23 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb zelf 4 a4tjes volgeschreven 😂
Hoe maak je de fles, hoe geef je de fles... etc
Onze kleine meid gaat echt in haar ogen wrijven als ze moe is, als jou meisje ook bepaalde tekenen laat zien als ze moe is, gewoon opschrijven. Niemand kent haar beter dan jij doet.
5 jaar geleden
Zelfde probleem. Mijn dochter is nogal een moeilijke slaper qua dutjes, heel slecht in inslapen (kan wel 45 min werk zijn voordat ze slaapt, ben der druk mee) maar wil absoluut niet dat de oma's der gaan laten huilen en dat ze wel echt een dutje doet want anders inderdaad oververmoeid. Ik zeg het eerlijk, ik durf der nog niet los te laten 😂
5 jaar geleden
Naar mijn idee kan je gewoon zeggen hoe jij het altijd doet. En dat dit het beste werkt voor je kind en dat ze dit gewend is. Lijkt mij als oma juist fijn om wat info te krijgen over hoe je het altijd doet ipv dat zij dit weer helemaal zelf moet gaan ontdekken.
Daar doe je toch niks verkeerd aan..lijkt mij?!
5 jaar geleden
Zelf heb ik op papier geschreven hoe onze zoon zijn dag er thuis uit ziet over het algemeen, zodat ze dat ritme wat kunnen aanhouden. En er ook tips bijgeschreven, gewoon dingetjes die je soms net even moet weten, die niet hij ieder kind hetzelfde zijn. Dit papier doe ik standaard in de luiertas en dan red onze gastouder zich er wel mee. Mijn ervaring was ook dat ik er even achter moest komen dat het gewoon goed zou gaan en wij savonds niet met een vervelend/oververmoeid kind zaten en toen kon ik het pas beter loslaten.
5 jaar geleden
Ik heb info gemaild met de wakkertijden en hoelang ze dan ongeveer slaapt. Ben ook erg van de controle en heb het gevoel dat ik als moeder zijnde steeds meer door krijg wat mn dochter nodig heeft. Lastig om los te laten. Oma (mijn moeder) past nu 3 weken 1 dag per week op en merk dat mijn moeder ook opzoek is naar wat voor haar en mijn dochtertje werkt. Mn dochter is wel erg moe na zo’n dag, maar slaapt dan vroeger ‘s avonds en langer..
Denk dat het los proberen te laten toch ook wel moet, want het gaat vast nooit precies gebeuren hoe jij wil of zou doen
5 jaar geleden
Ik heb bij ons eerste zoontje een over en weer schriftje/boekje gekocht. Daar schreef ik dan in hoe laat hij ongeveer moest eten/slapen en daar schreef oma dan weer in op hoe dat was gegaan. Ze deed er ook fotootjes in van wat ze gedaan hadden. Ook een leuk iets om later na te lezen😊
In het begin zul je zien dat je veel schrijft en dat wordt vanzelf minder als hij/zij er vaker is geweest.
5 jaar geleden
Oh top dames! Ik heb hier indd ook al een a4 vol geschreven. Blij om te horen dat er meer met mij zijn haha! ;) Echttt loslaten. De oma's hadden zelf nog nooit van het begrip wakkertijd gehoord... Dus dit kost gewoon echt even wat uitleg!
5 jaar geleden
Reactie op Esmu93
Zelf heb ik op papier geschreven hoe onze zoon zijn dag er thuis uit ziet o ...
Ja goed hoe jij dat omschrijft! Tis ook gewoon ervaren, en als het goed gaat ( succeservaring) zal mij dat ook meer rust geven. Goeie!
5 jaar geleden
Als hij naar mijn moeder gaat dan kan ik dat goed loslaten, hoef niks te vertellen of op te schrijven.
Zij vraagt zelf over de eet en slaaptijden en deze zijn altijd het zelfde.
Bij mijn schoonmoeder is het een ander verhaal 😆die probeert de kleine man ze lang mogelijk wakker te houden ( dat is gezellig ) dus die geef ik als ze oppast een briefje mee met de eet en slaap / speeltijden erop.
Elke keer zegt ze dat hoeft niet maar voor mijn eigen gemoedstoestand en heb geen zin in een overprikkeld kind aan het einde van de dag.
5 jaar geleden
Reactie op Lillianne
Zelfde probleem. Mijn dochter is nogal een moeilijke slaper qua dutjes, hee ...
Heb ik ook last van! Kan haar heel moeilijk uit handen geven. Maar wij hebben ook echt een moeilijke slaper zonder enige vorm van ritme en ze huilt vaak hard, omdat ze enorme buikkrampen en andere lichamelijke klachten heeft (nog zoekende wat dat nou is). Ik weet nu inmiddels van mijn moeder dat als zij oppast, ze echt engelengeduld heeft net als ik zelf, dat ze rustig blijft troosten en wiegen en ook gerust als "levend matras" onze kleine uren op haar borst laat slapen (want wegleggen in de box = na max 10 minuten weer wakker).
Maar van mijn schoonmoeder weet ik dat zo net niet. Die riep al eerder: je kan haar toch best even laten huilen? Eh neeee....dat was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig niet meer! In ieder geval is dat absoluut niet onze tactiek. En als je onze kleine kent weet je dat dat niet werkt, want als je niet snel (binnen 1 minuut) reageert wordt het steeds hysterischer huilen.
Ook is mijn vriend zelf heeeeel ongeduldig en volgens mij heeft zijn moeder dat dus ook (hij heeft het niet van een vreemde natuurlijk). Probleem is dat zij echt amper komt oppassen dus op die manier leert zij onze kleine niet kennen, maar kan ik dus ook niet inschatten hoe ze met ons meisje omgaat. Ik vind het fijn als ze gewoon wat vaker oppast als we er op de achtergrond bij zijn, en niet straks als we beiden moeten werken haar daar "afgeven" en veel succes! :-s maar goed, mijn band met mijn schoonmoeder is ook niet héél goed dus het voelt voor haar al snel als kritiek geven, als ik tips probeer te geven van hoe wij dingen doen. Ik lees dus even mee naar de ervaringen haha!
5 jaar geleden
Ik laat mijn moeder zelf uitvinden wat voor hen samen werkt. Ik weet dat ze het beste met hem voor heeft en wat bij mij huis werkt hoeft bij haar niet te werken en andersom. Zij gaat bv met hem wandelen als hij slaperig wordt en ik leg hem meestal in bed of de box. Ik vind dat niet erg en ga haar niet mijn eigen manieren opleggen. Uiteindelijk slaapt hij daar ook prima en vind ik het belangrijker dát hij slaapt dan waar/wanneer precies 😁
5 jaar geleden
Ik geef een briefje mee met voedings- wakker- en slaaptijden en eventuele tips. Mijn moeder heeft 3 kinderen opgevoed en schoonmoeder 4, daarnaast passen ze beide al jaren op. Ook een beetje op goed vertrouwen dus dat zij heus wel weten hoe ze met een baby moeten omgaan. Ze zijn beide nog jong en hebben geen ouderwetse gedachtes qua opvoeding.
Je kan het wel op een bepaalde manier willen, maar bij opa en oma gaan ze ook mee in hun ritme. Kan bijvoorbeeld niet van hun verwachten dat zij uren met mijn baby in de draagzak lopen omdat ze een x niet wilt slapen, dat mogen ze op hun manier oplossen 😊.
5 jaar geleden
Ik heb zijn hele schema opgeschreven op een briefje en die geef ik mee 😅
5 jaar geleden
Ik laat het mijn moeder voor een groot deel zelf uitzoeken, ze heeft mij immers ook prima grootgebracht haha.
Onze kinderen krijgen alleen geen varkensvlees, dus heb ik een lijstje gemaakt van producten waar allemaal varken in verwerkt zit.
Zo voorkom ik dat je krijgt ‘een broodje leverworst kan toch geen kwaad,?
Verder heb ik haar wel uitgelegd wat wij bijvoorbeeld doen als hij ontroostbaar is, welke liedjes hij op dat moment erg leuk vind, we geven spelletjes mee die ze samen kunnen doen.
In het begin gaf ik lijstjes mee, met wat hij, hoe laat eet.
5 jaar geleden
Ik ben erg nauwkeurig met mijn lijstjes 😅 het is geen kwestie van wantrouwen, maar vroeger was toch heel veel anders.. 🤭 en ik weet gewoon goed wat mijn kind nodig heeft. Het uitzoeken kost meer tijd voor ze dan dat ik het gewoon even opschrijf 😆 en als ze merken dat anders beter werkt voor ze, dan is dat ook prima natuurlijk.. maar in mijn omgeving weten ze ook hoe ik ben. Als ik de hond naar de oppas breng doe ik hetzelfde 🤣 controle dingetje..
5 jaar geleden
Ik heb in de loop van de tijd veel info over onze kruimel gedeeld. Vanwege zijn moeilijke start heeft hij een aantal bijzonderheden. Naast al die info gebruiken wij een heen-en-weer-boekje/schriftje. Hierin schrijf ik hoe de nacht is geweest, wat zijn verwachte ritme zal zijn qua fles en wat zijn wakkertijd ongeveer is. Verder zet ik bijzonderheden in dit schriftje, die ik mondeling toelicht!
Zij schrijven er op hun beurt dingen in.
Merk dat dit me wel houvast geeft en dat ik hierdoor de controle meer kan loslaten😅☺️
5 jaar geleden
Ik ben ook erg van de controle. Ik houd altijd bij hoelaat mijn dochter drinkt. En let op dat ze her niet te koud/warm heeft. En ook dat ze na de voeding wordt verschoont. Ik vind dat ook nog erg lastig. Volgende week gaat ze 1 dag naar mijn ouders. Dus vind het ook erg spannend. Ook als ze gaat wandelen dat ze haar niet te warm aankleed. Dat doet ze erg snel. En haar echt minimaal een half omhoog houdt.
5 jaar geleden
Reactie op kleine Uk💕
Ik heb in de loop van de tijd veel info over onze kruimel gedeeld. Vanwege ...
Wat een goed idee van dat schrift! Ga ik ook doen
5 jaar geleden
Ik heb zijn voedingstijden en de richtlijnen voor zn dutjes opgeschreven in een schriftje. Mijn schoonmoeder past een dag op en die heb ik de vermoeidheidsignalen uitgelegd, zelfde als wanneer mijn vriend 1 dag met hem thuis is. De gastouder is ervaren genoeg om hem op tijd te laten gaan slapen. Tot nu toe bij alle drie prima gegaan