17 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb dit ook. Ik heb ook het gevoel dat het erger is als ik het op het werk drukker heb.
4 jaar geleden
Even naar de dokter en laten uitspuiten, elke keer als ik in bad/naar de douche ging kwam t weer.
4 jaar geleden
Ik heb dat ook, je denkt dat het 'dicht' zit maar het is eigenlijk 'open'. Had bij de eerste zwangerschap en toen gevraagd aan de vk. Zei is heel normaal. Bij mij werkt het om m'n hoofd even omlaag te doen. Wie weet heb je hier wat aan:
Zie Wikipedia: Tuba aperta of open buis van Eustachius is de beschrijving van een klachtenpatroon waarbij de buis van Eustachius te vaak open staat en zo te veel lucht toe laat in het middenoor.
Het is een klachtenpatroon dat slecht wordt herkend door KNO-artsen en moeilijk te behandelen is. Tuba aperta kan herkend worden door naar vibraties van het trommelvlies te kijken. Als deze vibreert bij elke ademhaling, kan er sprake zijn van tuba aperta. Veelal is de oorzaak van deze aandoening onbekend. Een van de meest aangevoerde oorzaken is gewichtsverlies, waardoor er rond de buis van Eustachius te veel ruimte ontstaat. Ook is bekend dat zwangerschap deze aandoening kan veroorzaken wegens de effecten van zwangerschapshormonen
Patiënten hebben veelal last van autofonie, oftewel het horen van geluiden die men zelf produceert. Deze geluiden, zoals de eigen ademhaling, stem en hartslag, gaan via de buis van Eustachius direct naar het trommelvlies. In tegenstelling tot het doffe geluid dat men ervaart bij een verstopte neus, worden geluiden bij tuba aperta als helder ervaren. Doordat patiënten hun eigen stem erg luid horen, zullen zij vaak zachter praten. Andere veelvoorkomende symptomen zijn oorsuizen, kraken van de oren en duizeligheid. Echter kunnen zij ook ervaren dat het gehoor verslechterd is. Nochtans blijkt bij gehoortesten het gehoor nog goed te zijn.
4 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid even langs de huisarts gaan. Dan weet je zeker of er niet iets in zit. Ik heb heel mijn last van een dicht oor. Om de paar maanden wel. Tot nu toe tijdens de zwangerschap nog niet.
2 jaar geleden
Reactie op EsAl
Ik heb dat ook, je denkt dat het 'dicht' zit maar het is eigenlijk 'open'. ...
Hoi EsAI, ik heb hier sinds de zwangerschap ook last van. Eerst zaten er weken tussen en kwam het af en toe, maar nu komt het bijna om de dag een paar keer en gaat pas over als ik op me zij lig. Mag ik vragen hoelang en hoevaak jij hier last van had? En bij jou was het weg toen je bevallen was? Hoorde jij jezelf dan ook ineens heel hard en voelde het dan ineens alsof je nasaal klonk?