. Gelukkig was bij ons alles goed. Had 13 maart getest, net voor alles extra aangescherpt werd, dus daar hadden we geluk mee.

4 jaar geleden

Reactie op Bokkie88

Mijn verloskundige vertelde dat er voorlopig geen NIPT bloedonderzoek gedaa ...
Is dit echt waar? Ik zou morgen voor mijn nipt test komen maar dat hebben ze geannuleerd. Tot wanneer kunnen ze eigenlijk zo'n test afnemen?

4 jaar geleden

Reactie op Bokkie88

Mijn verloskundige vertelde dat er voorlopig geen NIPT bloedonderzoek gedaa ...
Oh bij mij morgen wel gewoon. Ik doe denk zonder nevenbevindingen.

4 jaar geleden

Reactie op Labahnbam

Is dit echt waar? Ik zou morgen voor mijn nipt test komen maar dat hebben z ...
Huh dit is toch iets belangrijks dat kunnen ze niet uitstellen toch ... jeetje das zuur

4 jaar geleden

Wij hebben er ook voor gekozen de NIPT test te doen met de nevenbevindingen. Bij ons was alles goed en had binnen 5 werkdagen al de uitslag. Het is uiteraard erg spannend, maar je kunt je inderdaad voorbereiden mocht er wat uit komen.

VRIEND

4 jaar geleden

Ik heb vandaag bloed laten prikken, ging (gelukkig) gewoon door.

4 jaar geleden

Reactie op kimmarkx

Huh dit is toch iets belangrijks dat kunnen ze niet uitstellen toch ... jee ...
De huisarts doet dit ook

4 jaar geleden

Even een vraag van mij. Misschien dat ik het verkeerd begrijp? Dus als je een NIPT test uit laat voeren en wil de eventuele nevenbevindingen niet weten? Dan weet je uiteindelijk toch nog niks? Of gaat het om andere mogelijke afwijkingen naast de 3 geteste syndromen?