Oppas bevalling

Marie85-24
één maand geleden
Volgen
Hoi lieve meiden! De stap naar de huisarts was al gezet, maar ik bleek toch zwanger! Na bijna een jaar proberen heb ik een knallend positieve test in handen. Het wordt ons tweede kindje. De blijdschap bij deze test was zo groot en intens, omdat we relatief lang hebben moeten wachten in vergelijking met onze vorige dochter. Ondanks dat de zwangerschap pril is, schiet ik in een soort van piekermodus. Wellicht onder invloed van de hormonen? Ik weet het niet, maar ik vind het super vervelend. De hoofdpiekerzaak is op dit moment: wat doe ik met mijn andere dochter als de bevalling begint? Partner geeft aan dat hij daar nu echt nog niet over gaat nadenken, maar ik kan het niet loslaten. Ik ga sowieso in het zk bevallen. Wie ga ik vragen? De opties: - We zijn sinds een paar maanden verhuisd en hebben leuke contacten in de buurt. Onze dochter heeft al een paar vriendjes in de straat. Ook ik ga goed om met de andere ouders. Maar het gros van de ouders werkt 3-4 dagen in de week. Wat kan je van buren verwachten? Kunnen zij haar gedurende de hele bevalling opvangen of is dat teveel gevraagd? Heeft iemand hier ervaring mee? - (Schoonouders) / ouders. Liever niet mijn schoonouders omdat zij mijn grenzen niet altijd respecteren. Ik ben doodsbang dat zij naar ons huis komen als de bevalling begint en dat zij daar wachten met dochterlief totdat de bevalling erop zit. Schoonouders maken meestal een rommel thuis tijdens oppasdagen en ik word niet happy van het idee dat ik met mijn baby in een rommelig huis kom. Denk aan vieze schoenen, afwas laten staan, speelgoed slingert overal, vette keuken na koken. Ben zelf namelijk nogal opgeruimd. Andere optie is natuurlijk dat partner haar wegbrengt naar schoonouders maar is 45 min rijden. Hoe handig is dat? Ik vind de ontmoeting tussen mijn dochter en haar zusje of broertje ook heel belangrijk en wil hier geen schoonouders bij. Nu heb ik al een vermoeden dat zij ook deze grens niet zullen respecteren en met haar zullen binnenkomen. Ook iets praktisch: als schoonouders met haar naar het ziekenhuis komen en haar autostoel staat in hun auto, wordt dit dan gewisseld bij het ziekenhuis of rijden ze dan ook nog eens mee naar huis? Mijn angst komt voort uit het feit dat zij vorige keer al 1,5 uur na de bevalling in het zk stonden. Ook kwamen ze op dag 3 onaangekondigd om half 10 's avonds nog een keer langs. Mijn eigen ouders is ook een optie, maar zij zijn niet altijd even betrouwbaar in wel/niet komen. In de nacht durven mijn ouders niet te rijden. Optie is dan bijv. babyfoon bij de buren en ouders rond 8h naar ons huis laten komen. Bij mijn ouders thuis is geen optie helaas. - Gaan werken met een oppasmeisje en vragen of zij haar agenda in deze periode vrij wil houden. - Vrienden: het gros van onze vrienden woont niet onze woonplaats. Mijn beste vriendin is tegen die tijd zelf net bevallen dus dat lijkt mij sowieso geen goed idee  Hoe ging dit bij jullie? Ik weet dat mijn hormonen op dit moment de overhand hebben, dus lieve en behulpzame reacties worden gewaardeerd. Liefs, In de wolken.
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
15 reacties
Sani2020
één maand geleden
Haha lichtelijk paniek hoor ik ;-) ik zou inderdaad dan babyfoon doen en je eigen ouders laten komen s ochtends. Maaaaaar geniet...! Je mag nog circa 34 weken zwanger zijn!! :-)
  • Rapporteren
poekie2
één maand geleden
Als ik je verhaal zo lees, klinkt een oppasser het fijnst voor jou! Zal wel alvast rustig op zoek gaan, duurt nog lang maar je moet wel een goede klik hebben en zo kan je andere kindje alvast wennen!
  • Rapporteren
dreumes
één maand geleden
Ik snap je angsten heel goed, maar je moet echt meer gaan loslaten wat betreft schoonouders vooral op het moment dat je aan het bevallen bent zolang je dochter veilig is bij hun zal ik er niet langer over twijfelen veiligheid is immers belangrijke dan een opgeruimd huis. Geniet van je zwangerschap, misschien is het ook nog een idee om een gastouder te laten komen ik ben zelf gastouder en die dienen wel de regels van de ouders te respecteren. Groetje ☺️
  • Rapporteren
poekie2
één maand geleden
Reactie op poekie2
Als ik je verhaal zo lees, klinkt een oppasser het fijnst voor jou! Zal wel alvast rustig op zoek gaan, duurt nog lang maar je moet wel een goede klik hebben en zo kan je andere kindje alvast wennen!
Ik zou persoonlijk zelf nooit voor babyfoon kiezen, vind dat toch beetje een risico. Maar je moet vooral doen waar jij jezelf goed bij voelt!
  • Rapporteren
isaikink
één maand geleden
Als je facebook hebt of instagram, zou je een oproepje kunnen doen en van te voren kennismaken met deze persoon zit het je niet lekker dan zoek je verder klikt het en vertrouw je diegene dan zou je het kunnen overwegen om diegene te vragen. Misschien zou je kunnen vragen of je buren dit eventueel zouden willen doen, misschien zeggen ze wel ja en heb je dat ook weer opgelost. Wij hebben hetzelfde maar dan met onze hond, onze hond kan niet lang alleen zijn of het behang ligt op de grond😂 zo wil ik niet thuiskomen na een bevalling (als ik in het ziekenhuis ga bevallen) Zijn een paar tips hoop dat je er iets mee kan.
  • Rapporteren
melanieteun
één maand geleden
Het houdt je goed bezig zeg. Je hebt verschillende opties, zit hier een optie bij die voor jou goed voelt? Ik denk dat dat het belangrijkste is... Ik zou zelf niet de babyfoon in de nacht bij de buren zetten en weggaan. Mocht er wat gebeuren vergeef je je jezelf nooit meer. Het is lastig om hierover te oordelen maar als de contacten in de buurt goed zijn is dat toch een fijne optie gewoon bespreken met diegene die jij het meest vertrouwd met je kind. Misschien kan ze ook een keertje daar al slapen zodat mocht het nodig zijn je dochter tijdens de bevalling gewoon daar kan slapen? Ouders/schoonouders vallen volgens mij gewoon af als ik jou verhaal lees.. Wij weten zelf ook nog niet wat we moeten doen met onze dochter. Waarschijnlijk bij vrienden mocht het nodig zijn. Doe vooral wat voor jou goed voelt, tijdens de bevalling moet je daar geen stress over hebben!
  • Rapporteren
Mamdytjh
één maand geleden
Haha ik herken je verhaal heel goed! Heb hier namelijk zelf ook al over na gedacht.. - mijn ouders wonen 2.5 uur verderop, dus zij komen in ons huis als ik moet gaan bevallen (waarschijnlijk geplande keizersnede). - mijn schoonouders wachten thuis (of zoals bij mijn eerste in het ziekenhuis). Zij wonen 1 uur verderop. Mijn geluk is dat mijn moeder heel netjes is, dus ze zal alles schoon maken, maar ze houdt zich niet echt aan mijn regels mbt de opvoeding van mijn dochter, maar dat zal ik dan even los moeten laten. Het eerste moment dat mijn dochter haar broertje of zusje gaat ontmoeten vind ik ook erg speciaal. Daar wil ik geen ouders of schoonouders bij, dus ik denk dat ik mijn ouders naar het ziekenhuis laat komen en dat mijn man dan onze dochter in het restaurant op haalt. Daar ga ik gewoon duidelijk in zijn, want eerst als gezin en daarna komt de rest. Verder, mocht het alsnog spontaan beginnen en ik moet ineens naar het ziekenhuis, dan zorg ik dat ik van tevoren mijn buren heb gevraagd of zij op mijn dochter willen passen totdat mijn ouders er zijn. Ik denk dat je voor een middenweg moet gaan en niet overal de controle over willen houden. Laat het los en denk alleen aan de bevalling. Alles komt echt wel goed, ook al is het huis misschien dan niet zo netjes🤭
  • Rapporteren
Yasmine20
één maand geleden
Ik ga bevallen in het ziekenhuis. Verblijf daar ook 6 dagen in het kraamhotel. Mijn man heeft recht op 5 dagen verlof zodra ik ben bevallen. Dus hij mag lekker met me dochter thuis zitten. En op de dag van de bevalling mag ze naar mijn ouders. Zijn ouders willen haar toch niet over de vloer hebben. Dus bij mij opgelost
  • Rapporteren
aicha1992
één maand geleden
Ik begrijp heel goed dat je niet van rommel houd maar liever me kind bij me schoonouders laten dan bij de buren. Zal wel aan mij liggen maar ik vertrouw het niet me kind zomaar bij de buren achter te laten. Hoop dat je een oplossing vind.
  • Rapporteren
NiekeVL
één maand geleden
Ik zit met net hetzelfde probleem! Mijn mama had toen ik aan het bevallen was van ons eerste dochter, gehoord dat het zo ver was en heeft de hele nacht naar de materniteit gebeld. Kan je geloven dat ze boos was omdat we onze gsm niet opnamen? XD Dus ik heb liever dat ze het pas weet wanneer baby 2 geboren is. Maar wat met dochter 1... Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer we onze dochter bij iemand anders brengen (vrienden genoeg bvb) ze het ons heel erg kwalijk zal nemen dat iemand anders het eerder dan zij wist. Dilemma...
  • Rapporteren
Ammerd
één maand geleden
Als oppas ben ik ooit eens geboekt voor 'een week'. Gsm stond dag en nacht op luid om meteen te vertrekken toen de mama van het gezin naar het ziekenhuis ging voor de bevalling van hun 2de kindje. Uiteindelijk is ze overdag bevallen en zat het andere kindje gewoon op school. Misschien kan dit helpen als tip? 😅
  • Rapporteren
Marie85-24
één maand geleden
Reactie op Ammerd
Als oppas ben ik ooit eens geboekt voor 'een week'. Gsm stond dag en nacht op luid om meteen te vertrekken toen de mama van het gezin naar het ziekenhuis ging voor de bevalling van hun 2de kindje. Uiteindelijk is ze overdag bevallen en zat het andere kindje gewoon op school. Misschien kan dit helpen als tip? 😅
Oh dat is ook interessant. Kreeg je ook voor een hele week betaald of een x bedrag?
  • Rapporteren
mammieannie
één maand geleden
Ohh dat gedoe met schoonouders en grenzen enzo is herkenbaar. Ik wil ze ook niet bij de eerste ontmoeting van mijn dochter en baby willen hebben. Ga dat duidelijk van te voren zeggen en afspreken met mijn vriend.
  • Rapporteren
mimimi37
één maand geleden
Wat denken alle opa’s en oma’s toch.. gaat niet om hen. Eerst mijn zoon voorstellen en pas als dat rustig is en geland mogen andere komen.. al zitten daar 2 weken tussen het is onze beslissing niet die van de opa’s en oma’s
  • Rapporteren
Jetty30
één maand geleden
Hoe mooi is het dat (schoon)ouders zo betrokken willen zijn. Een keer hun rommel accepteren en je probleem is opgelost. Je kunt zeggen dat je eerst kennismaking wilt met alleen het kind. En dat zij mogen komen wanneer jij dat wilt. Maak die afspraken duidelijk van te voren. En zie hun gedrag in het positieve daglicht. Ze willen hraag voor jullie zorgen. Niemand is perfect....
  • Rapporteren